کد خبر: 49361
A

عضو شورای ملی زعفران خبر داد :عرضه زعفران ایرانی در بازار جهانی با برند افغان/ میزان خروج رسمی زعفران از کشور به افغانستان بیش از 3.5 تن است

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه تا آغاز فصل جدید کشت زغفران کمتر از 45 روز باقی مانده است از انباشت 100 تن زعفران از سال های زراعی گذشته و جاری خبر داد.

عضو شورای ملی زعفران خبر داد :عرضه زعفران ایرانی در بازار جهانی با برند افغان/ میزان خروج رسمی زعفران از کشور به افغانستان بیش از 3.5 تن است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ علی حسینی در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود: تقریبا از نیمه مهر ماه در مناطق سردسیر کشت جدید زعفران آغاز می شود در حالی 40 تا 45 تن زعفران از سال زراعی 96-95 و 55 تا 60 تن زعفران از سال زراعی جاری (97-96) در انبارها باقی مانده است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی فصل جدید کشت مشتریان خارجی خرید خود را کاهش و در انتظار زعفران تازه هستند.

حسینی با هشدار درباره عرضه زعفران‌های سنواتی و اختلاط آن ها با زعفران‌های تازه ، اظهار کرد: زعفران های سنواتی رنگ دهی و کیفیت خود را از دست می دهد، ضمن اینکه حفظ سلامت زعفران در انبار نیاز به استانداردهای بالایی دارد که کمتر در کشور دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: از دیگر مشکلاتی که انباشت زعفران ایجاد کرده است افزایش قاچاق است.

به گفته حسینی؛ دلالانی که به طمع افزایش قیمت در بازار جهانی در پی وعده های تعاونی روستایی اقدام به انبار زعفران کرده اند اکنون با عدم استقبال مشتریان مواجه شده اند و قاچاق را تنها راه خود می‌بینند.

این عضو شورای ملی زعفران مقصد عمده قاچاق زعفران ایران را افغانستان عنوان کرد و گفت: زعفران ایرانی با برند افغان در بازار جهانی عرضه می شود که درست تکرار اتفاق تلخ عرضه زغفران ایران توسط کشور اسپانیا است.

حسینی در پایان میزان خروج رسمی زعفران از کشور به افغانستان را بیش از 3.5 تن و میزان غیر رسمی آن را 3 تا 4 برابر آن دانست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر