کد خبر: 49495
A

نوروزی موافق استیضاح وزیر اقتصاد: ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است/سرمایه مردم ۴.۵ برابر افت کرده است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: سرمایه مردم ۴.۵ برابر افت کرده یعنی ۱۰۰ هزار تومان ۲۵ هزار تومان شده است.

نوروزی موافق استیضاح وزیر اقتصاد: ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است/سرمایه مردم ۴.۵ برابر افت کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن نوروزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان ضمن تبریک هفته دولت و اعیاد ماه ذیحجه، گفت: در ماده 3 برنامه ششم توسعه مواردی که وزارت اقتصاد باید به منظور دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه 8 درصد و ضریب جینی 34 صدم درصد در سال پایانی برنامه اهداف کمی، کلان و بخش های اقتصادی به آن عمل کند، آمده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: تولید ناخالص داخلی 8 درصد، تولید سرانه 6.7 درصد، بهره وری کل عوامل تولید 2.8 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 31.4 درصد در متوسط سالانه، هزینه های مصرفی 5 درصد، صادرات غیرنفتی، کالا و خدمات بدون میعانات گازی 31.7 درصد، واردات کل 16.9 درصد، نقدینگی 7 دهم درصد، نرخ تورم در متوسط برنامه 8.8 درصد و نرخ بیکاری در متوسط برنامه 10.2 درصد لحاظ شده است.

 

نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 95 حدود 3.5 برابر شد

وی خطاب به کرباسیان ادامه داد: آیا این برنامه که دو سال از تصویب آن می گذرد اجرایی شده است، اگر انجام شده دقیقا اعلام شود که متوسط رشد سالانه چه بوده و وزارت اقتصاد در این باره چه کرده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی از کرباسیان با بیان اینکه مقدار نقدینگی در برابر تولید ناخالص داخلی، کالا و خدمات چه میزان است، یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم نقدینگی 350 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1395، هزار و 500 هزار میلیارد تومان یعنی 3.5 برابر شد و در پایان سال 96، هزار و 600 میلیارد تومان یعنی نقدینگی 4 برابر از تولید ناخالص بیشتر است.

 

آمار نقدینگی 4.5 برابر تولید و خدمات است

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تولید و خدمات آن ها 2.5 برابر نقدینگی است، افزود: در کشورهای در حال توسعه این آمار یک و نیم برابر است که اگر کشوری نقدینگی و تولید و خدمات به مرز یک برسد یعنی یک برابر شود یعنی این کشور ورشکسته شده است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمار نقدینگی 4.5 برابر تولید و خدمات است، ادامه داد: به این ترتیب یعنی جیب مردم خالی شده است و سرمایه مردم 4.5 برابر افت کرده است یعنی 100 هزار تومان 25 هزار تومان شده است.

 

سرمایه سرگردان شده است

وی اظهار داشت: زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد سرمایه سرگردان شده و به سمت بازار دلار، طلا و مسکن روا نمی شود و تورم را رقم می زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به کرباسیان افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح دهد که نسبت به مهار تورم، ایجاد تولید و خدمات در برابر تورم چه اقدامی انجام داده است.

 

کرباسیان برای واگذار کردن بنگاه های دولتی چه اقدامی انجام داده است

وی با بیان اینکه در ماده 21 برنامه ششم توسعه دولت موظف شده در جهت توسعه فعالیت های صنعت بیمه و بهبود محیط کسب وکار و گسترش بخش غیردولتی اقدامات لازم را انجام دهد، ادامه داد: در این قانون آمده که براساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی سهام دولت در شرکت های بیمه در دو سال نخست اجرای برنامه از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی به بخش غیردولتی واگذار شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه براساس گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی 20 درصد قانون فوق الذکر اجرا شده است، تصریح کرد: این در حالی است که دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی خطاب به کرباسیان افزود: وزیر اقتصاد نسبت به بهبود محیط کسب و کار، واگذار کردن بنگاه های دولتی چه اقدامی انجام داده است.

 

مهم ترین مشکل مبارزه با قاچاق عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات صحیح به سایر دستگاه ها است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مهم ترین مشکل مبارزه با قاچاق عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات صحیح به سایر دستگاه ها است، ادامه داد: وزیر اقتصاد پیش از این مسئول گمرک کشور بود که اگر 10 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شود 30 میلیارد دلار به تولید ضربه می زند که مشکل قاچاق و گمرک این است که براساس ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق تمامی دستگاه ها باید از طریق سامانه جامع تبادل اطلاعات انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه از 5 سال گذشته مجوزها از 23 دستگاه به جز گمرک استعلام می شد، یادآور شد: برای هر گمرک سامانه جداگانه ای وجود دارد که سه ماه قبل که نیروی انتظامی یک محموله قاچاق هزار خودرو را کشف و رسانه ای کرد عنوان کردند که اشتباه صورت گرفته و اطلاعات با تاخیر آمده است.

 

70 درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می شود

نوروزی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی نپذیرفت که سامانه خود را با سامانه سایر دستگاه ها یکی کند، افزود: در گزارش های قاچاق خودرو تناقضات عجیبی وجود دارد و این رویه غلط ادامه دارد که براساس اطلاعات واصله 70 درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می شود که وزیر اقتصاد مسئول آن است.

وی تاکید کرد: عدم همکاری گمرک در تبادل اطلاعات، موازی کاری گمرک در راه اندازی سامانه شناسه کالا، عدم ارائه اطلاعات کالاهای گمرکی به سازمان راهداری، تاخیر بسیار بالای عملیاتی و بر خط کردن سامانه جامع گمرک از دیگر ایرادات گمرک است.  

سخنگوی هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سه ماه نخست سال جاری 6 هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی ارز پرداخت شده است اما مشخص نیست که چه میزان به تولیدکنندگان ارز پرداخت شده است./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر