کد خبر: 50470
A
فرهاد فلاحتی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

عملکرد وزارت صنعت درخصوص نظارت بر بازار و جلوگیری از فساد به هیچ عنوان رضایت بخش نیست/ مشخص نیست شرکت های خودرو سازی (ایران خودرو و سایپا ) بر چه اساسی محصولات خود را قیمت گذاری و پیش فروش می کنند/ وزارت صنعت در زمینه تولید ملی، خودروسازی ضعیف بوده است

فلاحتی با اشاره به بسته بودن سایت پیش فروش خودروها در زمان ثبت نام گفت: بنده معتقدم نیت مسئولان این صنعت این است که نقدینگی را از بازار خارج کنند که این مسئله ایده مناسبی است چرا که برای مهار نقدینگی لازم است منابع را به سمت تولید و به فروش رساندن آن ها رساند اما نه با این روش؛ چراکه این روش هیچ تفاوتی با پیش فروش سکه در دولت ندارد. تنها کاری که پیش فروش خودرو انجام می دهد این است که قیمت کاذبی بر بروی خودروها قرار می دهد که بعدها نمی توان قیمت آن را همانند سکه پایین آورد.

عملکرد وزارت صنعت درخصوص نظارت بر بازار و جلوگیری از فساد به هیچ عنوان رضایت بخش نیست/ مشخص نیست شرکت های خودرو سازی (ایران خودرو و سایپا ) بر چه اساسی محصولات خود را قیمت گذاری و پیش فروش می کنند/ وزارت صنعت در زمینه تولید ملی، خودروسازی ضعیف بوده است

دیده بان ایران: فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات در مجلس دهم، در ربطه با نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها به خبرنگار دیده بان ایران گفت: نظارت بر بازار و جلوگیری از فساد به هیچ عنوان رضایت بخش نیست چراکه در بسیاری از مسائل مردم با چالش هایی نظیر گرانی و عدم ثبات قیمت ها مواجه هستند و هیچ گونه تدبیر و ساماندهی در این زمینه صورت نمی گیرد. البته در مواجهه با برخی از چالش ها دولت سختگیری ها و نظارت به موقعی را داشته است که خوشبختانه تا حدودی برطرف شده است به عنوان مثال در برخی مواقع شکایت هایی درباره دارو وجود دارد اما این شکایت ها دامنه دار نیستند.

 

 

وی ادامه داد: رویکرد نظارت بر بازار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار ضعیف است و در اسرع وقت لازم است تدابیر مورد نیاز برای کنترل بازار توسط دولت تا انجام گیرد. البته در برخی موارد نیاز به مداخله و حمایت قوه قضائیه نیز لازم است که در این صورت باید قوه قضائیه به دولت کمک رسانی کند.

 

بارها مردم از ما تقاضا داشته اند که در اسرع وقت تکلیف انبارهای احتکاری که شناسایی و توقیف شده اند را مشخص کنیم. بنده معتقدم دولت کماکان به طور جدی اقدامی در جهت  تنظیم و بهبود شرایط بازار در نظر نگرفته است. در برخی از موارد نیز که دولت برای ساماندهی آن ها ورود پیدا کرده با کمترین چالش ها همراه بوده است.

 

 

فلاحتی درباره رابطه پیش فروش خودروها و کمک کردن به صنعت خودرو سازی اظهار کرد: پیش فروش خودروها نه تنها نتوانسته است تاثیر مثبت و به سزایی را بر روی صنعت خودروسازی بگذارد بلکه باعث تشنج در صنعت خودروسازی و بازار آن شده است. صنعت خودرو کشو دچار بحران مدیریتی است. بهترین بازار خودرو در اختیار دو شرکت غیر معتبر داخلی است و سالهاست که مردم مجبورند با آن ها همکاری کنند. با وجود این همه امکانات بی ثباتی و هرج و مرج در این صنعت بیداد می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم همچنین خاطرنشان کرد: وزارت صمت جهت جلوگیری از افزایش قیمت و حجم نقدینگی، اقدام به پیش فروش کردن خودروهایی کرده است در زمینه پیش فروش هم نتوانسته با برنامه عمل کند و به اصطلاح پاسخگوی مردم باشد.

 

فلاحتی با اشاره به وضعیت سایت پیش فروش خودروها تصریح کرد: بنده معتقدم نیت مسئولان این صنعت این است که نقدینگی را از بازار خارج کنند که این مسئله ایده مناسبی است چرا که برای مهار نقدینگی لازم است منابع را به سمت تولید و به فروش رساندن آن ها رساند اما نه با این روش؛ چراکه این روش هیچ تفاوتی با پیش فروش سکه در دولت ندارد. تنها کاری که پیش فروش خودرو انجام می دهد این است که قیمت کاذبی بر بروی خودروها قرار می دهد که بعدها نمی توان قیمت آن را همانند سکه پایین آورد.

 

وی اضافه کرد: بنده معتقدم اگر مسئولان صنعت خودرو قصد کنترل بازار و  نقدینگی را دارند باید نقدینگی را  به سمت تولید ببرند ما باید شاهد مشارکت مردم و سرمایه گذاری آنها  در کارخانجات باشیم نه اینکه درآمدهای مردم و نقدینگی آنها را به سمت فروش محصولاتایران خودرو، سایپا با قیمت غیرواقعی و ایجاد بازار دلالی سوق دهیم. در حال حاضر به راحتی می توان میلیاردها تومان پول مردم را به سمت سرمایه هایی کشاند که این سرمایه ها با استفاده از اعتماد مردم سودآور باشند در غیر این صورت رانت و رانت خواری که در صنعت خودرو وجود دارد هیچ وقت درمان نمی شود. باید برای خریدار این مسئله حل شود که شرکت های خودرو سازی (ایران خودرو و سایپا ) بر چه اساسی محصولات خود را قیمت گذاری و به فروش می رسانند مشخص نبودن قیمت در پیش فروش محصولات بیش از  موجب آشفگی بازار شده و  ایجاد کننده رانت است. 

 

نماینده مردم قائنات درخصوص عملکرد وزارت صمت بیان کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی اعم ازخودرو، ارز دولتی مردم، جلوگیری از احتکار و... مستقیما به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است. وزارت صنعت به قدری در کنترل این معضلات ضعیف عمل کرده است که بیشتر مردم و نمایندگان از این صنعت و وزیر آن راضی نیستند و متاسفانه این وزارت خانه در پی چاره سازی این معضلات و ارائه راهکار و برنامه ای مناسب بر نمی آیند. 

 

فلاحتی در پایان گفت: متاسفانه وزارت صنعت در زمینه تولید ملی، خودروسازی ضعیف بوده است و هیچ راهکاری جهت کنترل شرایط حاضر تاکنون انجام نداده است به همین دلیل بسیار بعید می دانم که نمایندگان بازهم به آقای شریعتمداری اعتماد کنند و اجازه ی سکانداری وزارت صنعت را به او بدهند چرا که مردم تحت فشار هستند و این فشار در حوزه های انتخابیه بیشتر نمایان است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر