کد خبر: 53119
A
دژپسند در دفاع از برنامه‌های خود:

تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی از برنامه‌های جدی من است/ از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد همکاری داشتم

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مطالبه معوقه یکی از مسائلی است که بانک‌ها در رنجند. باید با همدیگر بیندیشیم تا معوقات بانکی برگردند. باید سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدارک دیده شوند. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند.

تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی از برنامه‌های جدی من است/ از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد همکاری داشتم

به گزارش دیده بان ایران؛ فرهاد دژپسند عصر امروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی به فرارسیدن ایام عزداری امام حسین (ع) و اربعین اشاره کرد و گفت: امروز در خدمت نمایندگان برای ارائه برنامه‌های خود هستم و قبل از آن، از رئیس‌جمهور بابت معرفی خویش به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تشکر می‌کنم. قبل از ارائه برنامه، لازم دیدم عرض تشکر از مخالفان و موافقان خود هم تشکر می‌کنم. 

وی با بیان اینکه عرض تشکر من محدود به این جلسه نیست، اظهار داشت: ارتباط ما با نمایندگان با مستمر و تعریف شده باشد زیرا در این شرایط هیچ فردی نمی‌تواند ادعای معجزه‌آسایی داشته باشد مگر با تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه. یکی از برنامه‌های جدی بنده، تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است که متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان است چراکه از دوره جنگ تجربه اندوختم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در جنگ تحمیلی با سرمایه‌ اجتماعی‌ که داشتیم، توانستیم این جنگ را پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانتیمتر از کشور را به دشمن واگذار کنیم. در آن جنگ هم دچار جنگ اقتصادی بودیم. پس سرمایه اجتماعی موجب موفقیت ما شد بنابراین باید در این شرایط هم همان شیوه را در پیش بگیریم. 

دژپسند به سوابق خود اشاره و تصریح کرد: از زمانی که در سال ۷۴ مدیر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بودم، همین رویکرد را داشتم. من مسئولیت طراحی اقتصاد بدون نفت را داشتم که براساس تعامل چندجانبه طراحی شد. در آن دوران، برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کردم و از آن برنامه در دورانی که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار هستند، می‌‌شود استفاده کرد. در نیمه دهه هشتاد توانستم به اصلاح چند قانون بپردازم. این تجربه است که می‌تواند به کار کشور بیاید. 

وی افزود: در زمان اصلاح قانون تجارت تلاش کردم چندجانبه‌گرایی را عمق ببخشم. در هسته‌‌های اندیشه‌ورز باید افتخار درگیر شدن نمایندگان را داشته باشیم. 

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شرایط کنونی کشور را متفاوت از گذشته دانست و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاصی انجام بدهیم. من که توفیق داشته‌ام از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی یا نقطه‌چین همکاری داشته باشم، می‌دانم چه ظرفیت‌هایی دارد ولی متکی شدن صرف به این ظرفیت‌ها، کافی نیست. 

دژپسند با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بحث تامین مالی است، ابراز داشت: تامین مالی باید در این شرایط یکی از برنامه‌های ما باشد که در دو جز یعنی استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باشد. در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ماقبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام شود. 

وی با اشاره به صحبت‌های امروز و همچنین گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور بیان کرد: همانطور که آقای رئیس‌جمهور امروز تاکید کردند و همچنین در جلسه‌ای که خدمت ایشان رسیدم، نخستین مسئله‌ای که آقای روحانی مطرح کرده و بر آن تاکید کردند، اصلاح نظام بانکی بود. وزیر اقتصاد به عنوان رئیس ۱۰ مجمع بانک‌ها باید امکان تسهیل بانک‌ها را محقق کند ولی آنها از برخی مسائل در رنج هستند. 

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: مطالبه معوقه یکی از مسائلی است که بانک‌ها در رنجند. باید با همدیگر بیندیشیم تا معوقات بانکی برگردند. باید سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدارک دیده شوند. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. /ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر