کد خبر: 62923
A

پشت پرده گرانی خودرو / دلال ها یا خودرو سازانی که دلالی می کنند

چرا خودرو با وجود بی‌مشتری ماندن باز هم گران می‌شود؟ فعالان بازار از افت محسوس خرید و فروش خودرو در بازار خبرمی دهند. بررسی میدانی از نمایشگاه‌ها و همچنین مراکز خرید و فروش نیز نشان می‌دهد که معاملات خودرو به میزان قابل توجهی کم شده است. هرچند قیمت خودرو از ابتدای سال‌جاری به رشد خود ادامه داده است، اما از روز سوم اردیبهشت ماه این روند شتاب گرفته است به‌طوری که نرخ برخی از خودروهای داخلی با رشدی قابل توجه همراه شده است. روزگذشته نیز روند صعودی قیمت‌ها ادامه یافت به گونه‌ای که قیمت انواع سمند با افزایش 3 تا 8 میلیون تومانی مواجه شد.

پشت پرده گرانی خودرو / دلال ها یا خودرو سازانی که دلالی می کنند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ با وجود تداوم طرح‌های فروش فوری خودروسازان بزرگ کشور، روند افزایش قیمت خودرو در سال ۱۳۹۸ متوقف نشده است، از نخستین روزهای اردیبهشت ماه نیز رشد نرخ خودروهای پرطرفدار بازارشتاب گرفته است.

 این درحالی است که فعالان بازار از افت محسوس خرید و فروش خودرو در بازار خبرمی دهند. بررسی میدانی از نمایشگاه‌ها و همچنین مراکز خرید و فروش نیز نشان می‌دهد که معاملات خودرو به میزان قابل توجهی کم شده است. به‌طوری که حتی عبور پراید از مرز 50 میلیون تومان هم انگیزه‌ای برای فروش ایجاد نکرده است، چرا که بسیاری انتظار دارند همچنان روند افزایشی قیمت خودرو تداوم داشته باشد.

وجود رکود معاملاتی و تداوم رشد قیمت‌ها، بازار خودرو را شبیه بازار مسکن کرده است. در بازار مسکن نیز رشد شدید قیمت‌ها باعث روند نزولی معاملات شده است ولی با این وجود صعود قیمت‌ها متوقف نشده است. حال در سال 98 بازار خودرو نیز دچار چنین وضعیتی شده است. دراین زمینه طرح‌های فروش فوری و پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نیز آنگونه که انتظار می‌رفت ترمز رشد قیمت را نکشیده است.

فعالان بازار خودرو می‌گویند همچنان میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو شکاف وجود دارد و تولید خودرو در کشور آنقدر نبوده است که بتواند به تمام نیازها پاسخ دهد. بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید پارسال انواع خودرو در کشور با افت 37.8 درصدی نسبت به سال 1396، به 955 هزار و 923 دستگاه رسید. پاییز پارسال تولید روزانه سایپا نزدیک به 400 دستگاه و ایران خودرو به حدود 800 دستگاه رسیده و خودروهای زیادی کف کارخانه‌ها مانده بود که نقص قطعه داشت، اما در پایان اسفندماه گذشته و با بسته‌های طراحی شده، مجموع تولید این 2 خودروساز به بیش از چهار هزار دستگاه رسید.

افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو

هرچند قیمت خودرو از ابتدای سال‌جاری به رشد خود ادامه داده است، اما از روز سوم اردیبهشت ماه این روند شتاب گرفته است به‌طوری که نرخ برخی از خودروهای داخلی با رشدی قابل توجه همراه شده است. روزگذشته نیز روند صعودی قیمت‌ها ادامه یافت به گونه‌ای که قیمت انواع سمند با افزایش 3 تا 8 میلیون تومانی مواجه شد.

 نمایشگاه‌داران روزگذشته قیمت فروش سمند LX را ۸۲ میلیون تومان اعلام کردند. بر این اساس سمند7 EF نیز با افزایشی در حدود ۴ میلیون تومان به ۸۵ میلیون. ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند7 EF دو گانه سوز در دو کد ۱۰ و ۱۶ به ترتیب ۸۷ میلیون و ۷۰۰ و ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت پیشنهادی فروشندگان برای سمند سورن نیز بیش از ۱۰۱ میلیون تومان بوده است. سمند سورن توربو نیز با قیمت ۱۱۵ تا ۱۱۶ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. سمند تنها خودرویی نبود که دیروز با رشد قیمت مواجه شد. دراین روز دنا تیپ یک نیز بیش از ۱۱۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شد. دنا تیپ دو به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان، دنا پلاس دو ایربگ  ۱۴۳ میلیون تومان و دنا پلاس توربو دو ایربگ نیز ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. به این ترتیب اغلب خودروها در این کلاس با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شده‌اند. همچنین گزارش‌ها از افزایش سه میلیون تومانی قیمت پژو پارس اتوماتیک حکایت دارد.

نرخ محصولات سایپا نیز در معاملات روزچهارشنبه افزایش یافت، به‌طوری‌که سایپا ۱۳۲ (تنوع رنگ) به مبلغ ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد و ساینا اتوماتیک به مبلغ ۶۲ میلیون قیمت‌گذاری شد.

پراید ۱۱۱ با افزایش قیمت نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۵۲ میلیون تومان معامله شد.پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم گرانتر شده و با افزایش نسبی به بهای معامله‌ای ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است.رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک که روز سه‌شنبه با قیمتی حدود ۱۷۸ میلیون تومان به فروش رسیده بود، دیروز با قیمتی حدود ۱۸۰ میلیون تومان معامله شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر