کد خبر: 68062
A

از ٢٠ مرداد بدون کارت سوخت به پمپ بنزین نروید

برای بازیابی رمز کارت سوخت‌تان به شرکت‌های پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید

از ٢٠ مرداد بدون کارت سوخت به پمپ بنزین نروید

به گزارش دیده بان ایران، استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مردادماه الزامی می‌شود و هنوز هیچ جزییاتی درباره بازیابی رمز کارت سوخت افراد در جایگاه‌های سوخت و قیمت بنزین به جایگاهداران اعلام نشده است. آن‌گونه که وزیر نفت اعلام کرده در این مرحله خبری از سهمیه‌بندی نیست و  دولت به دنبال نظم دادن به سوختگیری خودروها و جلوگیری از قاچاق است. به گفته بیژن زنگنه،  از این تاریخ تا مدت محدودی کارت سوخت جایگاهداران  فعال خواهد بود و صاحبان خودرو باید با استفاده از کارت سوخت خود سوختگیری کنند.  این گفته‌ها اما در شرایطی مطرح می‌شود که جایگاهداران سوخت می‌گویند هیچ اطلاع‌رسانی در این رابطه صورت نگرفته است و خبرهای مربوط به حذف کارت سوخت پمپ بنزین‌ها را از رسانه‌ها پیگیری می‌کنند. میرزایی صاحب پمپ بنزین ابتدای ولنجک تهران که به گفته خودش روزانه ١٥٠ تا ١٨٠‌هزار لیتر  در آن سوختگیری می‌شود، به «شهروند» می‌گوید: «این نخستین بار است که کارت سوخت جایگاهداران قرار است به صورت کامل حذف شود. در  سال‌های قبل تمام سوختگیری براساس کارت سوخت جایگاهداران انجام می‌شد. در سال‌هایی هم که عرضه بنزین به صورت سهمیه‌ای انجام می‌شد، جایگاهدارها به کسانی که کارت همراه خود نداشتند، بنزین به قیمت آزاد می‌فروختند.»
برای بازیابی رمز کارت سوخت
 به شرکت پخش و پالایش بروید
آن‌طور که دولت تصمیم گرفته، فعلا قرار نیست سهمیه‌بندی بنزین انجام شود، اما استفاده از کارت سوخت شخصی از ٢١ روز دیگر الزامی شده و تمام وسایل نقلیه باید به آن توجه داشته باشند. با این وجود خبری از فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم برای تغییر رمز کارت سوخت‌ها در جایگاه‌ها وجود ندارد. به گفته میرزایی تنها امکان تغییررمز کارت سوخت در جایگاه وجود دارد  و کسانی که رمزهای خود را به صورت کامل فراموش کرده‌اند، برای بازیابی رمزهای خود باید به شرکت‌های پخش و پالایش مراجعه کنند.  
 کارت خودرو
جایگزین کارت سوخت شود
آن‌گونه که از صحبت‌ها بر می‌آید، در گام نخست اجباری شدن استفاده از کارت‌های سوخت دولت به دنبال کاهش قاچاق سوخت است. حسن ضیا کاشانی،  مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران  دراین‌باره به ایسنا گفت: «اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است. این کارت پنج‌سال در شهر زاهدان با عنوان یک شهر پایلوت به کار گرفته و نرم‌افزار آن اصلاح شد و نهایتا در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد وارد مرحله اجرایی شد.» به گفته او، پس از بکارگیری کارت هوشمند سوخت، شاهد بودیم که روزانه ۲۵‌میلیون لیتر میزان مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که تمام خودروها بدون مشکل سوختگیری می‌شدند و این کاهش معنادار به مصرف بنزین حتی در وضعیتی رقم خورد که نرم‌افزار درست انجام نمی‌شد.
این کارشناس با بیان این‌که قرار بر این بود که کارت هوشمند سوخت کارت خودرو شود، گفت:  «با توجه به این‌که هر خودرو پس از خروج کارخانه دارای یک کارت است، اگر کارت سوخت با کارت خودرو یکی می‌شد، می‌توانستیم شاهد تاثیرات بسیاری در این حوزه باشیم، چراکه از این طریق سرقت خودرو صفر می‌شد و می‌توانستیم میزان مصرف را نیز با جدیت بیشتری مدیریت کنیم.»
ضیا کاشانی ادامه داد: «در این شرایط هر شخص موظف بود تنها با کارت خود سوختگیری را انجام دهد که به اعتقاد من این مسأله تا ۹۸‌درصد مانع قاچاق سوخت می‌شد.» ضیا کاشانی با بیان این‌که درحال حاضر قیمت تمام شده هر لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومان تمام می‌شود و دولت آن را با قیمت ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند، گفت: «این مسأله به معنای پرداخت یارانه ۲۰۰۰ تومانی در هر لیتر بنزین است و اگر قرار باشد جلوی قاچاق را بگیریم، نباید چنین سیاستی وجود داشته باشد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر