کد خبر: 76333
A
معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بودجه باید با سه سناریوی خوش‌بینانه، بینابین و بدبینانه بسته شود/ بودجه 99 در شرایط سخت اقتصادی بسته شده است/ باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و نباید توقع زیادی از بودجه 99 داشته باشیم گفت: پیشنهاد می‌کنم بودجه را با سه رویکرد و سناریوی خوش‌بینانه، بینابین و بدبینانه ببندیم تا بودجه واقعی‌تر شود. اگر منابع را واقعی ببینیم، هزینه‌ها هم در بودجه واقعی می‌شوند.

بودجه باید با سه سناریوی خوش‌بینانه، بینابین و بدبینانه بسته شود/ بودجه 99 در شرایط سخت اقتصادی بسته شده است/ باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ لایحه بودجه سالانه 99 در شرایطی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که کشور به واسطه تحریم‌ها در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برد. دولت هم به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده تحریمی و کاهش فروش نفت، برای تامین منابع و بودجه کشور با مشکلات و کسری مواجه است.

 

اما در عین حال دولت با تکیه بر مالیات و حداقل‌های فروش نفت و فروش اوراق سعی کرده است بودجه 99 را بدون اتکا به نفت تدوین کند. اتفاقی که برخی تندروها نسبت به آن انتقادات جدی دارند و با ارسال پیامک‌های ساماندهی شده، می‌کوشند تا برای پس فرستادن لایه بودجه به دولت یا دستکاری بودجه در کمیسیون تلفیق نمایندگان را تحت فشار بگذارند.

 

این در حالی است که برخی اعتقاد دارند در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و اگر بودجه را دستکاری کنیم، مثل شیر بی یال و دم و اشکم می‌شود.

 

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره بودجه 99 که با وجود محدودیت‌های منابع و در شرایط سخت اقتصادی بسته شده است گفت: همه می‌دانند که درگیر جنگ اقتصادی هستیم و در شرایط جنگی با محدودیت منابع و درآمد مواجهیم. بنابراین بودجه‌ای هم که برای سال آتی در این شرایط بسته شده است بودجه‌ای عادی نیست.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتقاد و تلاش برخی برای پس زدن بودجه 99 در مجلس اظهار کرد: شرایط اقتصادی، درآمد و منابع بودجه کشور عادی نیست و در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. در این شرایط متفاوت، دولت بودجه‌ای را با همه محدودیت‌ها تدوین کرده و به مجلس فرستاده است که حتی اگر شرایط سخت هم نبود، باید آن را می‌پذیرفتیم.

 

آقاپور علیشاهی ادامه داد: برای بودجه سال 99 سه سناریوی متفاوت مد نظر دارم و آن پیشنهاد را هم در کمیسیون مربوطه و هم صحن علنی مجلس با نمایندگان مطرح خواهم کرد.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح این سه سناریوی بودجه‌ای گفت: باید برای بودجه سالانه سه سناریو ترسیم کنیم: یکی سناریوی خوش‌بینانه، یکی سناریوی بینابین و دیگری بدبینانه.

 

نماینده مردم شبستر در مجلس توضیح داد: وقتی این سه سناریو را برای بودجه تعریف کردیم، باید بر اساس آن منابع را واقعی ببینیم و بنا بر منابع واقعی هزینه‌ها را در بودجه در نظر بگیریم.

 

آقاپور تاکید کرد: یکی از ایرادات جدی‌ای که در انحراف بودجه وجود دارد این است که منابع ما واقعی نیست، ولی هزینه‌ها اعمال می‌شود و این امر برایمان دردسرآفرین است.

 

بودجه 99 در شرایط سخت اقتصادی بسته شده است

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تاکید کرد: وقتی بودجه در شرایط سخت بسته شده، دولت مجبور است برای تامین منابع از اوراق اسناد خزانه و از صندوق ذخیره ارزی استقراض کند.

 

وی افزود:دولت جدای از این مسایل همچنین مجبور است به فروش اموال غیر منقولخود اقداک کند.  کسی از این اقدام خوشش نمی‌آید ولی دولت در این شرایط مجبور به انجام آن است.

 

از رویکرد دولت در خصوص مالیات انتقاد دارم

 

نماینده مردم شبستر در مجلس با اشاره به رویکرد دولت درباره مالیات‌ها گفت: از موضوع مالیات‌ها انتقاد جدی دارم. به نظر من باید سقف مالیات را کاهش دهیم و در عین حال از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم تا به این وسیله بتوانیم بخشی از هزینه‌های کشور را تامین کنیم./اعتمادآنلاین

 

 


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر