کد خبر: 79941
A
حسین راغفر، کارشناس اقتصادی:

دولت بودجه 99 را اصلاح کند/ وضع اقتصادی مردم با این بودجه بدتر می‌شود/ شورای نگهبان به تنهایی قادر به تصویب بودجه نیست/ دولت مواردی از جمله رفاه، خدمات، آموزش و سلامت را در بودجه نادیده گرفته است

شیوع ویروس کرونا مجلس را تعطیل و بررسی بودجه سال 99 را مختل کرد. بودجه‌ای که هر بند آن با اما و اگرهای بسیار همراه بود و به قول حسین راغفر، تحلیلگر اقتصادی، حتی مجلس کلیات این بودجه را رد کرد.

دولت بودجه 99 را اصلاح کند/ وضع اقتصادی مردم با این بودجه بدتر می‌شود/ شورای نگهبان به تنهایی قادر به تصویب بودجه نیست/ دولت مواردی از جمله رفاه، خدمات، آموزش و سلامت را در بودجه نادیده گرفته است

به گزارش دیده بان ایران؛  آیا دولت در برنامه‌ریزی برای دخل و خرج سال آینده‌ خود دستپاچه عمل کرده است؟ این پرسشی است که در خصوص تصویب بدون بررسی بودجه در صحن علنی مجلس، این روزها اذهان عمومی را درگیر کرده و به محور اصلی بحث‌های کارشناسی تبدیل شده است.

 

شیوع ویروس کرونا مجلس را تعطیل و بررسی بودجه سال 99 را مختل کرد. بودجه‌ای که هر بند آن با اما و اگرهای بسیار همراه بود و به قول حسین راغفر، تحلیلگر اقتصادی، حتی مجلس کلیات آن رد کرد.

 

راغفر در گفت‌و‌گویی شیوه رسیدگی به نواقص بودجه سال آینده را این‌طور ارزیابی کرد: به نظر من باید نگران بود؛ کمااینکه اگر جلسات مجلس به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند تشکیل شود، شورای دیگری به نام شورای نگهبان هم قابل تشکیل نیست.

 

به باور این تحلیلگر اقتصادی، باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که اصلاً شورای نگهبان تخصصی در مسائل اقتصادی ندارد.

 

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: نکته مهم‌تر این است که مجلس کلیات بودجه را رد کرد و برای اصلاح آن را به دولت برگرداند و عملکرد منطقی آن است که بودجه سال آینده هم 2دوازدهم یا سه‌دوازدهم بسته شود.

 

این آگاه اقتصادی تاکید کرد: بودجه سال آینده به دلیل نقص‌های بی‌شمارش، مشکلات بسیاری را از حیث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای کشور ایجاد خواهد کرد؛ از این رو به اعتقاد من، این بودجه باید اصلاح شود و خود دولت هم باید آن را اصلاح کند چراکه شورای نگهبان به تنهایی صلاحیت رسیدگی به بودجه را ندارد.

 

کدام بخش‌ها باید اصلاح شود؟

 

او اضافه کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد لایحه بودجه سال 99 را اصلاح کند، باید درآمدهای مالیاتی خود را اصلاح کند. به عقیده من تجدید نظر در ارقام مالیات بر مصرف، به خصوص مصرف کالاهای لوکس و همچنین مالیات بر عواید سرمایه، مالیات بر ثروت و اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی باید به صورت جدی پیگیری شود چراکه می‌تواند به افزایش چشمگیر درآمد دولت بینجامد؛ ضمن اینکه دولت باید بخش قابل توجهی از این درآمدها را معطوف به ارائه خدمات عمومی کند.

 

این اقتصاددان شناخته‌شده افزود: در بودجه سال 99 می‌بینیم که دولت از مسئولیت‌های خود در قانون اساسی و مسئولیت‌های اجتماعی دست شسته و مواردی از جمله رفاه، خدمات، آموزش و سلامت را در بودجه نادیده گرفته است.

 

او در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال 99 توضیح داد: قطعاً سال 99 با این بودجه که دولت تهیه کرده است وضع به مراتب بدتر از سال 98 خواهد بود چون هم بیکاری گسترده‌ای خواهیم داشت و هم تورم بالا؛ به نظر من نابرابری هم در جامعه بیشتر خواهد شد.

 

راغفر در پایان گفت: گروه‌های زیادی از مردم حتی قادر به تامین حداقل‌های زندگی خود نیستند؛ بسیار مهم است که دولت نظام مالیاتی خود را اصلاح و عواید آن را خرج بالا بردن رفاه اقتصادی و اجتماعی در جامعه کند، در غیر این صورت دلیلی بر وجود دولت باقی نخواهد ماند./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر