کد خبر: 140794
A

تکنیک‌ها و مهارتهای طلایی در درک مطلب انگلیسی

از آنجایی که تمام اساتید آموزش زبان های خارجی اعتقاد دارند که هنگام مواجهه با متن، زبان آموز در حال تبادل اطلاعات با فردی است که متن را نوشته یا بیان می کند. در حقیقت نوعی گفتگو بین خواننده و نویسنده متن برقرار می شود که حاصل آن دریافت اطلاعات درون متن از سوی زبان آموز است.

تکنیک‌ها و مهارتهای طلایی در درک مطلب انگلیسی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یکی از مهم ترین مهارت های یادگیری زبان انگلیسی، مهارت درک مفهوم یا درک مطلب انگلیسی است. از آنجایی که تمام اساتید آموزش زبان های خارجی اعتقاد دارند که هنگام مواجهه با متن، زبان آموز در حال تبادل اطلاعات با  فردی است که متن را نوشته یا بیان می کند. در حقیقت نوعی گفتگو بین خواننده و نویسنده متن برقرار می شود که حاصل آن دریافت اطلاعات درون متن از سوی زبان آموز است.

1.انواع درک مطلب

الف) درک مطلب شنیداری (Listening Comprehension)

این گونه سوالات بیشتر در آزمون های آیلتس و تافل و مانند آن برگزار می شود که متنی برای داوطلب خوانده می شود و سپس زمانی به داوطلب جهت پاسخگویی به هر سوال داده می شود.

ب) درک مطلب خواندنی (Reading Comprehension)

این گونه سوالات در تمامی آزمون ها و کنکورهای سراسری، آزاد، کاردانی، کارشناسی و آزمون های آیلتس و تافل شیوه ای رایج جهت سنجش توانمندی و تسلط داوطلبان به زبان خارجه محسوب می شود.

2.ساختار متن درک مطلب

یکی از مهمترین ارکان جهت پاسخگویی به سوالات درک مطلب، شناخت کافی از ساختار متن است و همان گونه که خواهیم دید، بدون اطلاع دقیق از کارکرد ارکان و ساختارهای هر متن، پاسخگویی به آن کمی دشوار خواهد بود و از آن جایی که در آزمون های زمان بندی شده، ترجمه ی متن – به علت زمان اندکی که در اختیار داوطلب می گذارند – کارایی لازم را ندارد، لذا جهت آشنایی با ساختار کلی در هر متن به موارد زیر توجه نمایید:

معمولا در اکثر متن ها هر درک مطلب از سه رکن تشکیل می شود که دانستن و شناسایی آن ها کمک زیادی به پاسخگویی هر متن در کوتاه ترین زمان می کند که این سه رکن عبارتند از:

  1. مقدمه (Introduction): اولین پاراگراف هر متن بیان کننده ی موضوع کلی هر متن می باشد. (پاراگراف اول)
  2. متن اصلی (Body Text): طولانی ترین قسمت هر درک مطلب می باشد و بیان کننده ی جزئیات و خصوصیات جزئی تر متن است و از یک متن نسبتا طولانی و یا چند پاراگراف تشکیل می شود.
  3. نتیجه گیری (Conclusion): آخرین پاراگراف هر متن بیان کننده ی نتیجه و جمع بندی کلی متن است. (پاراگراف آخر)

توجه: در برخی از متون (چون متن توصیفی است و یا بیان یک روایت می باشد) درک مطلب فقط از متن اصلی (Body Text) تشکیل شده است.

3.انواع سوالات درک مطلب

با توجه به تیپ و تنوع سوالات داده شده در هر درک مطلب، ناگزیر به دسته بندی و استفاده از تکنیک های متعددی هستیم تا بتوانیم برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب مهارت لازم را کسب کنیم، به جرات می توان گفت بدون شناخت انواع سوالات درک مطلب، قادر به پاسخگویی به آنها نیز نخواهیم بود. اصلی ترین دسته بندی در انواع سوالات درک مطلب که در کلیه ی آزمون ها مشترک می باشند عبارتند از:

  1. ایده‌ی اصلی (Main Idea)
  2. سوالات مربوط به واژگان (Vocabulary Skills)
  3. سوالات مربوط به یافتن جزئیات (Scanning for Details)
  4. سوالات استنتاجی یا استنباطی (Making Inferences)
  5. شناسایی مستثنا – رد گزینه (Identifying Exceptions)
  6. یافتن مرجع ضمیر (Locating References)

4.انواع پاسخ به سوالات درک مطلب

البته شیوه ی پاسخ دهی به این سوالات نیز متفاوت است، مثلا در کلیه ی کنکورهای سراسری و آزاد و همچنین در آزمون تافل پاسخ‌ها چهار گزینه‌ای یا تستی هستند، اما در آزمون های آیلتس تعداد سوالات تستی بسیار کم و محدود می باشد و از دیگر شیوه های پاسخ دهی به سوالات (که تستی نیستند) استفاده می شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. Completing Sentences

کامل کردن جمله ی ناقص به اشکال متفاوت.

  1. Matching

تعدادی سوال و تعدادی پاسخ داده می شود که با استفاده از اطلاعات داده شده در متن، پاسخ صحیح را برای هر سوال پیدا می کنیم.

  1. Short Answers

پاسخ های کوتاه که توسط داوطلب با تعداد مشخصی از کلمات، مثلا 3 کلمه در برگه ی پاسخ نامه نوشته می شود.

  1. Completing a Table

در این حالت جدول ناقصی به شما داده می شود و از شما می خواهند که با توجه به اطلاعات موجود در متن، آن جدول را کامل کنید.

  1. Summary & Summary Gap-Filled

ابتدا متنی خلاصه شده از درک مطلب را مانند Cloze Test به ما می دهند و سپس چندین کلمه را در جدولی قرار می دهند و از ما می خواهند با توجه به اطلاعات موجود در جاهای خالی، متن را با این کلمات پر کنیم.

  1. List of Headings or Match the Headings

در یک جدول لیستی از سر تیترهای هر پاراگراف آمده است و از ما می خواهند که مشخص کنیم که هر سر تیتر مربوط به کدام پاراگراف می باشد.

  1. Labeling of a diagram, picture or chart

طرح، تصویر یا نموداری به ما داده می شود که روی آن برخی اطلاعات ذکر شده است و برخی دیگر به صورت جای خالی ارائه شده اند و از ما می خواهند با اطلاعات موجود در متن، و حداکثر با سه کلمه، جای خالی مربوطه را پر کنیم.

11

بهترین روش برای پاسخ گویی به Reading چیست؟

الف) خواندن متن همراه با ترجمه (Translation)

در این نوع خواندن، متن را ترجمه می کنیم و پاسخ سوالات را پیدا می کنیم که این روش یکی از مطمئن ترین روش ها برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب می باشد. اما آیا کنکور یا آزمون های با زمان محدود هم این فرصت را به ما می دهند تا این کار را انجام دهیم؟ مسلما نه. خواندن متن همراه با ترجمه ی کلمه به کلمه، وقت گیرترین، بدترین و حتی بی استفاده ترین روش خواندن متن در همه کنکورها است و برای Reading کنکور آن هم با وقت محدود اصلا توصیه نمی شود زیرا کارایی ندارد.

ب) استفاده از تکنیک ها و مهارت ها (Reading Techniques & Skills)

بهترین روش برای پاسخ گویی به سوالات Reading میان بر زدن و آشنا شدن با مهارت های خواندن (Reading Techniques) می باشد. در این روش نیازی نیست که شما تمام واژگان متن را بدانید و یا کل متن را کلمه به کلمه ترجمه کنید. بلکه با استفاده از این تکنیک ها و تکرار آن ها، به مهارت های پاسخ به درک مطلب مسلط می شوید. این شیوه پاسخگویی، در آزمون های با زمان محدود کاربرد معجزه آسایی دارد.

 

توجه: گاهی اوقات برای پاسخگویی به سوالات، باید همزمان از دو یا چند تکنیک استفاده کنیم.

نکته 1: چنان چه درک مطلبی به ما بدهند که تنها از یک متن تک پاراگرافی تشکیل شده باشد – با استفاده از Skimming ابتدای هر جمله را می خوانیم و زیر آن را خط می کشیم و با مرور اجمالی متن، به موضوع کلی هر پاراگراف و کل متن اشراف پیدا می کنیم، به عبارت دیگر متن را روزنامه وار می خوانیم تا موضوع اصلی را بیابیم.

نکته 2: استفاده از Skimming و نوشتن موضوع اصلی هر پاراگراف در کنار آن یک روش مهم در آزمون های آیلتس می باشد.

منبع : languagedownload.ir

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر