کد خبر: 148877
A
در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی لامرد انجام شد؛

۱۵هزار میلیارد تومان بودجه ساخت آزادراه لامرد_ پارسیان/ بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها در اکثر پروژه‌های منطقه ویژه لامرد

اصحاب رسانه با هماهنگی سازمان ایمیدرو از منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پروژه‌های موجود این منطقه بازدید کردند.

۱۵هزار میلیارد تومان بودجه ساخت آزادراه لامرد_ پارسیان/ بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها در اکثر پروژه‌های منطقه ویژه لامرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تعدادی از اصحاب رسانه از منطقه ویژه اقتصادی بازدید کردند. این برنامه با هماهنگی سازمان ایمیدرو انجام شد که در ابتدای برنامه از پروژه آزادراه لامرد_ پارسیان بازید به عمل آمد.

این پروژه که در حد فاصل شهرستان‌های لامرد و پارسیان قرار دارد که با همکاری و سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، قرارکاه خاتم‌الانبیا و سازمان ایمیدرو در حال انجام است.

کرمی؛ عضو هیات رییسه منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حین بازدید از این منطقه گفت: وزارت راه و شهرسازی از ۴۹ کیلومتر این پروژه، زیرسازی ۶ کیلومتر را انجام داد ولی بعد سرمایه‌گذاران دیگری وارد شدند و لازم بود که بین دو سایت لامرد و پارسیان آزادراهی طراحی شود.

 

وی ادامه داد: این آزادراه شهر لامرد را با شهرستان پارسیان با طول حداکثر ۵۰ کیلومتر در حال احداث است. آزادراه لامرد_ پارسیان کریدور انتقال انرژی است یعنی علاوه بر تردد خودروها، خط لوله‌ آب از پارسیان به لامرد نیز منتقل میشود. پیش‌بینی میشود روزانه ۴هزار خودروی سنگین از این آزادراه تردد میکنند با توجه به مسیرهای موجود بایستی پروژه جدیدی طراحی میشد.

 

کرمی هزینه اولیه را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به دلیل نوسانات ارزی و عدم تامین سرمایه، بودجه این پروژه به ۱۵هزار میلیارد تومان رسید.

 

کرمی تاکید کرد: بزرگترین پروژه آب شیرین‌کن از این مسیر انجام میشود که بدین وسیله آب از خلیج‌فارس به دشت لامرد و سپس به دشت لارستان و جهرم سپس به شیراز و شمال شیراز انتقال پیدا میکند از سوی دیگر اصفهان و شهرهای مرکزی نیز متقاضی انتقال آب شیرین هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: حجم این پروژه ۱۵ میلیون مترمکعب است که میتواند بخشی از نیازمندی‌های شهر لامرد را تامین کند.

کرمی؛ عضو هیات رییسه منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: کارگاه آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی لامرد که فاز اول آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن به زودی به بهره‌برداری میرسد که بر این اساس روزانه ۲۱ هزار لیتر آب تصفیه میشود.

20230205_114640

وی با اشاره به اینکه ورودی آب ۳۰لیتر در ثانیه است که در ساعت حدود ۸۰ لیتر مترمکعب میشود افزود: آب تولیدی این تولیدی با کیفیت‌تر از آب معدنی بوده که مصرف‌کننده عمده آن آلمینیوم است پس تا رسیدن آب از خلیج فارس بایستی به هر نحوی که شده، آب را به صنعت برسانیم.

 

کرمی خاطرنشان کرد: مساحت منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۸۵۰۰ هکتار است که در حال حاضر بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور از لحاظ وسعت است.

 

در ادامه از محدوده‌ای که برای پارکینگ خودروهای سنگین تعبیه شده بازدید به عمل آمد که همزمان با هفته دولت سال آینده افتتاح و تا ۲۴ ماه پس از افتتاح به بهره‌برداری خواهد رسید. این پارکینگ ظرفیت جای دادن ۱۵۰ کامیون و تریلی در خود را دارد و علاوه بر نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران، پمپ بنزین و پمپ گاز در این پارکینگ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

در ادامه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی لامرد، از پروژه مجتمع پتروپالایش ستاره هرمز دیدن به عمل آمد که جمالی، طراح و سرپرست پروژه در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه در مساحت ۲۵ هکتار و با سرمایه اولیه ۸۰ میلیون دلاری در ۲ فاز انجام میشود که در حال حاضر ۷۰درصد فاز اول تکمیل شده است و امیدواریم بخش دوم فاز اول طی یک ماه آینده راه‌اندازی شود. 

وی افزود: فاز دوم این پروژه با ۳۰ میلیون دلار تخمین زده شده است که خوراک آن به صورت تراک حمل میشود. مهندسی فاز دوم شروع شده ولی به مرحله اجرا نرسیده است. محصول نهایی این پالایشگاه نفتا است که ۶۰هزار تن در سال تولید داریم از سوی دیگر باید تاکید کنم که تمامی تجهیزات بومی و دانش‌بنیان است. 

 

خبر در حال تکمیل...

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر