کد خبر: 164666
A

راه حل و مراحل نصب آسانسور از حیاط و بیرون ساختمان

نصب یک آسانسور در حیاط و بیرون ساختمان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای متخصصانه دارد. در این حالت شما به یک آسانسور بیرونی اجتیاج دارید.

راه حل و مراحل نصب آسانسور از حیاط و بیرون ساختمان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نصب یک آسانسور در حیاط و بیرون ساختمان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای متخصصانه دارد. در این حالت شما به یک آسانسور بیرونی اجتیاج دارید. در ادامه، روند کلی نصب آسانسور در حیاط و بیرون ساختمان و توضیحات لازم در مورد آسانسور بیرونی را شرح می‌دهیم:

آسانسور حیاطی از بیرون ساختمان

مراحل نصب آسانسور بیرون از ساختمان

مطالعه قوانین و مقررات: قبل از هر چیز، با قوانین و مقررات محلی مربوط به نصب آسانسور در منطقه خود آشنا شوید. این شامل مقررات ساختمانی، ایمنی و آسانسورها است. در صورت لزوم، با مقامات محلی و ادارات صلاحیت‌مند در ارتباط باشید تا الزامات را دریافت کنید.

بررسی فضا و طراحی: اندازه‌گیری و بررسی فضای موجود در حیاط و بیرون ساختمان را انجام دهید. بررسی کنید که آیا فضای کافی برای نصب آسانسور و وسیله نقلیه آن وجود دارد. همچنین، با مهندسین معماری و سازه مشورت کنید تا طراحی صحیح برای نصب آسانسور در نظر بگیرید.

تهیه مواد و تجهیزات: مواد و تجهیزات مورد نیاز برای نصب آسانسور را تهیه کنید. این شامل موتور، سیستم کنترل، قطعات الکتریکی، قاب و درب آسانسور و سایر تجهیزات است. بهتر است از تولیدکنندگان معتبر و قابل اعتماد خرید کنید.

آماده‌سازی سازه: قبل از نصب آسانسور، سازه و بنا را بررسی کنید و از استحکام و مقاومت آن اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز، اصلاحات و تقویت‌های مورد نیاز را انجام دهید تا بتوانید وزن و بار آسانسور را تحمل کنید.

نصب آسانسور: نصب آسانسور شامل مراحل زیر است:

نصب قاب و درب آسانسور: قاب و درب آسانسور را به سازه نصب کنید.

نصب موتور و سیستم کنترل: موتور و سیستم کنترل آسانسور را نصب کنید. این شامل سیم‌کشی الکتریکی، نصب سنسورهای ایمنی و تنظیمات مربوطه است.

نصب کابین و سیستم بالابر: کابین و سیستم بالابر را نصب کنید. این شامل قرار دادن ریل‌ها، مونتاژ کابین، نصب درب‌های کابین و سایر قطعات مربوطبق قوانین و مقررات محلی، پیشنهاد می‌شود تمامی مراحل نصب آسانسور توسط تیم‌های مجرب و کارشناسان تخصصی انجام شود. همچنین، همواره از نصب آسانسور توسط شرکت‌های معتبر و دارای مجوز استفاده کنید.

آسانسور از حیاط

در مورد آسانسور بیرونی بیشتر بدانید

به توجه به گفته های سیگما آسانبر در مقاله ای به این آدرس: https://sigma-elevator.ir/fa

آسانسور بیرونی چیست؟

منظور از آسانسور بیرونی، آسانسور هایی هستند که بنا به هر دلیلی در داخل ساختمان تعبیه نمی شوند. گاهی به دلیل قدیمی بودن سازه امکان جایگیری آسانسور و کندن چاله درون ساختمان نیست و گاهی نیز ممکن است به دلیل ارتقاء سطح کیفی دکوراسیون و مدرنیته کردن ساختمان از چنین حالتی استفاده شود که در این حالت اصطلاحاً به آنها آسانسورهای شیشه ای یا پاناروما گفته می شوند، که در این مقاله در باب این دو مورد صحبت خواهیم کرد.

آسانسور های بیرونی مدرن

نصب آسانسور بیرونی در ساختمان های قدیمی

امروزه طبق قوانین جدید ساختمان سازی و تبصره های در نظر گرفته شده، در ساختمان هایی با بیش از سه طبقه می بایست آسانسور نصب گردد، اما در سال های پیش اینگونه نبود و گاهی ساختمان ‌های 5 یا حتی 6 طبقه نیز فاقد آسانسور بوده اند. اما از آنجایی که عدم حضور آسانسور سبب ایجاد مشکلاتی چون آرتروز زانو و کمر خواهد شد حضور این وسیله به یکی از ملزومات حیاتی در ساختمان تبدیل شد.

امروزه ممکن است مالکین مجتمع های قدیمی به فکر ایجاد تغییراتی مثل اضافه کردن آسانسور بیفتند. اما به این دلیل که امکان ایجاد چاله آسانسور پس از ساخت سازه وجود ندارد، پس مهندسان به فکر اضافه نمودن آسانسور بر روی ساختمان به شکلی نوین کردند. 

در چنین موقعیت هایی کاربردی ترین ایده نصب آسانسور در فضای بیرون ساختمان یا همان حیاط است. گاهی هم اگر در  قسمت پلکان ها نیز فضای آزاد وجود داشته باشد دیگر نیازی به تعبیه آسانسور در محیط بیرونی نیست. البته نظر نهایی پس از بازرسی و مشاور کارشناسان لحاظ می گردد.

نکات نصب آسانسور بیرونی

 

  • درنظرگرفتن استقامت سازه توسط بررسی مهندسی
  • مقاوم سازی ساختمان در صورت نیاز به جهت اضافه کردن آسانسور
  • در سازه هایی که چندین سال از ساخت آن ها می گذرد امکان تعبیه آسانسور در فضا کمتر از 120 *120 سانتی متر نیست و در واقع مینیمم فضای لازم به جهت نصب تجهیزات 100* 160 سانتی متر الی 145 * 145 سانتی متر است.
  • کلیه خدمات و امور مربوط به مقاوم سازی ساختمان در صورت نیاز، بر عهده کارفرما می باشد.

نکته : دقت داشته باشید که به منظور تعبیه تجهیزاتی چون آسانسور چه در بیرون ساختمان و یا درون مجتمع می بایست حتماً از شهرداری تاییدیه و مجوزهای مورد نیاز را کسب کنید. این روند به منظور دریافت تاییدیه پایان کار لازم است. اما چنانچه سازه واجد مجوز پایان کار می باشد دیگر لزومی بر کسب تاییدیه نیست.

مناسب ترین گزینه برای نصب آسانسور بیرونی

طبق نتیجه‌گیری‌های کارشناسان و مهندسین با تجربه در این حوزه، کاربردی ترین آسانسورها برای چنین مواردی را اغلب نمونه ‌های کششی، هیدرولیکی و هوم لیفت نام می برند. بیشتر افراد تمایل دارند برای نصب آسانسور در بیرون ساختمان از اتاقک های  شیشه‌ای بهره ببرند چرا که در این حالت ضمن اضافه نمودن این تجهیزات، سبب ارتقاء سطح کیفی و زیبایی ساختمان خود نیز می شوند.

در نتیجه در صورت وجود فضای لازم، آسانسور بیرونی یک انتخاب ایده آل برای ساختمان هایی است که محدودیت نصب آسانسور داخلی دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر