کد خبر: 172171
A

صفر تا صد آشنایی با پرواز ترانزیت

در هنگام خرید بلیط هواپیما برای مسیرهای بین‌المللی شما با انواع پروازها باید آشنا باشید. پرواز ترانزیت یا توقف‌دار، پرواز مستقیم و پروازغیرمستقیم از انواع پرواز هستند.

صفر تا صد آشنایی با پرواز ترانزیت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در هنگام خرید بلیط هواپیما برای مسیرهای بین‌المللی شما با انواع پروازها باید آشنا باشید. پرواز ترانزیت یا توقف‌دار، پرواز مستقیم و پروازغیرمستقیم از انواع پرواز هستند. راحت‌ترین و بی‌دردسرترین پروازها، پروازهای مستقیم است. برای برخی از مسیرهای بین‌المللی پرواز مستقیم وجود ندارد و شما باید از پرواز توقف‌دار یا ترانزیت استفاده کنید.

به عنوان نمونه هنگامی که قصد دارید به کشور اروپایی سفر کنید و بلیط تهران استانبول را خریداری نموده‌اید تا از استانبول به کشور مورد نظر خود بروید. برای این منظور باید پرواز ترانزیت را انتخاب کنید. برای پرواز ترانزیت شرایط خاصی وجود دارد. هنگام سفر به کشورهای اروپایی که بلیط هواپیما تهران استانبول از نوع پرواز ترانزیت را خریداری نموده‌اید باید به قوانین این نوع پرواز هم توجه کنید. در این مقاله به بررسی پرواز ترانزیت و ویزای ترانزیت پرداخته‌ایم.

آشنایی با پروازهای ترانزیت یا پروازهای توقف‌دار

این نوع پرواز همان طور که از نام آن مشخص است در فرودگاه کشور سوم، هواپیما توقف می‌کند. سپس مسافر با هواپیمای دیگری خود را به مقصد می‌رساند.

به عنوان نمونه برای سفر به یک کشور اروپایی شما بلیط هواپیما تهران استانبول را خریداری می‌کنید. بعد از این که هواپیما داخل فرودگاه استانبول به زمین نشست. شما از هواپیما پیاده می‌شوید و با هواپیمای دیگری راهی کشور مقصد خود خواهید شد. در پرواز توقف‌دار یا ترانزیت شماره پرواز، هواپیما و نوع ایرلاین هم تغییر پیدا می‌کند.

در این جا لازم است به این نکته در رابطه با پرواز مستقیم اشاره کنیم. گاهی ممکن است برای سوخت‌گیری یا تعمیر، هواپیما در کشور سوم توقف کند و بعد از سوخت‌گیری یا رفع مشکل راهی کشور مقصد شود. در این جا شماره پرواز، هواپیما و ایرلاین هیچ تغییری نمی‌کند و شما با همان هواپیما راهی کشور مقصد می‌شوید. بنابراین تنها در پرواز غیرمستقیم و ترانزیت شماره پرواز، هواپیما و ایرلاین تغییر پیدا می‌کند.

قوانین دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی

قوانین دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • روابط بین دو کشور و توافقات سیاسی بین آن‌‌ها

  • میزان ساعتی که بین دو پرواز توقف انجام خواهد شد.

  • نوع ایرلاین

  • نوع مقصد

اگر پرواز شما ترانزیتی باشد؛ ولی ویزای ترانزیت را دریافت نکرده باشید. در همان فرودگاه جلوی سفر شما گرفته می‌شود. ویزای ترانزیت (ویزای غیرمهاجرتی کوتاه مدت) برای مسافران به منظور حضور آن‌ها در سالن ترانزیت فرودگاه و توقف در فرودگاه میانی صادر می‌شود. ویزای ترانزیت شامل دو گزینه زیر می‌شوند:

 

  • ویزای ترانزیت بلند‌مدت

  • ویزای ترانزیت کوتاه‌مدت

ویزای ترانزیت کوتاه‌‌مدت در حد چند ساعت اعتبار آن است؛ ولی اعتبار ویزای بلند‌مدت حداکثر تا سه روز است. ویزای کوتاه‌مدت برای توقف بین دو پرواز صادر می‌گردد. با ویزای بلند‌مدت مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج و به فرودگاه دیگر در همان شهر یا شهری دیگری برود و به سفر خود ادامه دهد.

چه زمانی به دریافت ویزای ترانزیت نیازی نیست؟

برخی از کشورها برای توقف‌ کوتاه‌مدت بین دو پرواز مسافران را از گرفتن ویزای ترانزیت به دو دلیل زیر معاف می‌کنند:

  • افزایش تعداد سفرهای آن‌ها از طریق خطوط هوایی

  • توافقات سیاسی

به عنوان نمونه مسافران ایرانی که در فرودگاه کشورهای حوزه شینگن توقف می‌کنند. اگر دارای کارت PR، گرین کارت آمریکا یا اقامت دائم ژاپن باشند به دریافت ویزای ترانزیت نیازی ندارند. همچنین در صورت توقف در فرودگاه کشور انگلیس یا ایرلند در صورتی که مقصد نهایی شما کانادا یا آمریکا باشد به دریافت ویزای ترانزیت نیازی نیست.

وزارت امور خارجه همان کشوری که توقف در فرودگاه آن انجام شده، میزان هزینه دریافتی برای ویزای ترانزیت را تعیین می‌نماید. به عنوان نمونه برای دریافت ویزای ترانزیت کشورهای حوزه شینگن مبلغ حدود 60 یورو برای ویزای نوع A باید پرداخت شود.

در زمان خرید پرواز توقف‌دار یا ترانزیت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در زمان خرید بلیط ترانزیت یا توقف‌دار باید به نوع ایرلاین، شماره پرواز و زمان توقف توجه نمایید. به عنوان نمونه در زمان خرید بلیط هواپیمای تهران به استانبول از نوع ترانزیت یا توقف‌دار توجه کنید که نوع ایرلاین یکسان باشد. حتی اگر نوع ایرلاین هم تغییر پیدا کند در بیشتر پروازهای توقف‌دار بین دو ایرلاین قراردادی بسته می‌شود و با یک بلیط سفر انجام خواهد شد و به دریافت بلیط مجدد نیازی نیست.

به زمان توقف بین دو پرواز در پروازهای توقف‌دار توجه کنید. زمان توقف با توجه به عوامل زیر متفاوت است:

  • انجام کارهای پرواز بعدی

  • ورود به فرودگاه ترانزیت

  • دریافت بار

  • تاخیر پرواز رفت

بیشتر از یک ساعت زمان توقف بین پروازها باید باشد. با توجه به نوع ایرلاینی که بلیط پروازهای توقف‌دار را خریداری نموده‌اید و نوع کلاس خدمات رفاهی مانند محل استراحت و پذیرایی در اختیار مسافران گذاشته می‌شود.

سخن پایانی

هنگامی که در پرواز غیرمستقیم هواپیما در فرودگاه کشور سوم توقف کند. سپس مسافر با هواپیمای دیگری راهی کشور مقصد شود به این نوع پرواز، پرواز توقف‌دار یا پرواز ترانزیت می‌گویند. برای چنین پروازی مسافر باید ویزای ترانزیت داشته باشد، تا اجازه توقف در فرودگاه کشور سوم را داشته باشد.

در این مقاله قوانین دریافت ویزای ترانزیت را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم. در پایان لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که اگر در پرواز مستقیم به دلیل سوخت‌گیری یا تعمیر، هواپیما در کشور سوم توقف کند. مسافر با همان هواپیما بعد از سوخت‌گیری و تعمیر به سفر خود ادامه می‌دهد. در واقع شماره پرواز، هواپیما و نوع ایرلاین تغییر نمی‌کند؛ ولی در پرواز ترانزیت تمام موارد نامبرده تغییر پیدا می‌کنند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر