کد خبر: 174214
A

راهکار جلوگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی

فروش جهانی صنعت تجارت الکترونیک هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. این آمار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۸۷۰ میلیارد دلار رسید که ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد

راهکار جلوگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی

دیده بان ایران: فروش جهانی صنعت تجارت الکترونیک هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. این آمار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۸۷۰ میلیارد دلار رسید که ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. با شروع همه‌گیری کرونا و تغییر به سمت دیجیتالی شدن، بیشتر کسب و کارها به سمت فروش اینترنتی محصولات رفتند و برای اولین بار خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه دادند. با اینکه خرید آنلاین و دیجیتالی شدن از سرعت بالایی برخوردار است؛ اما تعداد کلاهبرداری‌های اینترنتی و حملات فیشینگ نیز در این مدت بالا رفته است. حال بهترین زمان برای آموزش خود و عزیزانتان برای جلوگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی است.

چه کسی هدف کلاهبرداری اینترنتی قرار می‌گیرد؟

طبیعتا هر یک از ما که از طریق اینترنت خرید می‌کنیم ممکن است در معرض کلاهبرداری آنلاین قرار بگیریم؛ اما چند گروه مخاطب وجود دارند بیشتر در معرض خطر هستند. در ادامه به این گروه‌ها می‌پردازیم.

افراد بالای ۵۰ سال

 

بزرگسالان بالای ۵۰ سال بیشتر مستعد کلاهبرداری اینترنتی هستند؛ زیرا اطلاعات کمتری در مورد این دسته از اخاذی‌ها دارند و ممکن است اطلاعات مهم خود را در یک تماس ناشناس افشا کنند یا با کلیک روی لینک‌های مخرب، امنیت دستگاهشان یا اطلاعات بانکی خود را به خطر اندازند.

به تازگی مطالعه‌ای توسط Javelin Strategy & Research نشان داده که ۴۹ درصد از افراد بالای ۵۰ سال هدف کلاهبرداری در خرید آنلاین قرار گرفته‌اند. کلاهبرداران با استفاده از این افراد که کمتر به شیوه‌های حفظ حریم خصوصی آشنا هستند، به اهداف خود به راحتی دست پیدا می‌کنند.

مطمئن شوید که والدین، پدربزرگ، مادربزرگ یا دیگر افراد بزرگسال خانواده شما با به‌روزرسانی نرم افزار امنیتی و حساب‌های مالی در برابر حملات آنلاین مصون هستند. نکاتی را در مورد محافظت از اطلاعات خود هنگام خرید آنلاین یا نحوه شناسایی یک کلاهبرداری را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی

کسانی که معمولاً از طریق رسانه‌های اجتماعی خرید می‌کنند نیز به میزان زیادی در معرض کلاهبرداری‌های آنلاین هستند. تقریباً ۴۵ درصد از پول‌های از دست رفته در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ مربوط به خریدهای آنلاین بوده است.

کلاهبرداران در این روش معمولاً از طریق سرویس‌هایی مانند اینستاگرام خود را به عنوان یک فروشنده واقعی معرفی می‌کنند. تبلیغ‌های فریبنده‌ای که فرد را به سایت‌های فیشینگ هدایت می‌کند نیز تاکتیکی رایج برای کلاهبرداری اینترنتی است. اگر از طریق رسانه‌های اجتماعی خرید می‌کنید نظرات کاربران را مطالعه کنید و مطمئن شوید که کاربران از خریدشان راضی بوده‌اند و مشکلی پیش نیامده است.

کاربران فعال موبایل

 

دائماً در حال استفاده از گوشی هستید یا برنامه‌های جدید را روی گوشی خود نصب می‌کنید؟ افرادی که به میزان زیادی از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند به راحتی در دام کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار می‌گیرند. این کلاهبرداری‌ها شامل سایت‌ها و برنامه‌های مخرب، لینک‌ها و ایمیل‌های دارای لینک جعلی هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش گوشی، لمس کردن تصادفی یک پاپ آپ مخرب که می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند بسیار آسان‌تر است.

هنگام خرید آنلاین با گوشی خود بسیار مراقب باشید و به آرامی روی لینک‌های خرید ضربه بزنید و حتماً بررسی کنید که ایمیل‌های سایتی که از آن خرید کرده‌اید دارای آدرس ایمیل، طرح و قالب درست باشد. اگر موردی در ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید مشکوک به نظر می‌رسد اصلاً روی آن ضربه نزنید. توجه داشته باشید که سرقت پول شما کمترین کاری است هکرها و کلاهبرداران با در دست داشتن اطلاعات شما انجام می‌دهند. این افراد می‌توانند با استفاده از تاکتیک‌های بالا اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری کنند و از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

مواردی که در بالا اشاره شد فقط بخشی از افراد پرطرفدار برای کلاهبرداران در خرید اینترنتی هستند؛ اما همه افراد باید راهکار جلوگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی استفاده کنند.

چطور از کلاهبرداری در خرید آنلاین جلوگیری کنیم؟

بیایید نگاهی به راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری در خریدهای آنلاین بیندازیم.

۱. تصور نکنید که اگر URL سایتی رمزگذاری شده یا دارای //:https در دامنه است کاملاً امن خواهد بود. کلاهبرداران با این پروتکل‌ها آشنایی دارند و می‌توانند به راحتی هنگام ساختن سایت‌های تقلبی یا فیشینگ آن‌ها را شبیه به سایت‌های واقعی درآورند. تقریباً یک چهارم حملات فیشینگ در سایت‌های https انجام می‌شود. علامت قفل و گواهی SSL به این معنی است که هیچ کس نمی‌تواند از داده‌هایی که وارد می‌کنید جاسوسی کند؛ اما در واقع نمی‌تواند از سرقت رمز عبور، داده‌های شخصی یا اطلاعات پرداخت از خود وب‌سایت جلوگیری کند.

۲. از سایت https://who.is برای بررسی زمان ایجاد دامنه سایت استفاده کنید. اگر سایت نسبتاً جدید است یا سال قبل ایجاد شده بهتر است حواس خود را جمع کنید.

۳. اگر از یک سایت جدید خرید می‌کنید حتماً در مورد آن تحقیق کنید. نام سایت مورد نظر با عبارت «بررسی» یا «کلاهبرداری» جستجو کنید و ببینید نتیجه‌ای به دست می‌آید یا خیر.

۴. هرگز به صورت آنلاین مبلغی را حواله نکنید؛ مگر اینکه این کار برای فعالیت تجاری باشد.

 

۵. از سایت‌ها و فروشندگان معتبر خرید کنید؛ به عنوان مثال پلتفرم‌هایی مانند دیجی کالا، اسنپ اکسپرس، بانی مد و غیره کاملاً امن هستند و احتمال کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی شما به میزان زیادی پایین خواهد آمد.

۶. قبل از خرید، قیمت اجناس مدنظرتان را با سایت‌های فروشگاهی دیگر مورد بررسی قرار دهید و ببینید که قیمت‌های سایت مورد نظر شما واقعی است یا خیر. اگر قیمت نوشته شده در سایت با آنچه که در فروشگاه‌های دیگر موجود است، تفاوت بسیاری دارد بهتر است آن را کلاهبرداری از طریق خرید اینترنتی در نظر بگیرید و از آن سایت دوری کنید.

۷. مراقب ذخیره اطلاعات کارت در سایت‌های تجاری باشید. بیشتر درگاه‌ها از مصرف کنندگان می‌خواهند تا اطلاعات پرداخت خود را برای خریدهای بعدی ذخیره کنند. با وجود امن بودن این کار، اما اگر آن درگاه مورد حمله قرار گیرد اطلاعات شما در خطر خواهد افتاد.

۸. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید اینترنتی، حتی اگر خرید شما بسیار ناچیز باشد، از شیوه رمز یکبار مصرف استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا دیگر رمز دوم کارت اعتباری خود را در هیچ خرید اینترنتی وارد نکنید و خطر افشای رمز دوم شما از بین برود.

 

از طریق سایت‌های معتبر با فروشگاه‌ها آشنا شوید

 

اصولاً سایت‌هایی که هدفشان کلاه‌برداری است از همکاری با سایت‌های مطرح مانند خبررسانی‌ها یا سایت‌های خدماتی جلوگیری می‌کنند. یکی از این دسته از سایت‌های معتبر نیز تاپ کوپن نام دارد. تاپ کوپن پلتفرمی برای ارائه کد تخفیف فروشگاه‌ها و سایت‌های خدماتی است به کاربران اجازه می‌دهد برای مثال از جدیدترین کد تخفیف دیجی کالا( https://topcopon.ir/category/online-store/digi-kala-discount-code/)برای خرید ارزان‌تر وسایل مورد نیاز خود استفاده کنند یا با کد تخفیف اسنپ فود غذای موردعلاقه‌شان را با پرداخت هزینه کمتری سفارش دهند.

تاپ کوپن تنها با فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی معتبر همکاری می‌کند و همین امر نیز به کاربران اجازه می‌دهد با اطمینان خاطر بیشتری از فروشگاه‌ها خرید کنند. تنها کافی است یک بار به سراغ این پلتفرم بروید و از آخرین کوپن‌ها و آفرهای ویژه آن مانند کد تخفیف اسنپ اکسپرس استفاده کنید تا دیگر خریدی را بدون تخفیف انجام ندهید. شما می‌توانید با عضویت در خبرنامه تاپ کوپن از جدیدترین کدهای تخفیف فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی باخبر شوید و از اولین افرادی باشید که جدیدترین آفرها و کوپن‌های تخفیف فروشگاه‌های معتبر را دریافت می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر