کد خبر: 183620
A

مهم ترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها

سیویلیکا یک پایگاه اینترنتی علمی است که می تواند برای پیدا کردن ایده استارتاپ مورد استفاده قرار گیرد. در کلیه مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید ممکن است یک سری مشکل حقوقی پیش بیاید. از مهم ترین مشکلات حقوقی که استارتاپ های نوپا با آن مواجه هستند، می توان به مسائل مربوط به ثبت شرکت، ثبت اختراع برای محصول جدید، عقد قرارداد بین موسسان، صدور سهام، خروج یکی از موسسان و.. اشاره کرد.

مهم ترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اشتباهات حقوقی استارتاپ ها چیست؟ چطور می توان مسائل حقوقی استارتاپ ها را حل کرد؟ هر استارتاپ برای دستیابی به هدف مشخصی راه اندازی می شود. سیویلیکا یک پایگاه اینترنتی علمی است که می تواند برای پیدا کردن ایده استارتاپ مورد استفاده قرار گیرد. در کلیه مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید ممکن است یک سری مشکل حقوقی پیش بیاید. از مهم ترین مشکلات حقوقی که استارتاپ های نوپا با آن مواجه هستند، می توان به مسائل مربوط به ثبت شرکت، ثبت اختراع برای محصول جدید، عقد قرارداد بین موسسان، صدور سهام، خروج یکی از موسسان و.. اشاره کرد. کسب اطلاع از این مشکلات، تا حد زیادی در رفع آنها موثر است و به هموارتر شدن مسیر دستیابی به اهداف استارتاپ کمک می کند.

یکی از مهم ترین نقاط قوت استارتاپ های موفق، شناخت خطاها و اشتباهات کلیدی و اجتناب از آنهاست. در ادامه این مقاله سعی داریم برخی از مهم ترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها را معرفی و راهکارهایی برای آنها ارائه کنیم. پس اگر به تازگی کسب و کار و استارتاپ خود را راه اندازی کرده و با مسائل حقوقی مواجه شده اید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عدم تنظیم قرارداد بین موسسان؛ یکی از مهمترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها

یکی از مهم ترین و دردسرسازترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها، تنظیم نکردن یک قرارداد عملیاتی قوی، مشخص و واضح بین موسسان استارتاپ است. در ابتدای کار که استارتاپ درآمد و رشد زیادی ندارد، ممکن است به این مسئله توجه زیادی نشود. در حالی که با رشد و درآمدزایی استارتاپ، اختلافات و مشکلات موسسان درباره درصد سهم و سود خود شروع می شود. بهترین و موثرترین راهکاری که می توان برای پیشگیری از بروز این مشکل پیشنهاد کرد، انعقاد یک قرارداد مشخص، دقیق و با جزئیات بین موسسان است.

این اقدام علاوه بر این که وظایف، اختیارات و نقش هر یک از شرکا را مشخص می کند، جلوی بروز بسیاری از مسائل حقوقی استارتاپ ها در آینده را می گیرد. یک قرارداد عملیاتی قوی شامل موارد زیر می شود:

  • توافقنامه ای مبنی بر نحوه تصمیم گیری در مورد استارتاپ
  • ضمانت اجرای عدم رعایت مفاد قرارداد توسط یکی از موسسان
  • نحوه تقسیم حقوق و دستمزد بین موسسان
  • نحوه رسیدگی به فروش تجارت
  • نحوه تقسیم سود بین موسسان
  • نحوه عزل موسسان

قرارداد استخدام، قرارداد عدم افشا، قراردادهای خدماتی و قرارداد کار موقت با کارمندان و کارگران، از مهم ترین قراردادهای استانداردی هستند که استارتاپ ها باید به آنها توجه کنند.

عدم ثبت قانونی استارتاپ

یکی دیگر از اشتباهات حقوقی استارتاپ ها، عدم ثبت قانونی استارتاپ به عنوان یک شرکت است. ثبت قانونی استارتاپ، معمولا جزو اولین اقداماتی نیست که توسط موسسان انجام می شود. در ابتدای راه اندازی یک استارتاپ عمده تمرکز موسسان روی محصول یا خدمات شرکت و رفع کردن ایرادات و مشکلات آن است. در حالی که اگر این کار را به آینده موکول کنید، ناچار به پرداخت هزینه ها و جریمه های قانونی می شوید. بهترین زمان برای ثبت استارتاپ، پس از امضای قراردادها و استخدام کارکنان است. این کار، مسئولیت شخصی موسسان را محدود می کند. شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی و.. از رایج ترین شرکت های قانون تجارت هستند که می توان استارتاپ را در قالب یکی از آنها ثبت کرد.

مسائل حقوقی استارتاپ ها

مدیریت امور مالی؛ از دیگر مسائل حقوقی استارتاپ ها

مدیریت مالی استارتاپ شامل شناخت دقیق هزینه ها و درآمدها، برنامه ریزی زمانی، استفاده از ابزارهای دیجیتال، پیش بینی ریسک های مالی، ارزیابی مداوم، ایجاد توازن بین سرمایه گذاری و بازدهی و.. می باشد.

مالیات یکی از مهم ترین مسائل حقوقی استارتاپ ها است که پیچیدگی های زیادی داشته و روی کسب و کار تاثیر زیادی دارد. مالیات های جواز، مالیات های فروش، مالیات صورت و پرداخت، تعیین کارمند یا فریلنسر بودن کارکنان و.. از مهم ترین مسائلی هستند که باید در مبحث مالیات مورد توجه قرار گیرد. جریمه ها، مجازات ها و مسئولیت های مالیاتی می تواند تاثیرات مخربی روی استارتاپ های نوپا داشته باشد.

نگهداری اسناد منابع انسانی

از دیگر مسائل حقوقی استارتاپ ها که معمولا در ابتدای کار مورد توجه قرار نمی گیرد، مستند سازی منابع انسانی است. مهم ترین مستنداتی که می تواند در دعاوی حقوقی تنظیم شده توسط کارکنان یا بررسی های نظارتی مورد توجه قرار گیرد، موارد زیر را شامل می شود:

  • قراردادهای امضا شده
  • نامه های استخدام
  • اوراق کارکنان
  • پاداش ها و غرامت ها
  • شکایات کارمندان

مسائل حقوقی کسب و کارها

عدم انعقاد قرارداد استاندارد صدور سهام

برخی از موسسین ممکن است در شروع کار استارتاپ برای برطرف کردن مشکلات مالی اقدام به صدور سهام به نزدیکان یا افراد خانواده خود کنند. این کار می تواند ابهامات و مشکلات حقوقی به همراه داشته باشد. برای امتناع از هر گونه ابهام و پیچیدگی، توصیه می شود برای این قبیل اقدامات از افراد متخصص در زمینه استارتاپ ها مشاوره حقوقی بگیرید. تنظیم و ثبت کردن سند فروش سهام متناسب با ضوابط استاندارد، می تواند از بروز این گونه مسائل حقوقی استارتاپ ها جلوگیری کند.

فقدان قرارداد استخدام؛ از دیگر مسائل حقوقی استارتاپ ها

از دیگر مسائل حقوقی استارتاپ ها که هم برای استخدام شوندگان و هم برای استارتاپ ها مشکلاتی را ایجاد می کند، عدم انعقاد قرارداد استخدام حین جذب نیروی جدید است. انعقاد یک قرارداد کار حرفه ای، کامل و مشخص، از بروز این گونه مشکلات جلوگیری می کند. دیگر مسائل حقوقی استارتاپ ها که با گرفتن مشاوره حقوقی از یک وکیل با تجربه قابل حل است، شامل حقوق پرسنل، مالیات، بیمه، سهم و سود هر یک از شرکا و.. می شود.

عدم توجه به مسئله مالکیت معنوی و فکری

یکی دیگر از مسائل حقوقی استارتاپ ها که رواج زیادی هم دارد، توجه نکردن به حقوق مالکیت فکری و معنوی است. گاهی اوقات استارتاپ های نوپا که کار خود را با عرضه یک تکنولوژی، ایده یا محصول جدید آغاز کرده اند، به موضوع مالکیت معنوی توجه چندانی ندارند. در نتیجه نمی توانند از حقوق خود در برابر افرادی که قصد کپی آن ایده یا محصول را دارند دفاع کنند.

پس اگر کسب و کار شما با یک ایده جدید آغاز شده است، توصیه می شود برای جلوگیری از بروز این گونه مسائل حقوقی استارتاپ ها، قبل از هر چیز برای ثبت ایده یا اختراع اقدام کنید.

اشتباهات رایج استارتاپ ها

نام و برند استارتاپ

مسائل حقوقی استارتاپ ها در زمینه نام و برند

انتخاب و ثبت نام و برند تجاری استارتاپ ها اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین اشتباهات حقوقی استارتاپ ها، استفاده از نام و برندی است که ثبت حقوقی آن مشکل دارد. به عنوان مثال برخی استارتاپ های نوپا از نام و برندی استفاده می کنند که استارتاپ یا شرکت دیگری از آن استفاده کرده است. پس توصیه می شود پیش از انتخاب نام و برند، تحقیق و بررسی کافی در مورد آن انجام دهید. چون اگر در مورد برند یا نام تجاری تحقیقات کاملی انجام دهید، با هیچ مشکل حقوقی در این باره مواجه نمی شوید.

نداشتن مجوزهای لازم؛ از دیگر اشتباهات حقوقی استارتاپ ها

مجوزهای دولتی و دانش بنیان، مجوز کسب و کارهای خانگی، پروانه ها و مجوزهای تجارت و اماکن، مجوز مالیات فروش و مجوزهایی که به زمینه فعالیت شرکت اختصاص دارند، باید متناسب با طبیعت تجارت استارتاپ اخذ شوند. عدم توجه به این مسائل از مهم ترین اشتباهات استارتاپ ها است که می تواند مشکلات حقوقی زیادی از جمله پلمپ کسب و کار و هزینه ها و جریمه های پیش بینی نشده ایجاد کند.

منبع:

https://shayanews.com/بخش-تازه-ترین-عناوین-24/192435-مهم-ترین-اشتباهات-حقوقی-استارتاپ-ها?pr=1

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر