کد خبر: 115114
A

فوتبالیست معروف عراقی برای شرکت در انتخابات ردصلاحیت شد

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق صلاحیت 284 نامزد انتخابات پیش از موعد عراق به 7 علت مختلف رد کرده است.

فوتبالیست معروف عراقی برای شرکت در انتخابات ردصلاحیت شد

به گزارش دیده بان ایران؛ کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق صلاحیت 284 نامزد انتخابات پیش از موعد عراق را که قرار است در 10 اکتبر 2020 برگزار شود به 7 علت مختلف رد کرده است.

اصلی‌ترین این علت‌ها وابستگی به حزب غیر قانونی بعث است که شامل 200 نامزد شده است. جالب اینجاست که برخی از افرادی که ذیل این عنوان از گردونه انتخابات کنار گذاشته شده‌اند، هم‌اکنون نماینده مجلس یا مقامی محلی هستند.

حدود 20 نامزد ازجمله یک فوتبالیست مطرح عراقی هم به علت احکام قضائی از گردونه انتخابات کنار گذاشته شده‌اند.

10 نامزد هم به علت عدم تکمیل فرم‌های مربوطه و چند نامزد به علت فوت و 15 نامزد هم به علت نداشتن شرایط لازم برای نمایندگی رد صلاحیت شده‌اند.

از میان 284 نماینده رد صلاحیت‌شده، 84 تای آنها از بغداد، 61 نفر از استان نینوا (مرکز آن: موصل)، 26 نفر از استان صلاح‌الدین (مرکز آن: تکریت)، 18 تن از استان انبار (مرکز آن: رمادی)، 14 تن از استان دیالی (مرکز آن: بعقوبه)، 12 تن از استان ذی قار (مرکز آن: ناصریه)، 12 تن از استان واسط هستند. استان‌های دیوانیه و نجف هم هر کدام 10 نفر در این مجموعه دارند.

هیچ نامزدی از اربیل و سلیمانیه رد نشده است. در دهوک نیز فقط یک نامزد رد صلاحیت شده است.

بعثی‌زدایی

219 نامزد به علت آنکه مشمول قوانین بعثی‌زدایی قرار گرفته‌اند رد صلاحیت شده‌اند. ازجمله آنها برهان الدین اسحاق، تنها نامزد رد صلاحیت‌شده استان دهوک، است که در سال 2019 نخست پیروز شد اما به علت «اشتباه در شمارش آرا» کرسی خود را به «یونادم کنا» واگذار کرد.

از دیگر نامزدهای رد صلاحیت‌شده به علت سابقه وابستگی به حزب بعث «عباس الخزعلی» است که در دوره پارلمانی 2010-2014 نماینده مجلس از استان دیوانیه بود و تا پایان دوره هم در این مقام ماند.

از دیگر مقاماتی که به علت وابستگی به بعث رد صلاحیت شده‌اند ضیاء الدوری است که در دوره پارلمانی 2014-2018 نماینده مجلس بود و بعد از پایان این دوره به اتهام تروریسم بازداشت شد.

احکام قضائی

22 نامزد به علت صدور احکام قضائی از گردونه انتخابات کنار گذاشته شده‌اند. از همه مهم‌تر «لیث حسین»، فوتبالیست معروف عراقی، «خدیدا جوکی»، فرماندار سنونی در سنجار است.

«فلاح النقیب»، وزیر کشور اسبق عراق، از چهره‌هایی است که به علت عدم تکمیل مدارک از نامزدی در انتخابات بازماندند.

منبع: میدل ایست

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر