کد خبر: 125560
A

تنش میان آمریکا و روسیه در نشست شورای امنیت در مورد اوکراین

آمریکا و روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران اوکراین دچار تنش لفظی شده و یکدیگر را به اقدام برای دامن زدن به این بحران متهم کردند.

تنش میان آمریکا و روسیه در نشست شورای امنیت در مورد اوکراین

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک با وجود مخالفت روسیه نشست بررسی راه‌های برو‌ن‌رفت از بحران اوکراین را برگزار کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۰ عضو از ۱۵ عضو این شورا با رأی مثبت خود باعث شدند که این جلسه که آمریکا خواستار برپایی آن بود برپا شود و تلاش‌های مسکو بی‌ثمر بماند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز این جلسه در بیانیه‌ای به روسیه هشدار داد که راه دموکراسی را ترک نکند.

در مقابل، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل آمریکا را متهم کرد که با برپایی این جلسه علنی می‌خواهد به "هیستری دامن بزند."

او افزود، آمریکا قصد دارد با "اتها‌م‌های بی‌‌اساس" جامعه بین‌المللی را فریب دهد.

لیندا توماس ـ گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز اظهارات همتای روسی خود را رد کرد و گفت، استقرار بیش از ۱۰۰هزار سرباز روسی در مرزهای اوکراین به معنای "تهدید امنیت بین‌المللی" است و همین اقدام توجیهی برای تشکیل این نشست است.  

گرینفیلد مسکو را متهم کرد که در نظر دارد تعداد نیروهای مستقر خود در بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین را افزایشی قابل ملاحظه دهد. در حال حاضر در آن‌جا حدود ۵هزار سرباز روسی مستقر هستند.

او گفت: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد روسیه بیش از ۳۰هزار سرباز دیگر در بلاروس مستقر می‌کند.»

نبنزیا و والنتین ریابکوف، همتای بلاروسی او دلیل اعزام این نیروها را طرحی در فوریه برای انجام "تمرین‌های مشترک نظامی" خواند‌ه‌اند؛ تمرینی که تا کنون به طور مرتب و روتین برپا می‌شده است.

سفیر روسیه همچنین استقرار بیش از ۱۰۰هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین را زیر سئوال برد و پرسید، آمریکا بر چه اساسی چنین ادعایی می‌کند.

او گفت، آمریکا در سال ۲۰۰۳ برای توجیه حمله به عراق ادعای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور را مطرح کرد که بعد غلط از آب درآمد.

در همین حال سفیر اوکراین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت تأکید کرد که اولویت در حال حاضر با آتش‌بس در دونباس در شرق اوکراین است.

روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت از حق وتو علیه قطعنامه‌‌های سازمان ملل برخوردار است.

جو بایدن در آغاز این جلسه از روسیه خواست، برای حل و فصل دیپلماتیک بحران اوکراین تلاش کند. او گفت، اگر روسیه از مسیر دیپلماسی خارج شده و راه حمله به اوکراین را در پیش بگیرد باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد و آماده "پیامدهای سنگین" باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر