کد خبر: 138420
A

واشنگتن پست: روسیه از عملکرد پهپادهای ایران در جنگ اوکراین راضی نیست/ تعدادی از پهپادهای ایرانی دچار مشکل فنی شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ واشنگتن پست مدعی شد یک مقام حکومتی آمریکا به صورت ناشناس اعلام کرده روسیه از پهپادهای ایرانی راضی نبوده است.

واشنگتن پست: روسیه از عملکرد پهپادهای ایران در جنگ اوکراین راضی نیست/ تعدادی از پهپادهای ایرانی دچار مشکل فنی شدند

به گزارش سرویس ترجمه سایت دیده‌بان ایران؛ واشنگتن پُست در گزارشی به نقل از مقامات مطلع خود ادعا کرده که روسیه از عملکرد پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین راضی نبوده است.

واشنگتن پست در گزارش ادعایی خود نوشته است: مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که هواپیماهای باری روسی 10 روز پیش با پهپادهایی که برخی از آن‌ها قبلاً دچار اختلال شده‌اند تهران را ترک کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که اولین هواپیمای جنگی و بدون سرنشین ساخت ایران در سکوت برای استفاده علیه اوکراین به روسیه سپرده شد، اقدامی که باعث تعمیق روابط بین مسکو و تهران می‌شود و در عین حال نشان‌دهنده تلاش روسیه برای تامین نیازهای ارتش خود است.

بنابر ادعای این رسانه آمریکایی؛ مقامات امنیتی ایالات متحده اظهار کردند این انتقال با مشکلات فنی همراه بوده است. به گفته این مقامات، آزمایش‌های اولیه روس‌ها روی پهپادهای ایرانی موفقیت آمیز نبودند. چند اشکال در سیستم وجود دارد. این مقام به شرط ناشناس ماندن و فاش نشدن ملیتش گفت: روس‌ها راضی نیستند.

دولت بایدن در ماه جولای هشدار داد که روسیه به دنبال تعداد زیادی پهپاد ایرانی برای انجام حملات هوایی در میدان نبرد در اوکراین است.

در مصاحبه‌ها، مقامات امنیتی ایالات متحده و متحدانش گفتند که هواپیماهای روسی طی چند روز در اواسط آگوست به یک تأسیسات نظامی ایران پرواز کردند تا پهپادها را تحویل بگیرند. این مقام امنیتی ایالات متحده گفت که محموله اولیه شامل دو مدل پهپاد شاهد، شاهد-129 و شاهد-191 و همچنین مهاجر-6 است. همه آنها جزو برترین پهپادهای نظامی ایران محسوب می‌شوند که برای حملات و همچنین نظارت طراحی شده‌اند.

آمریکا، روسیه را به تحریم های فناوری در مورد اوکراین تهدید کرد

بنابر گزارش دیده بان ایران واشنگتن پست در گزارش خود مدعی شد؛ مقامات ایرانی به ادعاهای آمریکا در مورد تحویل پهپاد به روسیه پاسخی غیر مستقیم داده بودند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ماه گذشته «همکاری‌های فن‌آوری ایران و روسیه» را تأیید کرد، اما گفت: تهران حل و فصل دیپلماتیک را به مناقشه اوکراین ترجیح می‌دهد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ماه گذشته در مورد معامله گزارش شده برای خرید پهپادهای ایرانی، گفت که ریاست جمهوری روسیه «هیچ نظری در این مورد ندارد».

تحلیلگران می گویند که انتقال پهپادهای ایرانی بعید است بر مذاکرات هسته ای در حال انجام بین ایران و قدرت های جهانی تأثیر بگذارد، مذاکراتی که در مسیر جداگانه ای پیش می رود و هدف متفاوتی دارد که آن از بین بردن ظرفیت ایران برای دست یابی سریع ساخت بمب هسته‌ای. اما به گفته کارشناسان، تحکیم روابط نظامی بین ایران و روسیه، برای ایالات متحده و متحدانش نگران کننده است.

ترجمه:رویا عزیزی- سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر