کد خبر: 141837
A

آیا نخست وزیر جدید انگلیس نیز یک «زن» است؟

«پنی موردانت» وزیر دفاع سابق انگلیس می‌گوید که بنایی برای ائتلاف با هیچکدام از هم حزبی‌های خود ندارد و به صورت جدی برای تصدی پست نخست وزیری تلاش خواهد کرد.

آیا نخست وزیر جدید انگلیس نیز یک «زن» است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «پنی موردانت» وزیر دفاع سابق انگلیس و از نامزدهای نخست‌وزیری این کشور علی‌رغم شمار کمِ حامیان نسبت به رقبایش «ریشی سوناک» و «بوریس جانسون»، هر گونه مذاکره و توافق با جانسون را رد و اعلام کرد همچنان در رقابت برای تصدی نخست‌وزیری خواهد ماند.

وی دراین‌باره در جمع خبرنگاران گفت: من به حرکت رو به جلو و پیشرفت‌مان اطمینان دارم. باید به شما بگویم آمده‌ام که پیروز شوم. موردانت همچنین هر گونه توافق با بوریس جانسون برای نخست‌وزیری جانسون و وعده پُست و مقام در کابینه آینده جانسون را رد کرد و آن را «کاملا اشتباه» خواند.

نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری انگلیس تا ساعت ۱۳:۰۰ به وقت گرینویچ روز دوشنبه فرصت دارند از حمایت حداقل ۱۰۰ قانونگذار حزب محافظه کار برخوردار شده و وارد رقابت برای رهبری این حزب و نخست‌وزیری انگلیس شوند.

در ادامه ناپایداری سیاسی و افزایش مشکلات اقتصادی در انگلیس، «لیز تراس»، نخست‌وزیر ۴۴ روزه، پنجشنبه پیش در پی انتقادات شدید و از دست دادن قدرت سیاسی، از سمت خود کناره‌گیری کرد و اکنون رقابت برای جایگزینی وی آغاز شده است.

لیز تراس به عنوان سومین نخست وزیر زن انگلیس که تلاش داشت خود را همچون مارگارت تاچر، «بانوی آهنین» حزب محافظه‌کار تصویر کند. اما با استعفای خود، رکورد کوتاه‌ترین دوره نخست وزیری انگلیس را با فقط ۴۴ روز نخست‌وزیری شکست. پیش از او رکود کوتاه‌ترین دوران نخست وزیری انگلیس به «جورج کنینگ» تعلق داشت که از تاریخ ۱۰ آوریل تا ۸ آگوست ۱۸۲۷ یعنی به مدت ۱۱۹ روز عهده دار این منصب بود.

تراس چهارمین نخست‌وزیر انگلیس است که ظرف ۶ سال اخیر قربانی اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار می‌شود. از سال ۲۰۱۶ تا به امروز به ترتیب «دیوید کامرون»، «ترزا می»، «بوریس جانسون» و «لیز تراس» در این جایگاه قرار گرفته بودند و هر کدام به خاطر تشنج و بی ثباتی سیاسی از مقام نخست وزیری کناره‌گیری کردند.

«گراهام بردی» رئیس کمیته سازماندهی حزب محافظه کار انگلیس (کمیته ۱۹۲۲) اعلام کرده رهبر جدید این حزب باید تا قبل از ارائه متمم بودجه در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) انتخاب شود.

منبع: مهر
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر