کد خبر: 143334
A

روسیه: گروه ۲۰ به جای تهدیدهای خیالی بر مشکلات واقعی متمرکز شود

روسیه روز یکشنبه از گروه ۲۰ خواست پرداختن به موضوعات امنیتی را متوقف کند و بر مهمترین مشکلات اجتماعی – اقتصادی جهان متمرکز شود.

روسیه: گروه ۲۰ به جای تهدیدهای خیالی بر مشکلات واقعی متمرکز شود

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه ۲۰ که گروهی از بزرگترین اقتصادهای جهان است و بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد، قرار است این هفته در جزیره بالی اندونزی تشکیل جلسه دهد با حضور رهبران غربی از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که احتمالا روسیه را به دلیل حمله به اوکراین مورد نکوهش قرار می دهد.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در آستانه این اجلاس اعلام کرد: بسیار مهم است که تلاش های گروه ۲۰ به جای تهدیدهای خیالی بر تهدیدهای واقعی متمرکز شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما متقاعد شده ایم که گروه ۲۰ برای مقابله با مشکلات اجتماعی – اقتصادی فراخوانده شده است. گسترش برنامه هایش به حیطه صلح و امنیت که بسیاری از کشورها درمورد آن می گویند، عملی نیست. این تجاوز مستقیم به حیطه اختیار شورای امنیت سازمان ملل است و فضای اعتماد و همکاری در گروه ۲۰ را تضعیف می کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ریاست هیات روس در این اجلاس را برعهده خواهد داشت. کرملین پیشتر اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دلیل مشغله زیاد در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

پیش از این در روز یکشنبه، لاوروف از غرب به دلیل نظامی کردن منطقه جنوب شرق آسیا انتقاد کرد، اظهاراتی که زمینه را برای رویارویی پرتنش در اجلاس گروه ۲۰ فراهم آورد.

روسیه تاکید کرد که بحران جهانی غذا بخش مهمی از دستور جلسه اجلاس در بالی را تشکیل می دهد.

مسکو از غرب خواسته است بخشی از تحریم هایی را که بنا بر اعلام روسیه، صادرات کود و مواد کشاورزی این کشور را مختل کرده است، کاهش دهد. روسیه همچنین از تمدید قرارداد صادرات غلات از بنادر جنوبی اوکراین خودداری کرده است.

کمیسیون اروپا و بانک‌های توسعه اروپایی با وجود تداوم جنگ اوکراین و تهدید بسته شدن بنادر دریای سیاه، یک میلیارد یورو را به تسهیل صادرات غلات اوکراین اختصاص می‌دهند.

بخش اجرایی کمیسیون اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا (BEI)، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (BERD) و بانک جهانی این پول را در «گذرگاه همبستگی» که از ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) توسط اتحادیه اروپا ایجاد شده است، سرمایه گذاری خواهند کرد.

این مسیرها برای حمل غلات از اوکراین از طریق حمل و نقل جاده‌ای یا ریلی به بنادر اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است که از آنجا می توان غلات را به سراسر جهان رساند.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین ۳۱ تیرماه سال جاری توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد.

بر اساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر