کد خبر: 143903
A

اخراج خبرنگاری که «سقوط موشک روسی در لهستان» را خبری کرد

آسوشیتدپرس یکی از خبرنگاران خود را به دلیل گزارش دادن اطلاعات غلط درباره سقوط موشک روسی در شرق لهستان اخراج کرد.

اخراج خبرنگاری که «سقوط موشک روسی در لهستان» را خبری کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه «جیمز لاپورتا» خبرنگار ۳۲ ساله خود را درپی گزارشی غلط که در آن نوشته بود ۲ نفر در لهستان به دلیل سقوط موشک‌های روسی در خاک این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین، کشته شده‌اند. اخراج کرده است.

به گزارش آناتولی، خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری بعد از وقوع این حادثه نوشت، یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفته است، این انفجار در نتیجه موشک‌هایی که توسط روسیه شلیک شدند روی داده است. گزارش اولیه این خبرگزاری که صرفاً به یک منبع ناشناس استناد کرده بود در نهایت غلط از آب درآمد و آسوشیتدپرس اصلاحیه‌هایی برای این گزارش منتشر کرد.

در اصلاحیه‌ای که آسوشیتدپرس منتشر کرد نوشته شد: «در نسخه‌های اولیه گزارشی در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۴ آبان ماه) آسوشیتدپرس بر مبنای اطلاعات یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن حرف زده بود، به غلط گزارش داد که موشک‌های روسی وارد خاک لهستان شدند و ۲ نفر را کشتند. گزارش‌های بعدی نشان داد که این موشک‌ها صرفاً ساخت روسیه بودند و بیشترین احتمال این است که اوکراین آن‌ها را در دفاع مقابل یک حمله روسیه شلیک کرده است.»

روزنامه «دیلی بیست» گزارش کرد خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از انتشار این گزارش خبرنگار خود را اخراج کرده است.

روز ۲۴ آبان ماه در پی اصابت موشکی به روستایی در لهستان که در مرز اوکراین واقع شده، ۲ تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند. از ساعات اولیه، گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص علت و منشا این حادثه منتشر شد. نخست‌وزیر لهستان پس از حادثه اصابت موشک به خاک کشورش اعلام کرده که هنوز نتایج تحقیقات مشخص نیست و ممکن است نیاز به استفاده از ماده ۴ ناتو نباشد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز پس از این حادثه در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت: «نمی‌توان تایید کرد که شلیک موشک به لهستان عمدی بوده است.»

رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه با اعلام این که باب مذاکره با اوکراین هنوز باز است، کی‌یف را به تلاش برای کشاندن ناتو به درگیری مستقیم با روسیه متهم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر