کد خبر: 153782
A

توافق آرژانتین و چین برای حذف دلار: از این پس معاملات دو طرف با یوآن، پول ملی چین انجام می‌شود

برنامه گسترده کشور‌ها برای حذف دلار از مبادلات جهانی ادامه دارد در تازه‌ترین اقدام، آرژانتین یک قراداد سواپ ارزی با چین امضا کرده که بر اساس آن پرداخت‌های خود را با یوان به جای دلار انجام می‌دهد.

توافق آرژانتین و چین برای حذف دلار: از این پس معاملات دو طرف با یوآن، پول ملی چین انجام می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از راشاتودی، برنامه گسترده کشور‌ها برای حذف دلار از مبادلات جهانی ادامه دارد در تازه‌ترین اقدام، آرژانتین یک قراداد سواپ ارزی با چین امضا کرده که بر اساس آن پرداخت‌های خود را با یوان به جای دلار انجام می‌دهد.

وزیر اقتصاد آرژانتین گفت: بوینس آیرس و پکن قرارداد سواپ ارزی با هدف کنار گذاشتن دلا ر از مبادلات دو کشور امضا کردند مفهوم آن این است که از این به بعد دو کشور مبادلات خود را با یوان انجام می‌دهند.

در حال حاضر چین دومین شریط تجاری آرژانتین پس از برزیل است و دومین کشور بزرگ برای صادرات محصولات آراژانتینی محسوب می‌شود.

بر اساس آمار‌های ملل متحد، واردات آرژانتین از چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۳.۵ میلیارد دلار بود.

وزیر اقتصاد آرژانتین اعلام کرد که این کشور در ماه جاری معادل ارزش یک میلیارد دلار هزینه واردات و سایر خدمات را به یوان پرداخت خواهد کرد و ماهانه به ارزش ۷۹۰ میلیون دلار پول کالا‌های وارداتی به یوان پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد که سواپ ارزی این دو کشور امسال توسعه بیشتری می‌یابد و صادر کنندگان آرژانتینی هم امکان دریافت پول خود به یوان را خواهند داشت.

بر اساس گزارش رئیس شرکت مدیریت سرمایه مستقر در لندن، سرعت افت سهم دلار در ذخایر ارزی جهان سال گذشته نسبت به دو دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا هم اخیرا اعتراف کرد که نقش دلار به عنوان ذخیره ارزی جهان کمرنگ‌تر می‌شود، زیرا واشینگتن از آن به عنوان اهرم فشار روی سیستم مالی جهانی برای تعقیب اهداف خود از طریق تحریم استفاده می‌کند.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر