کد خبر: 157335
A

تهدید لوکاشنکو: وارد درگیری در اوکراین خواهیم شد

رئیس‌جمهور بلاروس که کشورش در حال دریافت تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه است، گفت در صورت تجاوز به خاکش وارد درگیری در اوکراین خواهد شد.

تهدید لوکاشنکو: وارد درگیری در اوکراین خواهیم شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گفت در صورت مورد تجاوز قرار گرفتن خاک این کشور، بلاروس وارد درگیری اوکراین خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او گفت: در صورت تجاوز علیه ما موضع محکمی خواهیم گرفت. ما قدرت کافی برای پاسخگویی داریم. 

او همچنین گفت کشورش تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی از روسیه را آغاز کرده که به گفته وی برخی از آن‌ها سه برابر قدرتمندتر از بمب‌های اتمی است که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ روی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن انداخت. 

به نوشته رویترز، این اولین استقرار چنین کلاهک‌هایی--سلاح‌های هسته‌ای با برد کوتاه‌تر و قدرت کمتر که می‌تواند به طور بالقوه در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد--خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی است. 

رئیس‌جمهور بلاروس که دیروز هم در اظهاراتی تهدید کرده بود در صورت تجاوز به کشورش در استفاده از این تسلیحات تردیدد نخواهد کرد، در مصاحبه با شبکه دولتی «روسیا ۱» گفت: ما موشک‌ها و بمب‌هایی داریم که از روسیه دریافت کرده‌ایم. 

او در خصوص این ایده که کنترل روسیه بر این تسلیحات مانعی بر سر راه استفاده سریع از آن‌ها در صورت احساس نیاز است، گفت او و پوتین می‌توانند هر لحظه تلفنی تبادل‌نظر کنند. 

لوکاشنکو معتقد است تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه که طبق یک توافق در حال استقرار در بلاروس است، می‌تواند به عنوان بازدارنده در مقابل متجاوزان احتمالی عمل کند. بلاروس با سه کشور عضو ناتو، لیتوانی، لتونی و لهستان مرز دارد. 

وی گفت: همیشه هدف بوده‌ایم. آن‌ها (غرب) از سال ۲۰۲۰ می‌خواهند (کشور) ما را تکه‌تکه کنند. هیچ‌کس تاکنون علیه یک کشور هسته‌ای نجنگیده، کشوری که تسلیحات هسته‌ای دارد. 

وزرای دفاع روسیه و بلاروس پنجشنبه (۲۵ مه، چهارم خرداد) سندی را در خصوص استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس امضا کردند. این دو متحد اوایل امسال توافق کردند بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی مسکو را در بلاروس مستقر کنند.

منبع: فارس
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر