کد خبر: 158524
A

تحقیق درباره «تخلف» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران/ سی ان ان: مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته تعلیق شده

رابرت مالی فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران که توانسته بود در دولت حسن روحانی و ابراهیم رییسی روابط خوبی با مقامات دولتی ایران برقرار کند، به دلیل تخلف احتمالی از تیم مذاکره کننده آمریکا کنار گذاشته شده و دیگر به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی ندارد. تحقیقات درباره تخلف رابرت مالی آغاز شده است

تحقیق درباره «تخلف» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران/ سی ان ان: مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته تعلیق شده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران، گفته است که او با شروع تحقیقاتی درباره مجوز امنیتی‌اش به مرخصی رفته است. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش می‌دهد که مالی به دلیل تحقیقات درباره نحوه جابجایی با مواد محرمانه به مرخصی بی‌حقوق فرستاده شده است. سی ان ان نوشت: «دو منبع آگاه گفتند که وزارت خارجه پیشتر در سال جاری تحقیقات خود درباره اینکه آقای مالی چطور با اسناد محرمانه کار کرده است را تشدید کرد که به تعلیق مجوز امنیتی او در دو ماه گذشته منجر شد.»

بنابر گزارش دیده بان ایران به نقل از بی بی سی، ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه، هم روز پنجشنبه گفت: «راب مَلی در مرخصی به سر می‌برد و آبرام پِیلی به عنوان کفیل فرستاده امور ایران کار می‌کند و سرپرستی این حوزه را به عهده دارد.»

او توضیحی در مورد علت مرخصی آقای مالی نداد.

آقای ملی در بیانیه کوتاهی که در اختیار رسانه‌ها گذاشت تایید کرد که از چندین هفته قبل به دلیل تحقیقاتی که در مورد مجوز امنیتی او در جریان بوده، در مرخصی به سر می‌برد.

او گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من تحت بررسی است. اطلاعات دیگری در اختیار من گذاشته نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به زودی به نفع من تمام شود. در عین حال من مرخصی هستم.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خارجه که از او نام نبرد گزارش داد که تحقیقات مورد نظر توسط دایره امنیت دیپلماتیک هدایت می‌شود.

این خبرگزاری می‌نویسد که آقای مَلی در جریان ارائه یک گزارش محرمانه به کنگره در روز ۱۶ مه حاضر نبود که سوالاتی را درباره او پدید آورد.

در آن زمان مقام های وزارت خارجه گفتند که آقای مَلی در «مرخصی شخصی طولانی» به سر می‌برد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش می‌دهد که ملی به دلیل تحقیقات درباره نحوه جابجایی با مواد محرمانه به مرخصی بی‌حقوق فرستاده شده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به سی‌ان‌ان گفت که  ملی برای مدتی بعد از شروع این تحقیقات در پست خود باقی ماند، اما دیگر به اطلاعات محرمانه دسترسی نداشت.

سی ان ان نوشت: «دو منبع آگاه گفتند که وزارت خارجه پیشتر در سال جاری تحقیقات خود درباره اینکه آقای مَلی چطور با اسناد محرمانه کار کرده است را تشدید کرد که به تعلیق مجوز امنیتی او در دو ماه گذشته منجر شد.»

این منابع گفتند نشانه‌ای در دست نیست که این تحقیقات کیفری باشد.

سی‌ان‌ان نوشت که آقای ملی در ماه‌های اخیر ظاهرا نقشی ممتاز در تلاش برای جلب آزادی آمریکایی‌هایی که «ظالمانه» در ایران بازداشت شده اند داشته است. او به طور مرتب با خانواده این افراد در تماس بوده است.

در روزهای نخست ماه ژوئن گزارش شد که او اخیرا چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است.

با این حال سی‌ان‌ان می‌گوید معلوم نیست که این دیدارها قبل یا بعد از تعلیق مجوز امنیتی او بود.

آقای ملی در ژانویه سال ۲۰۲۱ بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در این سمت منصوب شد.

او نقش مهمی در تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای، برجام، و سیاست دولت آمریکا در قبال ایران داشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر