کد خبر: 158988
A

قیمت لیر ترکیه دوباره سقوط می‌کند؟

داده‌ها نشان دادند که علی‌رغم افت لیر، تورم در ماه ژوئن به ۳۸.۲ درصد کاهش یافت اما برخی تحلیلگران از احتمال خطر تورمی دیگری صحبت می‌کنند.

قیمت لیر ترکیه دوباره سقوط می‌کند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ 

به نقل از راشاتودی، آمارهای منتشر شده توسط سرویس آمار رسمی TUIK در روز چهارشنبه نشان داد که تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته به کمترین میزان خود رسید.

رشد سالانه قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته از ۳۹.۵۹ درصد در ماه می‌به ۳۸.۲ درصد کاهش یافت که کمتر از حد انتظار بود. نرخ تورم ماهانه این کشور در ماه ژوئن به ۳.۹۲ درصد رسید و با وجود سقوط ادامه‌دار لیر، کمتر از پیش‌بینی‌ها بود.

بیشترین افزایش در شرایط سالانه مربوط به قیمت هتل‌ها و رستوران‌ها بود که ۶۷.۲ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تقریباً ۵۴ درصد افزایش یافت.

بر اساس آخرین داده ها، هزینه‌های پوشاک ۲۱ درصد، حمل‌ونقل ۲۰.۷ درصد و املاک مسکونی ۱۴.۷ درصد افزایش یافته است. اگرچه تورم تا حدودی کاهش یافته، اما هنوز دلیل کمی برای خوش بینی وجود دارد.

به گفته بارتوش ساویکی، تحلیلگر بازار، "سقوط آزاد لیر یک بار دیگر شروع شده و فشارهای هزینه را دوباره تشدید می‌کند. اقتصاددانان می‌گویند که خطر تورمی دیگری برای وزارت دارایی و بانک مرکزی ترکیه محتمل است.

در همین حال، سیاست‌گذاران در آنکارا متعهد شده‌اند که به رویکرد مرسوم‌تر سیاست پولی بازگردند، در حالی که آنها شروع به حذف حمایت از لیر و افزایش نرخ بهره برای نخستین بار در بیش از دو سال کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر