کد خبر: 168170
A

یدیعوت آحارونوت: نتانیاهو 7 سال پیش سند « فوق محرمانه‌ای» درباره عملیات حماس دریافت کرده بود

یدیعوت آحارونوت نوشت: نتانیاهو ۷ سال پیش سند «فوق محرمانه‌ای» درباره عملیات حماس دریافت کرده بود

یدیعوت آحارونوت: نتانیاهو 7 سال پیش سند « فوق محرمانه‌ای» درباره عملیات حماس دریافت کرده بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه «یدیعوت آحارونوت» امروز (دوشنبه) سندی را فاش کرد که در سال ۲۰۱۶ وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی آن را به نتانیاهو ارائه کرد مبنی بر اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیستی را آزاد و صهیونیست‌ها را به اسارت بگیرد اما مقامات سیاسی و امنیتی رژیم آن را جدی نگرفتند.

 این افشاگری پس از آن صورت گرفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پستی سرویس‌های امنیتی این رژیم را مسئول شکست در برابر عملیات «طوفان الاقصی» دانست و مدعی شد، هیچ گونه هشداری درباره وضعیت خطرناک نوار غزه دریافت نکرده است.

وبسایت یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت، این سند توسط «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ وقت در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ صادر شد که در آن عملیات طوفان الاقصی که توسط جنبش حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، پیش بینی شده بود.

در این سند ۱۱ صفحه‌ای به تفصیل تصمیم حماس از جمله نفوذ نیروهای آن به داخل اراضی اشغالی، آزادی شهرک‌های اطراف و به اسارت گرفتن که علاوه بر خسارات مادی، آسیب‌های جدی به آگاهی و روحیه شهروندان وارد خواهد کرد، بیان شده است. در این سند گزارش شده است که هدف اصلی «نابودی اسرائیل در ابتدای سال ۲۰۲۲ و آزادی کامل اراضی فلسطین» است.

این سند که «فوق محرمانه» توصیف شده به ارزیابی وضعیت نوار غزه پرداخته و به تفصیل موضع وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی را بیان و اهداف مورد نظر از عملیات را ذکر کرده است از جمله اینکه «تضمین شود رویارویی آتی میان حماس و اسرائیل آخرین درگیری خواهد بود و بهترین راه برای انجام این کار این است که حماس با یک حمله اسرائیل را غافلگیر کند.» در سند مورد نظر همچنین بر اقدامات لازم که منجر به شکست بیشتر رهبران شاخه نظامی جنبش حماس می شود، اشاره شده است.

طبق اعلام وبسایت یدیعوت آحارونوت، در این سند به شیوه‌ای دقیق عملیات طوفان الاقصی حماس توصیف شده و در آن آمده است که «تعویق تصمیم انجام حمله پیشگیرانه به نوار غزه پس از ژوئیه ۲۰۱۷ اشتباه فاحشی خواهد بود که تبعات درازمدت خواهد داشت که در برخی موارد تبعاتش بیشتر از جنگ یوم کیپور خواهد بود و بر جبهه داخلی رژیم صهیونیستی، آگاهی شهروندان و تصویر و جایگاه آن در منطقه تاثیر خواهد گذاشت».

در ادامه این سند آمده است: «حماس می‌خواهد کارزار بعدی علیه اسرائیل با ایجاد میادین اضافی برای نوار غزه (لبنان، سوریه، اردن، سینا) و حتی علیه اهداف یهودی در سراسر جهان، چندجانبه باشد.»

در این سند قدرت رو به رشد گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس و افزایش هزاران نیروی عضو این جنبش از زمان عملیات «الجرف الصامد» (صخره سخت) در سال ۲۰۱۴ به تفصیل بیان شده است. همچنین به اهداف حماس یعنی «داشتن ۴۰ هزار نیروی فعال تا سال ۲۰۲۰ و تقویت در تشکیل عرصه نبرد» اشاره شده است.

همچنین در این سند به افزایش تعداد موشک‌ها، تلاش‌ها برای توسعه قابلیت‌های پیشرفته در بخش زمینی و دریایی، قابلیت‌های جدید در بخش هوایی از جمله سکوهای حمله، پهپادها برای قابلیت جمع آوری اطلاعات و ایجاد پارازیت در ارتباطات سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) اشاره شده است.

رسانه‌های عبری می‌گویند در سال ۲۰۱۶ لیبرمن نگران تقویت جنبش حماس در غزه بود اما هیچ یک از طرف‌هایی که این هشدار به آن‌ها ارائه شد از جمله نتانیاهو و «گادی آیزنکوت» رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی این سناریو را آن‌طور که باید جدی نگرفتند.

منبع: ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر