کد خبر: 168275
A

پیشنهاد‌ اسرائیل به مصر؛ اهالی غزه را اسکان دهید بدهی‌تان را پرداخت می‌کنیم

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» به نقل منابع آگاه گزارش کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده تا رهبران کشورهای اروپایی را متقاعد کند تا به مصر فشار آورند تا پناهجویان از نوار غزه را بپذیرد.

پیشنهاد‌ اسرائیل به مصر؛ اهالی غزه را اسکان دهید بدهی‌تان را پرداخت می‌کنیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» به نقل منابع آگاه گزارش کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده تا رهبران کشورهای اروپایی را متقاعد کند تا به مصر اعمال فشار آورند تا پناهجویان از نوار غزه را بپذیرد.

 

در این گزارش آمده است، نتانیاهو در دیدار هفته گذشته خود با رهبران اروپایی چنین درخواستی را مطرح کرده است و شماری از سران کشورهای اروپایی از جمله کشور جمهوری چک و اتریش از این درخواست حمایت کرده‌اند.

با این‌حال آن‌طور که در این گزارش آمده است، شماری از کشورهای کلیدی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس با ایده نتانیاهو مخالفت کرده و آن را «واهی» خوانده‌اند.

بنا به گفته این منابع، نتانیاهو در دیدارهای خود با رهبران اروپایی در خصوص نقش مصر در تحولات غزه را مورد بحث قرار داده است و ظاهراً رهبران کشورهای اروپایی در نهایت موافقت کرده‌اند که مصر می‌بایست نقش کلیدی در ارائه کمک‌های انساندوستانه به غزه ایفا کند اما نمی‌توان به این کشور برای پذیرش فلسطینیان نوار غزه فشار آورد.

یک دیپلمات از کشورهای غربی که نامی از وی برده نشده است، در این خصوص گفت: «نتانیاهو به شدت اصرار داشت که راه حل این است که مصری ها مردم غزه را حداقل برای دوران درگیری‌های فعلی بپذیرند اما ما این قضیه را جدی نگرفتیم زیرا موضع مصر همواره بسیار روشن و صریح بوده است و آن‌ها چنین کاری را نمی‌کنند».

طبق گزارش فایننشال تایمز، دو منبع آگاه دیگر تصریح کردندکه مذاکرات جداگانه‌ای درخصوص انتقال زخمی‌های نوار غزه به مصر در جریان است اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که دراین زمینه توافق حاصل شود.

پیش‌تر فایننشال تایمز گزارش کرده بود که مصر در واکنش به فشار غرب به قاهره برای پذیرش یک میلیون پناهجو از نوار غزه، تهدید کرده بود که این پناهجویان را به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا خواهد فرستاد.

بنا بر این گزارش، مصر قصد دارد به نوار غزه امدادرسانی کند اما به شدت با ورود شمار زیادی از پناهجویان فلسطینی به این کشور مخالف است.

پیش از این، سندی به بیرون درز کرده که نشان می‌دهد وزارت اطلاعات رژیم اسرائیل خواستار کوچ اجباری و دائمی ۲.۲ میلیون ساکن نوار غزه به صحرای سینا شده است. (جزئیات بیشتر)

قبل از آن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر  در نشست خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با کوچ اجباری مردم فلسطین و انتقال آن‌ها به منطقه‌ای در صحرای سیناء مخالفت کرده بود.

 از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه رژیم صهیونیستی همسو با آمریکا به ۱.۱ میلیون فلسطینی ساکن شمال نوار غزه در خصوص باقی ماندن در این منطقه هشدار داد و توصیه می‌کند که به جنوب نوار غزه منتقل شوند.

دولت آمریکا نیز به صراحت از خواسته رژیم اشغالگر برای انتقال فلسطینی‌های نوار غزه به نقطه‌ای به اصطلاح امن در شبه جزیره سیناء از طریق ایجاد یک کریدور بشردوستانه حمایت کرده است.

رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش طرح اسکان فلسطینی‌ها در سینای مصر را مدنظر داشته و ادعا کرده که شبه جزیره سیناء بهترین مکان برای فلسطینی‌ها است تا کشورشان را در آن‌جا برپا کنند!

چنین طرح‌هایی همواره با واکنش شدید مردم فلسطین و رهبران مقاومت مواجه شده که تاکید می‌کنند سرزمین سیناء متعلق به مصر است و مردم فلسطین هرگز مکانی را جایگزین وطن خود نمی‌‌کنند.

منبع: فردا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر