کد خبر: 168468
A

جنگنده های F۱۶ اهدایی هلند به اوکراین در ۲ هفته آینده به رومانی می رسد

اولین جت های جنگنده F16 ساخت آمریکا که هلند به اوکراین اهدا می کند ظرف دو هفته به مرکز آموزشی در رومانی می رسد.

 جنگنده های F۱۶ اهدایی هلند به اوکراین در ۲ هفته آینده به رومانی می رسد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مارک روته، سرپرست نخست‌وزیر هلند، اوایل این هفته گفت که اولین جت‌های جنگنده F16 ساخت ایالات متحده که هلند به اوکراین اهدا می‌کند ظرف دو هفته به مرکز آموزشی در رومانی می‌رسد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رادیو رومانی به نقل از گاردین؛ در گزارشی نوشت: مارک روته در جریان یک کنفرانس ویدئویی با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی که در توییتر X بازنشر  شده، گفت: "انتظار دارم موشک های پاتریوت به زودی برای کمک به اوکراین در زمستان آینده تحویل داده شود و همین امر در مورد F16 نیز صدق می کند."

بنابر گزارش سرویس ترجمه دیده بان ایران؛رادیو رومانی نوشته است: در حال حاضر، تعداد هواپیماهای اعزام شده توسط هلند برای مرکز در رومانی مشخص نیست. نیروی هوایی هلند 42 جت جنگنده F16 را اداره می کند و در اواسط ماه اوت، نخست وزیر روته متعهد شد که برخی از آنها را به اوکراین اهدا کند. دانمارک، نروژ و بلژیک نیز اعلام کرده‌اند که F16 را در اختیار کیف قرار خواهند داد.

پیش از این، در 29 آگوست، رومانی، هلند و شرکت لاکهید مارتین، نامه ای مبنی بر ایجاد یک مرکز آموزشی برای F16 امضا کرده بودند. این به عنوان یک مرکز منطقه ای برای کشورهای ناتو طراحی شده است که در پایگاه هوایی 86 در نزدیکی Fetești (جنوب رومانی) مستقر است، برای خلبانان اوکراینی نیز مفید خواهد بود.

در نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا که در تولدو اسپانیا برگزار شد، این سند توسط رومانی به عنوان کشور میزبان، توسط هلند به عنوان تامین کننده هواپیمای آموزشی و توسط شرکت هواپیماسازی لاکهید مارتین امضا شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سرگی شویگو وزیردفاع روسیه روز گذشته در واکنش به ورود جنگنده ها به اوکراین گفته بود:روسیه تمام جنگنده های اف ۱۶ اهدایی غرب به اوکراین را هدف قرار خواهد داد.

ترجمه: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر