کد خبر: 169139
A

بانوی اول اردن کیست و چرا سخنانش تاثیرگذار است؟

تقریباً از بیست و چهار سال پیش که «رانیا» ملکه اردن شد، توانست به خوبی از پس مسئولیت‌هایی که به او محول شده برآید. او وقت و انرژی خود را به درستی بین خانواده، عمل به وظایف سلطنتی و دستیابی به اهداف خود، از جمله ترویج حقوق زنان در جهان عرب، متعادل کرده است. او متعهد به دفاع از حقوق کودکان و زنان و پر کردن شکاف بین شرق و غرب است.

بانوی اول اردن کیست و چرا سخنانش تاثیرگذار است؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ملکه اردن در مصاحبه با سی‌ان‌ان که هفته قبل پخش شد، در برابر کریستین امان‌پور نشست و آنچه را که او به‌عنوان "استاندارد دوگانه آشکار" در پوشش رسانه‌های جریان اصلی غربی جنگ اسرائیل و غزه توصیف کرد، مورد انتقاد قرارداد.

اگرچه ملکه ۵۳ساله مدت‌ها است که از حقوق مردم فلسطین حمایت می‌کند، اما مصاحبه او با امان‌پور لحن خاصی داشت که اغلب در میان خاندان سلطنتی دیده نمی‌شود و موردتوجه افکار عمومی اعراب قرار گرفت. او بمباران غزه توسط اسرائیل را «قصابی در مقیاس گسترده» خواند و تا آنجا پیش رفت که از اظهارات عمومی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مورد حملات ۷ اکتبر به اسرائیل انتقاد کرد و حتی مستقیماً سی‌ان‌ان را هدف قرارداد. اما رانیا کیست و چطور به چنین شخصت تاثیرگذاری تبدیل شده است؟

محبوبیت ملکه‌ اردن شبیه هیچ ملکه دیگری نیست. او که یک معلم، مدافع حقوق بشر، نماد مد و ستاره رسانه‌های اجتماعی است، یکی از مهم‌ترین چهره‌ها نیز در جهان عرب به شمار می‌آید. دوران تصدی او به عنوان ملکه، اهمیت اردن را در صحنه جهانی در زمینه‌های مختلفی، اعم از کمک به پناهندگان، توانمندسازی جوانان، بهداشت عمومی و آموزش بالا برده است.

رانیا در سال ۱۹۷۰ از پدر و مادری فلسطینی در کویت متولد شد. در سال ۱۹۹۱ در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آمریکاییِ قاهره مدرک کارشناسی خود را گرفت و در سال ۱۹۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه ژنو سوئیس فارغ‌التحصیل شد.

رانیا و ملک عبدالله دوم، پادشاه کنونی اردن، در ژانویه ۱۹۹۳ طی یک مهمانی شام یکدیگر را ملاقات کردند. پس از دو ماه آشنایی، رانیا به نامزدی شاهزاده عبدالله دوم درآمد و بالأخره در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۹۳ با هم ازدواج کردند.

رانیا پس از ازدواج با شاهزاده عبدالله دوم، تصور نمی‌کرد که شش سال بعد ملکه شود. حاکم وقت کشور، ملک حسین بن طلال، در سال ۱۹۹۹ در حالی که در بستر مرگ بود، به طور غیرمنتظره‌ای پسرش عبدالله را به عنوان وارث خود معرفی کرد. پس از مرگ او، عبدالله و رانیا به ترتیب رَدای پادشاه و ملکه اردن را بر تن کردند. رانیا که آن زمان ۲۸ ساله بود، به عنوان یکی از جوان‌ترین ملکه‌های جهان شناخته شد.

این زوج چهار فرزند به نام‌های: پرنس حسین، پرنسس ایمان، پرنسس سلما و پرنس هاشم دارند.

اگرچه تخصص و مهارت رانیا در تجارت و فناوری است، اما دستور کار اصلی ملکه رانیا همواره مبتنی بر آموزش بوده است. ملکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ابداع تعدادی طرح آموزشی از خود، مانند مدرسه و آکادمی معلمان ملکه رانیا، به دنبال تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اصلاحات در آموزش بوده است.

در سطح بین‌المللی، از او به واسطه فعالیت‌هایش برای ارتقای آموزش و پرورش و توانمندسازی جوانان، تجلیل شده و به پاس تقدیر از اقداماتش در این عرصه، یک صندلی افتخاری در سازمان ملل متحد و هم‌چنین صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به او اختصاص داده شده است.

علاه بر این، ملکه رانیا در سال ۲۰۱۱ از سوی مجله فوربس به عنوان یکی از ۱۰۰ زن قدرتمند جهان انتخاب شد.

هم‌چنین او یکی از حامیان اصلی طراحان مد خاورمیانه است و در جهت معرفی آنها به جهان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. از همین رو ملکه در طی این سال‌ها لباس‌های مختلفی از برندهای پیشرو مد خاورمیانه (لبنانی، عراقی، اردنی و فلسطینی) به تن کرده که عناصر مختلفی از سنت در آنها کار شده است. ملکه مد خاورمیانه در سفرهای خارجی، جزئیاتی را در پوشش خود استفاده می‌کند که به فرهنگ کشور میزبان اشاره دارد.

شخصیت او به عنوان یک نماد در عرصه مد یا فشن آیکان (fashion icon)، مرتباً در مجلاتی مانند Marie-Claire و Glamour معرفی و منتشر می‌شود. به طور کلی، ملکه تعادل ظریفی را بین نمایش افتخارآمیز سنت‌های اردن و ارتباط با مردم عادی ایجاد کرده است.

او همواره برای برقراری آزادی و اصلاحات بیشتر می‌کوشد. تلاش‌های او گواه این است که قدرت یک کشور نه فقط در اماکن گردشگری و سنت‌های آن، بلکه در وجود مردم آن نهفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر