کد خبر: 171177
A

پکن آمریکا را به تحریک فیلیپین متهم کرد

چین، دولت آمریکا را متهم کرد که متحد منطقه‌ای خود فیلیپین را علیه پکن و بر سر اختلافات طولانی مدت دریای چین جنوبی تحریک کرده و هشدار داد که مداخله واشنگتن فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

پکن آمریکا را به تحریک فیلیپین متهم کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛به نقل از خبرگزاری آناتولی، "وو کیان"، سخنگوی وزارت دفاع چین در یک نشست خبری گفت: ایالات متحده دولت فیلیپین را برای نقض حاکمیت چین تحریک و مانیل را تشویق کرده که تنش‌های دریایی را تشدید کند.

وی با بیان اینکه طرف چینی قاطعانه با این اقدامات مخالف است، هشدار داد: آمریکا کشوری نیست که در وضعیت موجود در دریای چین جنوبی دخالت کند و مداخله‌هایش تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.

اظهارات این مقام دفاعی چین در نتیجه دیدار اخیر بین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و همتای فیلیپینی او "گیلبرت تئودورو" مطرح شد. آستین در این دیدار به وزیر دفاع این کشور آسیایی تاکید کرد که واشنگتن همگام با مانیل در دفاع از حق حاکمیت و برقراری عدالت و برابری در دریای چین جنوبی ایستاده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین گفت، پکن حق حاکمیتی بی قید و شرط بر جزایر "نانشا" و مناطق همجوار واقع در دریای چین جنوبی دارد. طرف فیلیپینی به طور غیرقانونی یک کشتی نظامی را در Ren’ai Jiao متوقف کرد و با فرستادن کشتی‌ها برای نفوذ به آب‌های این منطقه تلاش کرد آن را تقویت کند. چنین اقداماتی نه تنها حاکمیت چین، بلکه قوانین بین‌المللی و اعلامیه رفتار طرف‌ها در دریای چین جنوبی را نیز به‌طور جدی نقض می‌کند.

وی همچنین قویاً اقدامات نادرست از سوی کشورهای مرتبط را برای تحریک تقابل و تضعیف صلح و ثبات در دریای چین جنوبی محکوم و به آنها تاکید کرد تا در حرف و عمل یکی باشند.

این سخنگوی وزارت دفاع چین در ادامه خاطرنشان کرد: ارتش چین اقدامات موثر و قاطعی را برای دفاع از حق حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حقوق و منافع دریایی خود انجام خواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر