کد خبر: 176838
A

رسانه‌های اسرائیلی: حماس مذاکرات تبادل اسرا را تعلیق کرد

رسانه‌های اسرائیلی امروز (پنجشنبه، ۲۵ ژانویه) گزارش دادند که قطر به تل‌آویو اطلاع داده جنبش حماس تصمیم به تعلیق مذاکرات درباره توافق تبادل اسرا گرفته است و تا زمان توقف جنگ و عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی هیچ اسیری را آزاد نمی‌کند.

رسانه‌های اسرائیلی: حماس مذاکرات تبادل اسرا را تعلیق کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه‌های اسرائیلی امروز (پنجشنبه، ۲۵ ژانویه) گزارش دادند که قطر به تل‌آویو اطلاع داده جنبش حماس تصمیم به تعلیق مذاکرات درباره توافق تبادل اسرا گرفته است و تا زمان توقف جنگ و عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی هیچ اسیری را آزاد نمی‌کند.      

تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع مطلع از جزئیات مذاکرات در دوحه بدون اشاره به نام وی، گزارش داد: «حماس به میانجیگران قطری گفته که به عنوان مرحله نخست توافق تبادل اسرا از اسرائیل می‌خواهد تمام نیروهای خود را از نوار غزه خارج و جنگ را متوقف کند».

بر اساس این گزارش، هنوز دوحه این خبر را تایید یا رد نکرده است و اما سخنگوی وزارت خارجه قطر ماجد الانصاری، چهارشنبه طی پستی در شبکه «ایکس»، نوشته بود که اگر اظهارات منسوب به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو درباره تلاش‌های دوحه در روند مذاکرات تبادل اسرا صحت داشته باشد، وی «سد راه فرآیند میانجی‌گری می‌شود و به آن لطمه می‌زند».

کانال ۱۲ اسرائیل در بخش خبری خود در روز سه‌شنبه ۳ بهمن، صدای ضبط شده‌ای از جلسه ملاقات با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی را پخش کرد که در آن، بنیامین نتانیاهو قطر را «مسئله‌ساز» خوانده و نقش میانجیگرانه آن را سرزنش کرده بود. 

الانصاری روز گذشته گفت که تلاش‌های میانجیگرانه دوحه میان فلسطینی‌ها و اسرائیل برای توقف جنگ و تبادل اسرا و تضمین ورود کمک‌ها و داروها به داخل نوار غزه همچنان ادامه دارد.

در اول دسامبر، آتش بس موقت بین حماس و اسرائیل با میانجیگری قطری _مصری _ آمریکایی برقرار شد و ۷ روز به طول انجامید و طی آن اسرا مبادله شدند و کمک‌های بشردوستانه محدودی وارد نوار غزه شد. رژیم صهیونیستی می‌گوید که هنوز حدود ۱۳۶ اسیر اسرائیلی نزد مقاومت فلسطین در نوار غزه هستند. 

سخنگوی کاخ سفید جان کربی چهارشنبه شب (۲۴ ژانویه) اعلام کرد که مشاور امور خاورمیانه رئیس‌جمهور بایدن در دوحه حضور دارد تا مذاکرات برای احتمال امضای سند تبادل اسرا میان تل‌آویو و حماس را انجام دهد. این دومین سفر مک‌گورک به دوحه در ماه جاری برای بررسی موضوع تبادل اسرا است. وی نهم ژانویه نیز به این منظور به قطر سفر کرده بود. یک منبع آگاه در ترکیه نیز امروز پنجشنبه اعلام کرده بود که مذاکرات تبادل اسرا با میانجیگری دوحه در جریان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر