کد خبر: 179861
A

توافق نهایی بر سر تعیین شهباز شریف به عنوان نخست وزیر و آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهور آینده پاکستان

پس رایزنی های مختلف در خصوص ساختار دولت ائتلافی و تقسیم قدرت ، سرانجام سران دو حزب سنتی مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان بر سر نامزدی «شهباز شریف» بعنوان نخست وزیر و «آصف علی زرداری» برای مسند رییس جمهوری به توافق رسیدند.

توافق نهایی بر سر تعیین شهباز شریف به عنوان نخست وزیر و آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهور آینده پاکستان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس رایزنی های مختلف در خصوص ساختار دولت ائتلافی و تقسیم قدرت ، سرانجام سران دو حزب سنتی مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان بر سر نامزدی «شهباز شریف» بعنوان نخست وزیر و «آصف علی زرداری» برای مسند رییس جمهوری به توافق رسیدند.

به گزارش شبکه‌های خبری پاکستان، بن بست در مذاکرات رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم پس از چندین دیدار و تبادل مطالبات در بحث تشکیل یک دولت ائتلافی بلاخره با توافق نهایی طرفین بر سر تقسیم قدرت به پایان رسید.

بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم و وزیر سابق امور خارجه پاکستان در حضور سران دو حزب مذکور به رسانه‌ها گفت که توافق طرفین برای تشکیل دولت ائتلافی و تقسیم قدرت در راستای رسیدگی به بحران‌های پاکستان از جمله‌ مشکلات اقتصادی نهایی شد.

وی اعلام کرد که شهباز شریف کاندید ای مشترک ما برای تصدی کرسی نخست وزیری پاکستان خواهد بود و آصف علی زرداری نیز به عنوان رییس جمهور آینده پاکستان معرفی خواهد شد.

شبکه جیو نیوز پاکستان افزود که براساس توافق مسلم لیگ نواز و حزب مردم، رئیس آینده مجلس سنا و استانداران ایالات پنجاب و سِند از حزب‌ مردم خواهد بود و ریاست آینده مجلس ملی و نایب رییس آینده مجلس سنا از حزب مسلم لیگ نواز خواهند بود.

توافق سران ۲ حزب مقتدر مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت چهار حزب دیگر درحالی عنوان می‌شود که حزب «عمران خان» همچنان به فکر تشکیل دولت در اسلام‌آباد (فدرال) و ۲ ایالت پنجاب و خیبرپختونخوا است.

رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم اعلام کردند که آنان برای تشکیل دولت آینده از اکثریت کرسی‌های مجلس برخوردار هستند و هیچ مانع قانونی و حقوقی پیش روی آنان وجود ندارد.

براساس این گزارش، محمد شهباز شریف برادر نواز شریف (نخست وزیر اسبق) و رئیس حزب مسلم لیگ نواز در اواسط فروردین سال ۱۴۰۱ پس از برکناری عمران خان از قدرت به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان منتخب شد.

آصف علی زرداری ۶۸ ساله (همسر خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و پدر بلاول بوتو زرداری وزیر سابق امور خارجه) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ منصب یازدهمین رئیس جمهور پاکستان را برعهده داشت.

دوره پنج ساله ریاست عارف علوی (وابسته به حزب جنبش عدالت) رییس جمهور فعلی پاکستان در سپتامبر (شهریور و مهر) امسال به پایان رسیده ولی به دلیل پایان یافتن دوره پنج ساله پارلمان قبلی، وی به ادامه مسوولیت خود تا انتخاب پارلمان جدید موظف شد. در فرآیند انتخاب رییس جمهور جدید نیز، تمام احزاب دارای نماینده در مجلس ملی از جمله حزب حاکم و جناح اصلی مخالف نامزدھای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و نامزد مورد نظر با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و مجلس سنای پاکستان به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب می‌شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر