کد خبر: 179867
A

حمایت آمریکا از تعامل دیپلماتیک احتمالی ژاپن و کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد در صورت تاثیر مثبت گفت‌وگوها میان توکیو و پیونگ‌یانگ بر ثبات در شبه جزیره کره از تعامل دیپلماتیک میان دو کشور حمایت می‌کند.

حمایت آمریکا از تعامل دیپلماتیک احتمالی ژاپن و کره شمالی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وزارت امور خارجه آمریکا بر هدف واشنگتن برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره، تاکید کرد.

هفته گذشته، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفت: در صورتی که توکیو عادت بد خود در مخالفت با حق دفاع از خود را کنار بگذارد، ممکن است فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن بتواند به پیونگ یانگ سفر کند و موضوع ژاپنی‌های ربوده شده چند دهه پیش را پی بگیرد.

اشاره کیم به حق دفاع از خود به نوعی پذیرش تداوم برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تعبیر شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی دیروز (سه‌شنبه) گفت: فکر می‌کنم این یک مشکل بزرگ است، قبل از بررسی بیشتر، منتظر خواهم ماند تا ببینم دولت ژاپن چگونه به این سوال پاسخ می‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که «اگر ژاپن پیش‌شرط‌های کره شمالی برای سفر کیشیدا به پیونگ یانگ را بپذیرد و با این رژیم سرکش مذاکره کند، ائتلاف کره جنوبی و آمریکا چه خواهد کرد؟»، گفت: من از پیشنهاد کره شمالی آگاه هستم. من ندیده‌ام که دولت ژاپن پاسخ دهد، اما این سیاست ما برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره خواهد بود.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در نشست خبری دیگری گفت: آمریکا از ارتباط دیپلماتیک با کره شمالی حمایت می‌کند. ما گفته‌ایم که اگر آن‌ها بخواهند تعامل داشته باشند، به دنبال ارتباط دیپلماتیک هستیم. ما می‌خواهیم شاهد ثبات منطقه‌ای در منطقه شبه جزیره کره باشیم و اگر این گفتگوها منجر به آن شود، قطعا از آن استقبال می‌کنیم.

نشان دادن علاقه کره شمالی به دیپلماسی سطح بالا با ژاپن این پرسش را مطرح کرده است که آیا اقدام این کشور در تلاش‌های جاری برای تقویت همکاری امنیتی سه‌جانبه میان سئول، واشنگتن و توکیو برای مقابله با تهدیدات فزاینده کره شمالی شکاف ایجاد می‌کند یا خیر.

منبع: ایرنا
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر