کد خبر: 180210
A

رهبران غرب در کی‌یف؛ ایتالیا و کانادا با اوکراین پیمان دفاعی ۱۰ ساله امضا کردند

در دومین سالروز حمله ارتش روسیه به اوکراین، رهبران دولت‌های کانادا، ایتالیا و بلژیک همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شدند تا با مردم اوکراین ابراز همبستگی کنند. نخست‌وزیر ایتالیا بعد از امضای پیمان دفاعی-امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین در روز شنبه گفت می‌خواهد به مردم اوکراین این پیغام را برساند که «تن‌ها نیستند.»

رهبران غرب در کی‌یف؛ ایتالیا و کانادا با اوکراین پیمان دفاعی ۱۰ ساله امضا کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران, در دومین سالروز حمله ارتش روسیه به اوکراین، رهبران دولت‌های کانادا، ایتالیا و بلژیک همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شدند تا با مردم اوکراین ابراز همبستگی کنند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جورجیا مِلونی، نخست‌وزیر ایتالیا، الکساندر دوکرو، نخست‌وزیر بلژیک و اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، با قطار از لهستان به پایتخت اوکراین رسیدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مراسم استقبال از رهبران کشورهای غربی در کی‌یف شرکت کرد.

او ویدئویی از فرودگاه هوستومل منتشر کرد که او را در کنار این رهبران سیاسی نشان می‌داد و گفت: «دو سال پیش، در اینجا با آتش به استقبال نیروهای دشمن در حال فرود رفتیم و بعد از دو سال، دوستان و شرکای خود را اینجا ملاقات می‌کنیم.»

نیروهای مهاجم روسیه در نخستین روز حمله نظامی به اوکراین تلاش کردند این فرودگاه را که در خارج از کی‌یف قرار دارد، به کنترل خود درآورند، اما در این هدف شکست خوردند.

زلنسکی با اشاره به این که همه شهروندان عادی می‌خواهند جنگ به پایان برسد، گفت:‌ «ولی هیچیک از ما اجازه نخواهیم داد اوکراین به پایان رسد.»

نخست‌وزیر ایتالیا به عنوان رئیس نوبتی گروه هفت، در این روز نشستی ویدئویی نیز با سران سایر کشورهای این گروه با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در همبستگی با مردم این کشور برگزار می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز در این نشست ویدئویی حضور خواهد داشت.

نخست‌وزیر ایتالیا بعد از امضای پیمان دفاعی-امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین در روز شنبه گفت می‌خواهد به مردم اوکراین این پیغام را برساند که «تنها نیستند.»

 

نخست‌وزیر کانادا نیز بعد از امضای پیمان مشابهی با کی‌یف، قول بیش از ۲.۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی و مالی در سال جاری میلادی را به مقام‌های اوکراین داد.

 

پیش از این فرانسه و آلمان نیز قراردهای دفاعی مشابهی با اوکراین امضا کرده بودند.

 

این در حالی است که بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین که جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داده بود،‌ به دلیل مخالفت حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا مسدود شده است.

 

همزمان با آیین‌های سالگرد یورش روسیه به اوکراین در کی‌یف، وزارت دفاع اوکراین روز شنبه از سرنگونی یک هواپیمای روسی خبر داد.

 

هواپیما بر فراز خاک روسیه در میان شهرهای روستوف و کراسنودر سقوط کرد و فیلم‌های آتش گرفتن آن در فضای مجازی منتشر شد. از سرنوشت خلبان و خدمه آن خبری منتشر نشد. هواپیمای ساقط شده از مدلی است که می‌تواند ۱۵ خدمه داشته باشد.

 

فرمانده نیروی هوایی اوکراین در پیامی از اطلاعات نظامی کشورش به خاطر کمک به ساقط کردن هواپیما سپاسگزاری کرد.

 

هواپیمای ساقط شده از نوع ای ۵۰ یک هواپیمای جاسوسی با سیستم کنترل و هشدار اولیه و دارای راداری است که می‌توند اهداف هوایی را در فاصله ۶۵۰ کیلومتری شناسایی کند. ارزش این هواپیمای تجسسی ۳۵۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.

 

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین چند هفته پیش گفته بود روسیه تنها هشت فروند هواپیمای تجسسی ای ۵۰ دارد.

 

این دومین بار در ۴۰ روز گذشته است که اوکراین ظاهرا موفق به ساقط کردن یک هواپیمای روسیه شده است. در مورد پیشین هواپیمای روسیه بر فراز دریای آزوف سقوط کرد، که هرچند ارتش روسیه در مورد آن سکوت کرد اما وبلاگ‌نویسان روسی که تحولات جنگی را دنبال می‌کنند، درستی آن خبر را تأیید کردند.

 

ساقط شدن هواپیمای روسی مشوقی برای اوکراین است که هفته گذشته کنترل آودیوکا، شهری کوچک اما راهبردی را در منطقه شرقی دونتسک از دست داده بود.

 

تسلط روسیه بر آودیوکا مهم‌ترین دستاورد نظامی روسیه در ۹ ماه اخیر محسوب شد و مسکو اعلام کرده که ارتش اوکراین «دست‌کم ده کیلومتر به عقب رانده شد».

 

پس از اعلام کی‌یف مبنی بر سرنگونی هواپیمای جاسوسی، روسیه نیز بامداد شنبه با پهپاد به بندر اودسا در جنوب اوکراین حمله کرد.

 

مسئولان محلی اودسا از مرگ یک تن و زخمی شدن سه نفر «با جراحات وخیم» در حمله پهپادی روسیه خبر دادند.

 

شاهدان از درگرفتن شعله‌های آتش در چندین ساختمان خبر دادند که تیم‌های امدادی متعددی را به محل کشاند تا از میان آوار به یاری بازماندگان بروند.

 

همزمان با سالگرد تهاجم نظامی به خاک اوکراین، روسیه روز جمعه آیین‌های موسوم به «روز مدافع میهن» را که همزمان یادآور نخستین بسیج عمومی به خدمت نظام در دوران ارتش سرخ در سال ۱۹۱۸ میلادی است، برگزار کرده بود.

 

ولادیمیر پوتین در پیامی به این مناسبت نوشته بود: «آمادگی رزمی بالای ارتش و نیروی دریایی ضامن امنیت و توسعه آزادانه و مستقلانه روسیه است.»

 

در جنگ دو سال اخیر، امید روسیه از آن‌چه هنوز «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، برای فتح سریع اوکراین عملی نشد، اما امید اوکراین به موفقیت کامل ضد حمله نیز با توسل به ادامه اشتیاق مردم کشورش به دفاع و استفاده از انواع تجهیزات نظامی پیشرفته دریافت شده از آمریکا، آلمان و سایر کشورهای حامی خود، ناکام ماند.

 

هرچند روسیه در دوره اخیر شهرهای آودیوکا و پابدا را به کنترل خود درآورده، با اهدافی که از آغاز جنگ برای خود تعیین کرده بود، فاصله بسیار دارد. در این وضعیت چشم‌اندازی برای پایان جنگ دیده نمی‌شود.

 

اهداف رسمی روسیه از جنگ هنوز جایگزینی دولت اوکراین با یک دولت حامی روسیه و خلع سلاح اوکراین است.

 

ولادیمیر پوتین دو سال پیش در چنین روزی اعلام کرد که هدف از لشگرکشی به اوکراین «حمایت از مردمی است که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم نازی کی‌یف قرار داشتند».

 

روسیه در دو سال جنگ ۱۱ درصد دیگر از خاک اوکراین را به کنترل خود درآورد که همراه با اشغال کریمه و نقاط دیگری در شرق اوکراین در ده سال پیش در حال حاضر بر ۱۸ درصد از خاک اوکراین مسلط است، که برای آن بهای سنگین تلفات نظامی را تحمل کرده است.

 

جنگ روسیه در اوکراین در حالی در ۱۳۰۰ کیلومتر در جبهه‌ها وارد سومین سال خود می‌شود که ارزیابی شده شمار کلی تلفات طرفین از نیم میلیون نفر فراتر رفته باشد.

 

ارزیابی اطلاعات نظامی آمریکا حاکی است که از طرف روسیه ممکن است ۳۱۵ هزار سرباز روسی کشته یا زخمی شده باشند.

 

ارزیابی آمریکایی‌ها که ماه گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد، تلفات در طرف اوکراینی را حدود ۷۰ هزار نفر و تعداد زخمی‌های این کشور را تا ۱۲۰ هزار تن برآورد کرده است.

 

اما حدود ده هزار غیرنظامی اوکراین نیز کشته شده و تقریبا ۱۱ میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده و اکثرا راهی کشورهای دیگری در اروپا و کانادا شده‌اند.

 

۱۷ میلیون تن از سایر مردم اوکراین هنوز به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر