کد خبر: 181317
A

«سه‌شنبه بزرگ» در انتخابات آمریکا چه روزی است و چرا اهمیت دارد؟

سه‌شنبه بزرگ در انتخابات آمریکا که معمولا نخستین سه‌شنبه از ماه مارس است، یکی از مهمترین روزها در فرآیند انتخاباتی آمریکا به شمار می‌رود.

«سه‌شنبه بزرگ» در انتخابات آمریکا چه روزی است و چرا اهمیت دارد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزی که در آن بیش از یک سوم نمایندگان جمهوری‌خواه و همچنین بخش بزرگی از نمایندگان حزب دموکرات که قرار است در مجمع نهایی تعیین نامزدهای هر حزب شرکت کنند انتخاب و تعیین می‌شوند. در واقع سه‌شنبه بزرگ از جمله رخدادهایی در جریان انتخابات آمریکا است که تا میزان زیادی تکلیف نامزد هر حزب برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود. 

یورونیوز نوشت: برای انتخابات سال جاری میلادی، تکلیف در حزب دموکرات معلوم است و جو بایدن بدون رقیب به کار خود ادامه می‌دهد. در حزب جمهوری‌خواه اما اوضاع قدری متفاوت است و با کنار رفتن نامزدها، حالا فقط دونالد ترامپ و نیکی هیلی در صحنه باقی مانده‌اند. در میان این دو نفر هم رقابت با فاصله قابل توجهی دنبال می‌شود. ترامپ توانسته به جز یک ایالت در تمام موارد دیگر پیروز شود و به نظر باید نامزدی او را قطعی دانست. با این حال نیکی هیلی پیش از این وعده داده بود که دست‌کم تا سه‌شنبه بزرگ در صحنه باقی خواهد ماند. 

رقابت در کدام ایالت‌ها برگزار می‌شوند؟

برای انتخابات حزب جمهوری‌خواه ۱۵ ایالت میزبان رای‌گیری خواهند بود تا ۸۶۵ نماینده که معادل یک سوم کل نمایندگانی که در مجمع پایانی این حزب حضور خواهند داشت، انتخاب می‌شوند.

این ایالت‌ها عبارتند از آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، ورمونت، ویرجینیا، آلاسکا و یوتا. 

دموکرات‌ها هم در تمام این ایالت‌ها به جز آلاسکا انتخابات درون حزبی خواهند داشت. 

البته قرار بود نام دونالد ترامپ در دو ایالت کلرادو و مین، در بین نامزدها حضور نداشته باشد اما با تصمیم  دیوان عالی ایالات متحده، ایالت‌ها از کنار گذاشتن نامزدها برای حضور در انتخابات منع شدند و رئیس جمهور سابق آمریکا دوباره به رقابت در این دو ایالت برگشت.

او که پس از رای قاطع دیوان عالی حالا یکی از نگرانی‌های بزرگش برطرف شده در پیامی از قضات این نهاد قضایی تشکر کرد. 

عملکرد ترامپ و بایدن در سه‌شنبه‌های بزرگ قبلی چگونه بود؟

در سال ۲۰۱۶، سه‌شنبه بزرگ یه نقطه عطف برای کمپین انتخاباتی ترامپ به شمار می‌رفت و روزی بود که او توانست کنترل حزب جمهوری‌خواه را به شکل قابل توجهی به دست آورد. در آن سال برخلاف امسال، انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان یک رقابت نزدیک و سخت میان نامزدها بود و چندین سیاستمدار جمهوری‌خواه برای کسب نامزدی این حزب با یکدیگر در رقابت بودند. 

در سال ۲۰۲۰ بایدن در ۱۰ ایالت از ۱۴ ایالتی که در آن انتخابات سه‌شنبه بزرگ برگزار می‌شد پیروز شد و توانست فاصله خود را با برنی سندرز افزایش دهد. او امسال طبیعتا با هیچ رقیب جدی در میان دموکرات‌ها رو به رو نبوده و پیش‌بینی می‌شود بدون چالش در این ایالت‌ها به پیروزی برسد. 

آیا ترامپ می‌تواند نامزدی خود را قطعی کند؟

در مجمع عمومی حزب جمهوری‌خواه هر نامزدی که بتواند دست‌کم به ۱۴۲۰ نماینده برسد، به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد شد. دونالد ترامپ تاکنون ۲۴۴ نماینده کسب کرده و رقیب او یعنی نیکی هیلی در عدد ۴۳ متوقف مانده است. 

کمپین ترامپ پیش‌بینی کرده که او دست‌کم ۷۷۳ نماینده را در این روز به دست خواهد آورد. در نتیجه او در پایان سه‌شنبه بزرگ نمی‌تواند نامزدی خود را قطعی کند مگر این که نیکی هیلی از رقابت کنار رود.

با توجه به آرایی که در این سه‌شنبه به دست می‌آید و همچنین پیروزی‌هایی که ترامپ پیشتر کسب کرده، زودترین تاریخی که رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌تواند به ۱۲۱۵ نماینده مورد نظر برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه دست یابد ۱۲ مارس خواهد بود که در آن روز انتخابات در چهار ایالت دیگر برای جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود. 

انتخابات مقدماتی چه زمانی تمام می‌شود؟

هیچ یک از نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌توانند در سه‌شنبه بزرگ عدد جادویی را که برای قطعی کردن نامزدی آنها در انتخابات درون حزبی ضروری است، کسب کنند. با این حال انتظار می‌رود که هم بایدن و هم ترامپ در ۱۲ یا ۱۹ مارس به آن میزان نماینده مرود نیاز دست یابند. 

ترامپ باید از ۲۴۲۹ نماینده به عدد ۱۲۱۵ برسد و بایدن هم از ۳۹۳۴ نماینده به ۱۹۶۸ نیاز خواهد داشت. با این حال انتخابات مقدماتی تحت هر شرایطی تا اوایل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت و مجمع‌های نهایی حزب جمهوری‌خواه در ماه ژوئیه و حزب دموکرات هم در ماه اوت برگزار می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر