کد خبر: 184042
A

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برگزیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

گزارش اختصاصی روزنامه بریتانیایی گاردین حاکی از آن است که ویزاهایی که عجولانه برای رفع کمبود نیروی کار صادر می‌شوند، کارگران را در معرض «بلاتکلیفی بیش از حد» و استثمار قرار می‌دهد.

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برگزیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گزارش اختصاصی روزنامه بریتانیایی گاردین حاکی از آن است که ویزاهایی که عجولانه برای رفع کمبود نیروی کار صادر می‌شوند، کارگران را در معرض «بلاتکلیفی بیش از حد» و استثمار قرار می‌دهد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: بر پایه این گزارش، مطالعه مشترکی که توسط تعدادی از دانشگاه‌ها و موسسات خیریه بریتانیایی انجام شده است، نشان می‌دهد که شرایط سختگیرانه‌ای که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر ویزاهای کشاورزی و مددکاری اعمال شد، این کارگران را در معرض «بلاتکلیفی بیش از حد» و افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر استثمار قرار داد و آنها را بیش از پیش به تن دادن به بردگی و استثمار مدرن وادار کرد. 

مشکلات کارگران بعد از برکسیت

 بعد از برکسیت، کارگران بخش کشاورزی و مددکاران خانه‌های سالمندان با ویزاهای کوتاه مدت و شرایط سخت‌گیرانه پا به بریتانیا می‌گذارند. محققان دریافتند که این قشر از کارگران به دلیل هزینه‌هایی که به طور غیرقانونی برای استخدام شدن می‌پردازند و همچنین بابت هزینه‌های سفر، کارآموزی، اقامت و هزینه‌های بالای ویزا با مشکلات قابل‌توجهی از جمله بدهی‌  و کسری دستمزدها مواجه شدند.

مضافا این که این افراد در مورد شرایط و مدت زمان قرارداد کاری نیز فریب واسطه‌گرها را می‌خوردند.

این محققان همچنین دریافتند که با توجه به محیط خصمانه‌ای که بعد از برکسیت ایجاد شده، آسیب‌پذیری کارگران مهاجر در برابر استثمار نیز تشدید شده است؛ بطوری که ترس از مواجه با اقدامات قهری حوزه مهاجرت باعث شده تا ‌کارگران رغبتی برای شکایت کردن بابت بدرفتاری یا استثمار نداشته باشند.

این مطالعه در ادامه خاطرنشان می‌کند که سازمان‌های دولتی مسئول اجرای حقوق استخدام نیز بودجه کافی برای حسابرسی پیشگیرانه از محل‌های کار را ندارند.

مردی که در سال ۲۰۲۲ با ویزای مددکاری از فیلیپین به بریتانیا آمده گفت که اغلب مجبور بود در شیفت‌های ۱۲ ساعته بدون وقفه کار کند و با کمترین دستمزد از افرادی مبتلا به زوال عقل مراقبت کند. این مرد ۳۰ ساله که قبلاً یک معلم بود، گفت که بیش از ۳ هزار پوند برای پروازهای خودش و همسرش پرداخت کرده است و همچنان از این بابت به خواهرش بدهکار است.

او به گاردین گفت: «هیچ پس‌اندازی باقی نمی‌ماند. من شانسم را در اینجا امتحان کردم. اما با وجود اینکه یک سال و نیم است که اینجا هستم اما در حال حاضر بدهی بیشتری نسبت به قبل دارم.»

ویزاهای کارگری با دستمزد کم

ویزاهای کارگری انتقاد بازرس سابق مرزها و مهاجرت بریتانیا را نیز به خود جلب کرده است. بر اساس گزارشی که این هفته توسط دیوید نیل منتشر شد، وزارت کشور بریتانیا با کپی‌برداری از مدل اعطای روادید به کارگران بسیار ماهر که توسط شرکت‌های چندملیتی حمایت می‌شود، «آن را در حوزه مشاغل پرخطر با دستمزد کم» نیز اعمال کرده است.

آقای نیل خاطرنشان می‌کند که «اقدامات کنترلی برای کاهش خطر ناکافی بوده است،‌ کما اینکه به ازای هر ۱۶۰۰ کارفرما که مجوز استخدام کارگران مهاجر را دارند، فقط یک افسر ناظر مقررات وجود دارد.»

ویزای مشاغل فصلی نیز به طور مشابه با انتقادهایی روبرو شده است و قبل از بررسی آزمایشی آن به اجرا درآمد. در گزارش دیوید نیل اشاره شده است که وزارت کشور با وجود شواهد قوی از استثمار و بدرفتاری کارگران به گسترش این طرح ادامه داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر