کد خبر: 47606
A
احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

رفتار ترامپ با ایران نوعی عقده گشایی است/ ایرانی های عضو حزب جمهوریخواه در آمریکا به ترامپ خط می دهند

این کارشناس امور بین الملل درباره تفسیر دیالوگ های تهدید آمیز پمپئو و دکتر روحانی، بیان کرد: بنده معتقدم که دیالوگ های دو طرف جالب نبوده و از سطح معمول گذشته است. البته مقصر همین دیالوگ و گفت و گوها نیز، آقای ترامپ است چراکه بنده احساس می کنم برخی از ایرانی هایی که در آمریکا در حزب جهموری خواه عضویت دارند و در واقع مشاور آقای ترامپ هستند، به صورت محسوس به آقای ترامپ مشاوره می دهند.

رفتار ترامپ با ایران نوعی عقده گشایی است/ ایرانی های عضو حزب جمهوریخواه در آمریکا به ترامپ خط می دهند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: وزیرامور خارجه آمریکا در جمع ایرانیان مقیم آمریکا در لس آنجلس در حالی که ادعاهای ضد ایرانی‌اش را تکرار کرد از آرزوهایش برای مردم ایران گفت و ضمن دخالت در امور داخلی تهران و ترغیب مردم به اعتراض اعلام کرد که آمریکا حاضر به مذاکره به ایران است.

پمپئو در آغاز سخنرانی خود اظهار کرد: امشب به شما می‌گویم که آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید و با تکیه بر تلاش‌ها و قوه الهی این آرزو یک روز به حقیقت خواهد پیوست.

او خطاب به مردم ایران گفت: ایالات متحده صدای شما را می شنود. ایالات متحده از شما حمایت می‌کند. ایالات متحده با شماست.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: همان طور که رئیس‌جمهوری ترامپ گفته است، ما حاضریم با حکومت ایران گفت‌وگو کنیم اما فشارهای آمریکا فقط زمانی کاهش خواهد یافت که ما در سیاست‌های تهران چرخشی ملموس، ثابت‌شده و مستمر مشاهده کنیم.

اما طی  دو روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در همایش روسای نمایندگی های این کشور در خارج گفت: آقای ترامپ، ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم. با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است.

 

لذا در راستای تفسیر سخنان تهدید آمیز "مارک پمپئو" و حسن روحانی؛

احمد بخشایش، نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم که دیالوگ های دو طرف جالب نبوده و از سطح معمول گذشته است. البته مقصر همین دیالوگ و گفت و گوها نیز، آقای ترامپ است چراکه بنده احساس می کنم برخی از ایرانی هایی که  در آمریکا در حزب جهموری خواه عضویت دارند و در واقع مشاور آقای ترامپ هستند، به صورت محسوس به آقای ترامپ مشاوره می دهند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ترامپ بسیار عصبی است و در واقع عقده هایی که از سایر موارد اختلافی خود در این مدت نظیر مسائل اروپا، کره شمالی دارد را بر روی ایران خالی می کند و ایران را زیر فشار قرار داده است.

 

این استاد دانشگاه همچنین افزود: ترامپ معتقد است که کشوری که منافع و اهداف آمریکا را در تیررس خواسته های خود قرار داده است، ایران است بنابراین علاقه مند است به زبان تند با ایران صحبت و یا برخورد کند. در وقع آقای پمپئو با فروش نفت ایران مخالف است و به همین جهت وارد بحث های حاشیه ای می شود.

 

بخشایش تصریح کرد: اسرائیل و عربستان سعودی بیشترین تاثیر را بر آمریکا و رفتار آن با ایران را دارند. دلیل این موضوع هم حضور ایران در سوریه است که این موضوع عربستان و اسرائیل را آزرده خاطر کرده است.

 

این کارشناس امور بین الملل همچنین خاطرنشان کرد: ترامپ به دلیل این که فردی تاجر بوده است به همین دلیل از ظرفیت های تجاری خود جهت رسیدن به اهداف آمریکا استفاده می کند. از طرفی ترامپ معتقد است افتخار برجام نباید نصیب اوباما می شد و به همین دلیل از برجام خارج شد.(برجام در زمان اوباما با ایران منعقد شد)  خروج ترامپ از کنفرانس آب و هوایی فرانسه، صحبت کردن با زبان بد با اروپائیان به جهت بازپس گیری واکنش در آنها و صحبت های بیهوده با پوتین همگی از عواملی هستند که ترامپ مقصر اصلی آن ها را ایران می داند.

 

بخشایش در پایان اظهار کرد: در حال حاضر ایران، ابهت آمریکا را زیرسوال برده است اما ترامپ معتقد است با راهکارهایی نظیر اعمال تحریم ها برایران ایران را قانع به عقب نشینی کند و در واقع به نوعی مسئولان را پای میز مذاکره بنشاند. اما بهتر است این مذاکره صورت نگیرد چراکه تجربه ثابت کرده است که ترامپ به عهد خود وفادار نیست(همانگونه که پس از مذاکره با کره شمالی برخورد کرد). آقای روحانی برای اولین بار به صورت تند درمقابل جبهه گیری های آمریکا واکنش نشان دادند و درواقع پاسخ آمریکا را با زبان خودشان داد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر