کد خبر: 48057
A
علی تاجرنیا در گفت و گو با دیده بان ایران؛

آمریکا قصد برافروختن جنگ را ندارد رویکرد آن ها در مقابل ایران، تحریم اقتصادی است/ نهایت کار ما، مذاکره با آمریکا است

این فعال سیاسی درباره پیشنهاد ترامپ به ایران مبنی بر مذاکره بدون هیچ قید و شرط بیان کرد: بنده معتقدم آمریکا قصد ایجاد جنگ بین دو کشور را ندارد و رویکرد آن ها در مقابل ایران، بیشتر رویکردی اقتصادی است. آمریکائی ها اگر احساس می کردند از طریق برجام منافع خود را حفظ و یا به دست می آورند، هرگز اقدام به خروج از برجام نمی کردند. البته هیچ شکی نیست که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد تاثیرگذار است و ترامپ، با توجه به رشد اقتصادی مناسبی که در کشور آمریکا به وجود آورده، عقیده دارد که این رویه را کماکان باید ادامه دهد.

آمریکا قصد برافروختن جنگ را ندارد رویکرد آن ها در مقابل ایران، تحریم اقتصادی است/  نهایت کار ما، مذاکره با آمریکا است

دیده بان ایران: چند ماه پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور با چرخش درمواضع خود از آمادگی برای مذاکره با مقامات ایران خبر داده است. آنهم در حالیکه طی چند ماه گذشته آمریکایی ها بارها از شروط چندگانه خود برای قدم اول مذاکره با ایران نام برده بودند.

 

دونالد ترامپ، روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ادعا کرد که آماده است تا «بدون هیچ‌پیش‌شرطی» با مقام‌های ایران دیدار و مذاکره کند. این سخنان ترامپ تنها چند روز پس از اظهارات سردار سلیمانی خطاب به مقامات آمریکایی که آنها را قمار باز خوانده بود مطرح شد.

 

علی تاجرنیا، نماینده مردم مشهد در مجلس ششم پس از حمید ابوطالبی از نخستین سیاستمداران فعال  در شبکه مجازی است که نسبت به این اظهارات آقای ترامپ واکنش نشان دادند. تاجر نیا در پست توئیتری خود نوشت: برخلاف برخی که معتقدند اکنون وقت مذاکره نیست، بنده فکر می کنم هست. عزتمندانه مذاکره کنیم قرار نیست تسلیم شویم. علی مطهری و حجت الاسلام ناطق نوری هم از دیگرافرادی بودند که در رابطه با اظهارات شب گذشته رییس جمهور آمریکا در گفت و گو با رسانه ها اعلام کردند که باید به این پیشنهاد مهم ترامپ فکر کرد.

 

لذا در راستای تحلیل این پیشنهاد مهم علی تاجرنیا به خبرنگار دیده بان ایران گفت: درحال حاضر بنده معتقدم ترامپ در واقع حصارهای شورای روابط خارجی آمریکا را شکسته است و در چند جبهه برخی پرونده ها را مختومه کرده است. در چین و کانادا مسائل اقتصادی، در روسیه و کره جهت حفظ منابع خویش مذاکره کرده است. بنده معتقدم آمریکا امروزه توانایی به سرانجام رسیدن تمامی کشورهای نامبرده در جهت رسیدن به اهداف خود را ندارد بنابراین؛ باتوجه به پیشنهاد آقای ترامپ، فکر می کنم می توانیم در آینده با آمریکا مذاکره ای در قالب تسلیم شدن در برابر آمریکا داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: بنده معتقدم آمریکا قصد ایجاد تنش بین کشور خود و ایران را ندارد و رویکرد آن ها در مقابل ایران، بیشتر رویکردی اقتصادی است. آمریکائی ها اگر احساس می کردند از طریق برجام منافع خود را حفظ و یا به دست می آورند، هرگز اقدام به خروج از برجام نمی کردند. البته هیچ شکی نیست که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد تاثیرگذار است و ترامپ، با توجه به رشد اقتصادی مناسبی که در کشور آمریکا به وجود آورده است، عقیده دارد که این رویه را کماکان ادامه دهد.

 

نماینده پیشین مجلس همچنین تصریح کرد: از طرفی ایران برای آمریکا بسیار بااهمیت است چراکه ایران در خاورمیانه نقش مهمی را برعهده دارد و ترامپ به خوبی این موضوع را درک کرده است که ایران قدرتمند است و به سبب همین قدرت می تواند منافع آمریکا را در منطقه مورد تهدید قرار دهد بنابراین قبول درخواست مذاکره از سوی ایران نه تنها ایرادی ندارد بلکه قبول کردن آنهم به معنای تسلیم شدن در برابر آمریکا نیست.

 

وی ادامه داد: ترامپ برای نخستین بار است که بدون هیچ پیش شرطی پیشنهاد مذاکره را می دهد. همین امر نقطه قوتی برای ایران محسوب می شود که می توان ار آن استفاده بهینه کرد.

 

تاجرنیا در خصوص این که آیا این مذاکره صورت خواهد گرفت یا خیر، خاطر نشان کرد: نمی توان صراحتا" موضوع به این مهمی را پیش بینی کرد، ما باید به دنبال این باشیم که حل مشکلات کشور را که در قالب یک مطالبه عمومی است، انجام دهیم. مسائل سیاسی به گونه ای نیست که راه حل قطعی برای حل آن ها وجود داشته باشد. مجموعه دولتمردان باید متاثر از کارشناسان حوزه سیاسی و مطالبات مردم باشند. بنابراین بنده در قالب یک شهروند ایرانی باید نظر خود را اعلام کنم همانگونه که سایر مردم نیز این وظیفه را برعهده دارند. نهایت کار ما، مذاکره با آمریکا است چه مستقیم و چه غیر مستقیم. پس بهتر است که این مذاکره در زمان خود با کمترین هزینه صورت گیرد.  

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا عمان نقش میانجی گری را با توجه به رفت و آمدهای مقامات خود، بین ایران و آمریکا ایفا می کند، اظهارکرد: هر حرکتی که در این زمینه صورت می گیرد و منجر به تسهیل این گفت و گو ها می شود، مثبت است. اقدامات عمان نیز پس از انقلاب اسلامی در حوزه خلیج فارس مثبت است و می توان به طور کلی گفت که اقدامات عمان نشان دهنده حسن نیت این کشور است. اگر اقدامات اخیر این کشور نیز در قالب میانجی گری باشد، قطعا نتیجه خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر