کد خبر: 59153
A

برهم صالح: هدف از حضور آمریکایی‌ها در عراق آموزش و مشاوره است نه کنترل ایران/ واشنگتن توضیح دهد

رئیس جمهور عراق در واکنش به سخنان اخیر ترامپ گفت که آمریکا برای حضور در عراق جهت زیرنظر گرفتن ایران از ما اجازه‌ای نگرفته و بغداد منتظر توضیح کاخ سفید است.

برهم صالح: هدف از حضور آمریکایی‌ها در عراق آموزش و مشاوره است نه کنترل ایران/ واشنگتن توضیح دهد

به گزارش دیده بان ایران، به نقل از خبرگزاری الوکاله، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در واکنش به اظهارت اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران.

وی افزود: آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران از ما نداشته و اجازه‌ای برای این کار هم نگرفته است.

صالح در ادامه گفت: منتظریم توضیح که واشنگتن هستیم تا در رابطه با مأموریت نیروهایش در عراق شفاف سازی کند.

رئیس جمهور عراق همچنین گفت که حضور نیروهای آمریکایی در عراق مبنی بر توافق میان دو کشور است.

در کنفرانس سالانه همایش الرافدین گفت: ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز بر اساس توافق امضا شده میان دو طرف کاری انجام دهند. این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند. ما هرگز اجازه این را نخواهیم داد.

صالح تصریح کرد: نیروهای آمریکایی براساس توافق امضا شده میان دو کشور در عراق هستند و ماموریت‌شان مبارزه با تروریسم است.

دونالد ترامپ به تازگی گفته است که نیروهای این کشور برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانند، او گفته بود: تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم. ما یک پایگاه غیر قابل باور و گران قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه به خوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است. ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواس‌مان به ایران باشد، چون ایران مشکل واقعی است. بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به ایران و یا سوریه حمله کند دست‌هایش را قطع خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ حق ندارد به تجاوز به ایران از طریق خاک عراق فکر کند افزود: پارلمان عراق باید لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر