کد خبر: 82370
A

سنای امریکا دخالت روسیه در انتخابات 2016 را تایید کرد/ ترامپ رییس‌جمهور محبوب کرملین

به گزارش ان بی‌سی مارک پلیمرپولوس، مامور بازنشسته که در پرونده گردآوری اطلاعات سیا نقش‌آفرینی داشته، می‌گوید: ارزیابی مربوط به مداخلات روسیه یک ارزیابی کامل از سوی همه منابع بود که توسط تحلیلگران عالیرتبه جامعه اطلاعاتی نوشته شده بود. این یک سند درجه یک بود که تلاش‌های واقعی روسیه برای براندازی دموکراسی در امریکا را آشکار می‌کرد.

سنای امریکا دخالت روسیه در انتخابات 2016 را تایید کرد/ ترامپ رییس‌جمهور محبوب کرملین

به گزارش دیده بان ایران؛ حدود 4 سال از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 می‌گذرد. اما هنوز حواشی آن به پایان نرسیده است و با وجود اینکه پرونده تحقیقات آن بسته شده ولی بررسی گزارش‌های مربوط به آن ادامه دارد. از سوی دیگر کمیته اطلاعاتی سنای امریکا که تحت رهبری جمهوریخواهان قرار دارد در آخرین بررسی که انجام داده رسما دخالت روسیه را در انتخابات 2016 تایید کرده است. 
کمیته اطلاعاتی سنای امریکا، ارزیابی‌های اطلاعاتی که از ژانویه سال 2017 در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 بوده را به شکل بی‌طرفانه و به دور از تعصبات سیاسی بررسی کرده و در این گزارش مشخص می‌کند، مسکو در به قدرت رسیدن و پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات نقش داشته است. اما اگر مراجعه به سند اصلی صورت گیرد بیشتر صفحات آن مشکی شده و دارای طبقه‌بندی هستند.
ریچارد بور، رییس‌ جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی سنای امریکا گفت: این کمیته دلیلی برای مخالفت با نتیجه‌گیری انجام شده در این گزارش تحقیقاتی سال 2017 ندیده است. 
سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی امریکا طی هفته‌های آخر دولت اوباما، ارزیابی‌هایی انجام دادند و نسخه‌ای از آن را در تاریخ 6 ژانویه سال 2017 منتشر کردند. این گزارش نشان از یک عملیات مخفی از سوی روسیه برای تضعیف دموکراسی امریکا بود و در این اقدام از سوی روسیه این تلاش صورت گرفته تا دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شود. 
گزارش و نتیجه‌گیری جدید کمیته اطلاعاتی سنای امریکا که نتیجه‌گیری گزارش‌های پیشین را تایید کرده، انتقادات فراوانی را از سوی هواداران دونالد ترامپ، رییس‌جمهور کنونی امریکا مطرح کرده است. آنها معتقدند این گزارش‌ها به رهبری جان برنان، مدیر وقت سیا تهیه شده که یکی از منتقدین درجه اول دونالد ترامپ محسوب می‌شود. 
کمیته اطلاعاتی عنوان کرده که این نتیجه‌گیری را تحت تاثیر نفوذ هیچ نیرو یا گروهی انجام نداده است. 
در این گزارش آمده است در تمام مصاحبه‌های کسانی که در تهیه و ارزیابی این گزارش انجام دادند، کمیته اطلاعاتی بارها شنیده که تحلیلگران در آن زمان نیز تحت هیچ گونه فشار سیاسی قرار نداشتند تا به نتیجه‌گیری خاص دست پیدا کنند. همه تحلیلگران نیز برای بحث و گفت‌وگو و مخالفت با محتوا و ارزیابی سطح اطمینان از گزارش نیز آزاد بودند.  این نتیجه‌گیری بسیار قابل توجه است. زیرا گفته می‌شود، ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده در حال بررسی نقش برنان در ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا در خصوص انتخابات سال 2016 است. 
به نظر می‌رسد، تیم قضایی دولت به ‌شدت علاقه‌مند است از جان برنان انتقام ترامپ را بگیرد. ترامپ معتقد است، تیم اطلاعاتی و روسای دستگاه‌های زیرمجموعه باراک اوباما اواخر دوره تصدی خود این توطئه را علیه دونالد ترامپ راه‌اندازی کرده‌اند.  ویلیام بار مدعی است به دنبال آن است، افرادی که مشکوک به سوءاستفاده از شرایط و موقعیت خود بودند را معرفی کند تا عدالت برای آنها برقرار شود. این همان چیزی است که روی آن تمرکز شده است. 
در بسیاری از گزارش‌هایی که میان سیا و آژانس امنیت ملی امریکا رد و بدل شده و حتی در خصوص سطح اطمینان از آن اختلافاتی وجود داشته اما نتیجه نهایی همه گزارش‌ها عنوان می‌کرد که ترجیح روسیه پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است. سیا در گزارش خود با اطمینان بالایی این موضوع را مطرح کرده و آژانس امنیت ملی امریکا درجه اطمینان را متوسط اعلام کرده است. 
در گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس آمده است، اختلاف نظر درباره جزییات میان سیا و NSA وجود داشته که معمولا میان دو دستگاه اطلاعاتی به خصوص میان تحلیلگران عادی است. در این گزارش همچین تاکید شده، تصمیم برای اعلام سطح اعتماد به این گزارش برعهده جان برنان، مدیر سیا و مایکل راجرز، رییس آژانس امنیت ملی امریکا قرار گرفته است. هر دو نیز نظرات نهایی خود را به شکل مستقل اعلام کرده‌اند. 
به گزارش ان بی‌سی مارک پلیمرپولوس، مامور بازنشسته که در پرونده گردآوری اطلاعات سیا نقش‌آفرینی داشته، می‌گوید: ارزیابی مربوط به مداخلات روسیه یک ارزیابی کامل از سوی همه منابع بود که توسط تحلیلگران عالیرتبه جامعه اطلاعاتی نوشته شده بود. این یک سند درجه یک بود که تلاش‌های واقعی روسیه برای براندازی دموکراسی در امریکا را آشکار می‌کرد. هیچ تردیدی نیست که روسیه در انتخابات ما دخالت کرده است.  او در خصوص نقاط کلیدی این گزارش می‌گوید: تجزیه و تحلیل‌های ما در سال 2017 نشان می‌دهد که رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین دستور داد تا یک کارزار برای تاثیرگذاری در انتخابات سال 2016 انجام دهد. هدف روسیه از این اقدام تضعیف اعتماد عمومی مردم به روند دموکراتیک انتخابات در ایالات متحده بود و در گام دوم قصد داشت تا اجازه ندهد، هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز شود. 
در یافته کلیدی دیگر که در گزارش جدید سنا مورد تایید قرار گرفته، تایید می‌کند که اطلاعات مربوط به یافته‌های کریستوفر استیل، جاسوس پیشین انگلیسی تا حد زیادی نادیده گرفته شده و آن به عنوان مرجع هیچ یک از نتیجه‌گیری‌های دستگاه‌های اطلاعاتی قرار نگرفته است. این در حالی است که طرفداران ترامپ تاکید بسیار زیادی داشتند که نتیجه‌گیری و تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا بر مبنای این جاسوس سابق بریتانیایی بوده و هیچ گونه اعتباری ندارد اما عملا این گزارش یک خط بطلان روی این فرضیه کشیده است. دونالد ترامپ معتقد بود که این جاسوس بریتانیایی از سوی دموکرات‌ها استخدام شده تا علیه او دسیسه‌چینی کند و مدعی بود که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا بر مبنای یافته‌ها و گزارشی که او داده بود، نتیجه‌گیری انجام داده‌اند.
گفتنی است به اصرار مقام‌های اف‌بی‌آی پرونده استیل در ضمیمه گزارش اصلی درج شده است چراکه معتقد بودند، سند باید شامل همه مواردی باشد که آژانس‌ها درباره موضوع دخالت روسیه گفته بودند و در این گزارش آمده است.  راجرز، رییس وقت NSA در واکنش به این درخواست عنوان کرده که اطلاعات استیل نباید در بدنه گزارش قرار گیرد اما آن را در پیوست قرار خواهیم داد. گفتنی است در حالی گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در کمیته سنا مورد تایید قرار گرفته که پشتیبانان دونالد ترامپ نیز در آن حضور پررنگ داشته‌اند و مدیریت کار نیز با جمهوری‌خواهان بوده ولی روند تهیه گزارش به شکل دو حزبی انجام شده است. با این حال مهر تایید کمیته اطلاعاتی سنا نیز در نهایت کمکی به این نخواهد کرد که برخی طرفداران پروپاقرص ترامپ کماکان گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی را بپذیرند./ اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر