کد خبر: 93727
A

آخرین خبرها از رایزنی‌های پارلمانی در لبنان؛ الحریری نامزد تصدی منصب نخست‌وزیری شد

نمایندگان پارلمان لبنان در جریان رایزنی های خود با رئیس جمهوری این کشور، با اکثریت اندکی رهبر جریان المستقبل را به عنوان نامزد مورد نظر خود جهت تصدی منصب نخست وزیری معرفی کردند.

آخرین خبرها از رایزنی‌های پارلمانی در لبنان؛ الحریری نامزد تصدی منصب نخست‌وزیری شد

به گزارش دیده بان ایران؛ «میشل عون»، رئیس جمهوری این کشور صبح امروز (پنج شنبه) در کاخ «بعبدا» در حومه شهر بیروت، رایزنی های الزام آور پارلمانی برای معرفی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید را آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، «نجیب میقاتی»، نخست وزیر اسبق و نماینده کنونی مجلس نمایندگان لبنان که رهبری فراکسیون وابسته به جریان عزم تحت عنوان «مرکز مستقل» را بر عهده دارد، نخستین فردی بود که امروز در کاخ ریاست جمهوری بعبدا با عون دیدار کرد و پس از این دیدار نیز اظهار داشت که «سعد الحریری»، نخست وزیر سابق و رهبر جریان المستقبل را به عنوان نامزد مورد نظر خود جهت تصدی دوباره این منصب معرفی کرده است.

پس از میقاتی نیز، سعد الحریری در کاخ بعبدا با رئیس جمهوری لبنان دیدار داشت و در پایان این دیدار نیز بدون هیچ گونه اظهار نظری، کاخ را ترک کرد.

پس از آن نیز نوبت به «تمام سلام»، دیگر نخست وزیر اسبق و از اعضای ارشد جریان المستقبل رسید که با میشل عون دیدار کند و وی نیز پس از این دیدار تاکید کرد که همانند میقاتی، الحریری را نامزد تصدی منصب نخست وزیری کرده است.

«ایلی الفرزلی»، معاون رئیس پارلمان لبنان نیز طی سخنانی پس از دیدار با رئیس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا، از اقدام خود مبنی بر معرفی الحریری برای تصدی منصب نخست وزیری خبر داد.

«سمیر الجسر»، نماینده «فراکسیون المستقبل» در پارلمان لبنان نیز پس از دیدار اعضای این فراکسیون وابسته به جریان المستقبل با میشل عون در کاخ بعبدا اعلام کرد که الحریری را به عنوان نامزد خود برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کردند.

از سوی دیگر، «محمد رعد»، عضو فراکسیون «وفای به مقاومت» در پارلمان لبنان در پایان دیدار اعضای این فراکسیون وابسته به حزب الله با رئیس جمهوری این کشور، تاکید کرد که تصمیم گرفتند هیچ فردی را برای تصدی منصب نخست وزیری نامزد نکنند.

پس از آن نیز، «طونی فرنجیه»، عضو مجلس نمایندگان لبنان و رهبر جریان مرده در پایان دیدار اعضای فراکسیون پارلمانی این جریان تحت عنوان «جبهه ملی» با میشل عون در کاخ بعبدا، از اقدام خود در معرفی الحریری برای تصدی منصب نخست وزیری خبر داد.

«تیمور جنبلاط»، نماینده پارلمان لبنان و پسر «ولید جنبلاط»، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه نیز پس از دیدار اعضای فراکسیون «دیدار دمکراتیک» وابسته به حزب با رئیس جمهوری این کشور، اعلام کرد که تصمیم گرفتند الحریری را برای تصدی منصب نخست وزیری نامزد کنند.

در همین حال، «جان عبید»، از اعضای مستقل مجلس نمایندگان لبنان نیز پس از دیدار با میشل عون تاکید کرد که اعضای فراکسیون پارلمانی «میانه مستقل»، الحریری را به عنوان نامزد تصدی منصب نخست وزیری جهت تشکیل دولت جدید معرفی کردند.

«اسعد حردان»، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون «سوسیال ناسیونالیست» وابسته به حزب سوسیال ناسیونالیست سوری نیز در پایان دیدار اعضای فراکسیون با رئیس جمهوری این کشور، از تصمیم خود برای معرفی الحریری به عنوان نامزد تصدی منصب نخست وزیری خبر داد.

از سوی دیگر، «ولید السکریه»، عضو فراکسیون «دیدار مشورتی» در مجلس نمایندگان لبنان پس از دیدار اعضای این فراکسیون مستقل با میشل عون اعلام کرد که از معرفی نامزد تصدی منصب نخست وزیری برای تشکیل دولت جدید این کشور خودداری می کنند.

«جورج عدوان»، عضو فراکسیون «جمهوری قدرتمند» در پارلمان لبنان نیز در پایان دیدار اعضای این فراکسیون وابسته به حزب نیروهای لبنانی با رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که هیچ فردی را برای تصدی منصب نخست وزیری نامزد نکردند.

در همین حال، «ادی دمرجیان»، «میشل ضاهر»، «نهاد المشنوق» و «جهاد الصمد»، چهار تن از نمایندگان مستقل پارلمان لبنان نیز در دیدارهای جداگانه با میشل عون، الحریری را نامزد تصدی منصب نخست وزیری برای تشکیل دولت جدید این کشور کردند.

با این حال، «فواد مخزومی»، «اسامه سعد»، «شامل روکز» و «جمیل السید»، چهار تن دیگر از نمایندگان مستقل پارلمان لبنان پس از دیدارهای جداگانه خود با رئیس جمهوری این کشور، هیچ فردی را به عنوان نامزد تصدی منصب نخست وزیری معرفی نکردند.

«جان طالوزیان»، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون «جمهوری قدرتمند» نیز به نوبه خود در پایان دیدار با میشل عون اعلام کرد که بر خلاف فراکسیون مذکور، الحریری را برای تصدی منصب نخست وزیری این کشور نامزد کرده است.

«جبران باسیل»، عضو مجلس نمایندگان لبنان از فراکسیون «لبنان قدرتمند» وابسته به جریان ملی آزاد نیز که رهبری آن را بر عهده دارد، پس از دیدار با رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که هیچ فردی را به عنوان نامزد تصدی منصب نخست وزیری برای تشکیل دولت جدید معرفی نکردند.

«ماریو عون»، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون «تضمین کوه» وابسته به حزب دمکراتیک نیز در پایان دیدار با میشل عون، ضمن اعلام این که کسی را برای تصدی منصب نخست وزیری این کشور نامزد نکردند، خاطر نشان ساخت که آنها بخش جدایی ناپذیری از فراکسیون لبنان قدرتمند هستند.

«هاگوب بقرادونیان»، نماینده فراکسیون «نمایندگان ارمنی» در پارلمان لبنان نیز پس از دیدار با رئیس جمهوری این کشور، از تصمیم این فراکسیون مبنی بر معرفی الحریری به عنوان نامزد تصدی منصب نخست وزیری جهت تشکیل دولت جدید خبر داد.

«انور الخلیل»، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون «توسعه و آزادسازی» وابسته به جنبش امل نیز در پایان دیدار با میشل عون اعلام کرد که الحریری را نامزد تصدی منصب نخست وزیری کردند تا در سریع ترین زمان ممکن یک دولت نجات را تشکیل دهد.

بر همین اساس نیز، ۶۵ نماینده پارلمان لبنان، الحریری را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای تصدی منصب نخست وزیری معرفی کردند و در نتیجه وی موفق شد حمایت بیش از ۵۰ درصد نمایندگان را به دست آورد در حالی که ۵۳ نماینده دیگر نیز کسی را نامزد تصدی این منصب نکردند.

لازم به ذکر است که بر اساس فرآیند رایزنی های الزام آور پارلمانی، همه اعضای مجلس نمایندگان لبنان که از ۱۲۸ نماینده تشکیل شده با این حال اکنون هشت کرسی آن خالی می باشد، در چارچوب فراکسیون های پارلمانی و یا به صورت نماینده مستقل با رئیس جمهوری این کشور دیدار می کنند تا نامزد مورد نظر خود برای تصدی منصب نخست وزیری را معرفی کنند و وی نیز در نهایت نامزد مورد حمایت اکثریت نمایندگان را مامور تشکیل کابینه جدید دولت می کند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر