کد خبر: 10697
A
امیرمهدی محسن­ پور

دولت پشت مدیران کارآمد و مسئولیت پذیر خود بایستد/تخریب فرماندار شهریار با اغراض سیاسی همراه است

دولت پشت مدیران کارآمد و مسئولیت پذیر خود بایستد/تخریب فرماندار شهریار با اغراض سیاسی همراه است

هفته گذشته با خبری شوکه کننده گذشت؛ خبری ناگوار اما نه ناآشنا. گورخواب ها مسئله­ای که از یک روزنامه آغاز و به سرعت به خبری فرامنطقه­ای مبدل شد تا جایی که با پوشش شبکه­های فارسی زبان خارج نشین از مرزها فراتر رفت و گزارش­هایی در برخی روزنامه­های کشورهای همسایه نیز دیده شد. اما در عین توجه به اصل معضل بی­خانمان­ها ، زنان و مردان کارتن خواب و معتادین متجاحر و لزوم اجرای سیاست­های کارآمد فرادستگاهی جهت حل ریشه­ای این مشکل می­بایست موضوع حاشیه­های پدید آمده که توسط عده­ای مورد سواستفاده قرارگرفته و با سیاسی کردن معضل اجتماعی در عین ظلم به جامعه بدنبال بهره­برداری­های سیاسی و جناحی بوده اند مورد مداقه قرار داد.

در سال 92 دولت تدبیر و امید در حالی به صحنه اداره کشور ورود پیدا کرد که با حجمی بی­نظیر از مشکلات عدیده در جای جای کشور دست به گریبان بود تا جایی که بسیاری از کارشناسان این حجم از مشکلات و نارسایی­ها را با سال­های پس از جنگ تحمیلی مقایسه می­کردند.

اما دولت حسن روحانی با اتکا به مدیران باتجربه نظام از روزهای ابتدایی دولت نشان داد دو اصل پاسخگویی و صداقت با مردم در خدمتگزاری را سرلوحه عمل خود قرارداده و با امین دانستن مردم و برسمیت شناختن حق حاکمیت ملت همواره خود را نسبت به پاسخگویی به افکار عمومی حساس و ملزم می دانسته؛ چه اینکه این دولت طی فرآیند همدلی مردم و سیاسیون اصلاح­طلب و اعتال­گرا و نیروهای دلسوز نظام با در میان گذاشتن مشکلات و حقایق جامعه و کسب اعتماد مردم در شرایطی که کمتر کارشناسان سیاسی پیش بینی می­کردند به قدرت رسید.

دولت در پرونده مشهور شده به حقوق­های نجومی بی­آنکه تقصیر را به گردن رویه­های نابجای دولت قبل بیاندازد یا سعی در انکار داشته باشد مسئولانه نسبت به آن واکنش نشان داد و ضمن عذرخواهی از پیشگاه افکار عمومی اقدامات عملی در راستای رفع نواقص و پیشگیری از بروز چنین پدیده­هایی را به اجرا درآورد. در حادثه قطار مشهد بدون هرگونه توجیه بالاترین مسئول راه­آهن کشور در صداوسیما حاضر و از پیشگاه مردم عذرخواهی کرده و استعفا می­دهد؛ امری که در سپهر سیاسی ایران نامعمول می­نمود ؛ اما دولت و مسئولان دولتی در این حوادث و رخدادهای دیگر همواره با اطلاع­رسانی شفاف نسبت به انجام سیاست­های اصلاحی و عذرخواهی به سبب نارسایی­ها از محضر مردم موجبات استقرار نوعی فرهنگ سیاسی نوپا را فراهم آوردند که پاسخگویی و مسئولیت­پذیری مسئولین و مدیران در همه سطوح نشانه بارز آن است. امروز شاهدیم در برابر نامه یک هنرمند رییس جمهور پاسخگوست و رییس دفتر وی همراه با وزیر کار و سایر مسئولین دولتی با حضور در محل در جهت رفع نواقص و مشکلات برمی­آیند اما دیرزمانی نیست که قریب به سیصد نفر از اقتصاددانان کشور به رییس جمهور دولت گذشته هشدار چنین روزها و نابسامانی های اقتصادی را می­دادند اما فوقع ما وقع.

در حادثه اخیر شهرستان شهریار و گورستان نصیرآباد همانطور که از موضوع پیداست ارگان­ها و نهادهای متفاوتی مسئولیت پیش­گیری و یا حل و برطرف کردن آن را برعهده دارند؛ اما همانگونه که شاهد بودیم دکتر ناجی فرماندار شهریار همراه با سیاست­ها و رویه­های کلی دولت در پاسخگویی و خدمت­گزاری پیشاپیش سایر مسئولین ذی­ربط به سرعت ورود پیدا کرده و ضمن پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه­های جمعی اقدامات لازم و عملی در جهت سامان دادن اوضاع و رفع معضل پیشامد کرده انجام می­دهد در حالی که بعضی نهادهای مسئول و متولی ساماندهی به معضلات این­چنینی با سکوت سعی کرده­اند از کنار این حادثه عبور کنند و به قول معروف سری را که درد نمی­کند دستمال نبندند، اما اگر سر مسئولین برای حل مشکلات و معضلات جامعه به درد نیاید پس کجا باید احساس مسئولیت کند. این مطالبه­ای است که از سایر دستگاه­های متولی نیز میرود.

از عجایب روزگار اما اینجاست که برخی با اغراض خاص که به نظر میرسد ریشه در حوادث هفته های پیشین دارد بدنبال تخریب فرمانداری برآمدند که مسئولانه با پاسخگویی بی لکنت حساسیت خود را نسبت به معضلات اجتماعی نشان داده بود. از شرح بیان این حوادث که شائبه ایجاد فضای دوقطبی در جامعه را در ذهن متبادر می­کرده می­گذریم اما اقدامات شجاعانه فرماندار شهریار که منطبق با مسیر اعتدالی دولت و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از ایجاد فضای دوقطبی و ناامیدی جامعه بوده را میبایست ارج نهاد.

بسیاری از فعالین منطقه­ای اعم از اصلاح­طلب ، اصولگرا و اعتدالی ایشان را همواره بعنوان فردی قاطع، مسئول و پاسخگو در خدمت به مردم و اجرای سیاست­های دولت و منویات مقام معظم رهبری می­دانند چه اینکه سلامت نفس و تعهد عمل انقلابی ایشان در انتخابات اخیر که به دور از هیاهوهای سیاسی و رسانه­ای جناح­های مختلف، رای مردم را مطابق نظر رهبری و رییس جمهور حق­الناس دانسته؛ و روند اجرایی انتخابات حساس اخیر به خوبی نمایانگر عملکرد وی می­باشد.

این انتظار به حق و به جایی است که مردم و فعالین سیاسی از کاروان دولت تدبیر و امید  داشته­باشند تا پیش از پیش در ماه­های آتی که هجمه­ها دربرابر نیروهای متعد و کارآمد دولت تشدید خواهد شد پشتیبان و حامی این مدیران باشند.

امیرمهدی محسن­ پور فعال سیاسی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر