کد خبر: 16728
A
امیر اردلان

انتخابات و رویکردهای اصلاح طلبانه

مردم ما انقلابشان و نظامشان را دوست دارند و تا آخرین نفس ها پایبند آن هستند و این مهم را در راهپیمایی با شکوه یوم الله 22 بهمن به اثبات رساندند لیکن٬ از مسئولان و خادمین نظام انتظار میرود که در راه خدمت به اقشار مختلف مردم سماجت و تلاش مضاعف به خرج دهند. چرا که مردم و پشتوانه ی مردمی بزرگترین سرمایه ی نظام و انقلاب بشمار می آید

انتخابات و رویکردهای اصلاح طلبانه

دیده بان ایران: امیر اردلان - فعال سیاسی اصلاح طلب : انتخابات مهمترین اصل در نظام های سیاسی دموکراتیک و مردم سالار است  و  طبیعتا نظام سیاسی ایران‌ هم که برپایه ی  مردم سالاری دینی استوار است از این قاعده مستثنی نیست.

بی شک این دوره ی انتخابات نیز  همچون ادوار گذشته پر شور و شوق برگذار میگردد. چرا که مردم‌ همچنان پایبند به نظام و اسلام و انقلاب هستند و خواهند بود.

لیکن به  عنوان عضو کوچکی از جامعه ی دانشجویی و دانشگاهی کشور ذکر چند نکته را ضروری میدانم:

مردم ما انقلابشان و نظامشان را دوست دارند و تا آخرین نفس ها پایبند آن هستند و این مهم را در راهپیمایی با شکوه یوم الله 22 بهمن به اثبات رساندند لیکن٬ از مسئولان و خادمین نظام انتظار میرود که در راه خدمت به اقشار مختلف مردم  سماجت و تلاش مضاعف به خرج دهند. چرا که مردم و پشتوانه ی مردمی بزرگترین سرمایه ی نظام و انقلاب بشمار می آید و همه ی ما باید در حراست و حفظ آن کوشا باشیم . مردم ما تحت فشار وسختی هستند و ازخادمین خود انتظار تلاش مضاعف و مساعدت بیشتر دارند و اگر این فشارها را با جان و  دل قبول میکنند و خم به ابرو نمی آورند٬فقط و فقط دو علت دارد اولا انقلاب و نظام شان را دوست دارند و خون بهای سنگینی برایش متحمل شده اند٬ثانیا مردمی محجوب هستند و نجابت دارند.

 

 

در خصوص احزاب و گروه های مختلف حاضر در کارو زار انتخابات نیز واضح و مبرهن است که هم اصلاح طلبان و اصولگرا یان باید در این عرصه همچون گذشته پرقدرت و با جدیت مشارکت نمایند و حضور یابند.

اما قبل از حضور در این کاروزار ابتدا باید به فکر مرتفع سازی نقاط ضعف خود باشند چرا که طبیعتا هم جناه اصلاح طلب و هم جناه اصول گرا نقاط ضعفی دارند.

شاید نقاط ضعف اصلاح طلبان را در دو  محور بتوان تقسیم بندی کرد:

۱.عدم نفوذ در بین  اقشارپایین جامعه و توده ی مردم:

بنظر میرسد‌ اصلاح طلبان در امر نفوذ در بین اقشار پایین جامعه و توده ی مردم ضعیف عمل کرده باشند و تمرکز خود را بیشتر روی اقشار مرفه و متوسط به بالای جامعه 

متمرکز کرده باشند که در این زمینه باید بهتر عمل نمایند.

۲. بی توجهی به قشر جوان:

طبیعتا یکی از نقاط قوت اصلاح طلبان وجود پایگاه اجتماعی قوی در بین دهه هفتادی ها و بطور کلی قشر جوان بوده و هست. اما نکته ای که توجه به آن خالی از لطف نیست ذکر این نکته میباشد که از دست دادن پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در میان‌جوانان میتواند امری مضر و زیان بار باشد.

عدم استفاده از جوانان در تشکیلات و تصمیم گیری ها توسط شورای هماهنگی اصلاح طلبان و میدان ندادن به قشر جوان امری مضر بنظر میرسد. چرا که ایران کشوری جوان است و بیشتر جمعیت آن را جوانان تشکیل میدهند.

لیکن اصولگرایان نیز در پاره ای از محورها ضعیف عمل کرده اند که عمده ی آن را در دو محور میتوان تقسیم بندی کرد:

۱.نگاه انحصاری به نظام و انقلاب:

بارها و بارها به این نکته اذعان شده و میشود که انقلاب  متعلق به همه ی ماست فارغ از هرگونه اختلاف نظرها و جناه بندی ها. ما همه فرزندان انقلاب و دلسوزان نظام  هستیم   و درراه اعتلا و عزت نظام و انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود. لذا نگاه انحصار  گرایانه به انقلاب٬امری غیر منطقی و یقینا نوعی بی انصافی سیاسی بشمار می آید.

۲.نگاهی انحصار طلبانه به دفاع مقدس:

واضح و مبرهن است که دفاع از آب و خاک فرای جناه بندی های سیاسی است. لذا نگاه انحصار گرایانه به این امر٬امری غیر منطقی بشمار می آید. مگر در دفاع از خاک و ناموس اصولگرا و اصلاح طلب معنی دارد؟ همه ی ما فارغ از جناه بندی های مختلف  و تنوع فرهنگی موجود جانمان را در دفاع از آب و خاک و ناموسمان میدهیم.

لیکن  بدیهی است که همه ی ما فارغ از هرگونه تنوع فرهنگی و اختلاف نظرهای موجود هدف مشترکی داریم و آن هم تلاش در جهت اعتلا و عزت نظام و انقلاب اسلامی است.

امیر اردلان

(فعال‌دانشجویی)

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر