کد خبر: 19424
A
زهره آشتیانی

تحقق وعده 30درصددی بانوان در لیست امید

تحقق وعده 30درصددی بانوان در لیست امید

دیده بان ایران- زهره آشتیانی(عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت : توجه به حضور زنان از آنجا اهمیت دارد که شورای شهر پایتخت ۴ دوره را پشت سر گذاشته و در هر دوره تنها ۳ کرسی سهم زنان شده‌ است.

این بار، آمارها از افزایش مشارکت زنان برای ورود به این عرصه حکایت داشتند به طوری که فقط در تهران 523 زن برای ورود به این پارلمان تصمیم‌گیری شهری ثبت‌نام کردند.

گفته شده در لیست‌بندی‌ها 30 درصد به زنان و 10 درصد به جوانان سهمیه اختصاص داده می‌شود اما درنهایت وعده‎ها آن‌طور که باید، محقق نشد و سهمیه هر دو گروه فقط 6 نفر از 21 نامزد شد.

در دوره های قبل تعداد بانوان تأیید صلاحیت شده کم بود، به همین دلیل لیست ها افراد کمتری از بانوان را داشتند. اما خوشبختانه در این دوره تعداد بانوان تأیید صلاحیت شده رشد خوبی داشته و حتما وعده 30 درصدی حضور زنان در لیست امید محقق می شود."

بانوان تأیید صلاحیت شده در این دوره دارای تخصص و تجربه کافی در حوزه های مختلف هستند و می توانند بعد از گذراندن مرحله ارزیابی وارد لیست های نهایی شوند.

در این دوره از انتخابات با توجه به این تعداد از بانوان تأیید صلاحیت شده، لیست اصلاح طلبان می تواند سهم 30 درصدی بانوان را کامل و حتی بیشتر به آنها اختصاص دهد. انشالله در این انتخابات شاهد حضور 6 یا 7 نفر از بانوان در لیست اصلاح طلبان خواهیم بود.

از دوره اول تا کنون 11 تن از بانوان عضو شورای شهر بودند، اما متأسفانه کمترین میزان تأثیرگذاری را در برنامه هایی با رویکرد توجه به زنان داشتند. میتوان گفت که در کل در طول این چند دوره تنها 2 مصوبه با رویکرد زنان در شوراها تصویب شد، یکی بوستان های بانوان و بهشت مادران بود، و دیگری راه اندازی موزه تخصصی زنان بود که مصببه موزه هنوز هم اجرا نشده است.

نمی توان توقع داشت که زنان عضو شورا تنها به بحث زنان توجه کنند چراکه این بانوان نماینده کل مردم هستند نه تنها قشر زنان جامعه،اما با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، مشکلاتی خاص دارند و تبدیل به قشرآسیب پذیر جامعه شدند، نیاز به رویکردی جدید و توجهی مضاعف برای ایجاد فضای مطلوب شهری برای آنهاست.

برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران، که اتفاقاٌ با رویکرد فرهنگی اجتمای تدوین شده، اما کاستی های زیادی درحوزه زنان دارد و نگاه حداقلی به موضوع زنان بوده است.

جمع زنان کاندیدای اصلاح طلب کارگروه تشکیل برنامه را شکل دادند، و برنامه ای جدید درباره کارگروه زنان در شورای شهر تدوین و پیشنهاد شد. در این برنامه خلاء ها و کاستی ها در این حوزه شناسایی شده، به صورت اجمالی مسائل زنان در شهر پایش شده است.

با توجه به اینکه شورای شهر پنجم باید برنامه سوم پنج ساله شهرداری را تدوین کند، ما هم برنامه مخصوص حوزه زنان را ارائه کردیم تا خلاءهای مربوط به حوزه زنان هم در این برنامه پر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر