کد خبر: 20438
A
چهار نکته پیرامون ناکارآمد بودن لیست شورای شهر اصلاح طلبان:

شورای شهر محل "کارآموزی" و "زد و بند سیاسی" نیست

فرد محوری و فراموش کردن پشتوانه سیاسی احزاب سبب شد این تلقی در میان هوادران اصلاحات ایجاد شود که پدر خواندگان سیاسی مقابل بدنه اصلاح طلبی قرار گرفتند.

شورای شهر محل "کارآموزی" و "زد و بند سیاسی" نیست

دیده_بان_ایران - سعید سیف: شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان لیست خود را برای انتخابات شورای پنجم منتشر کرد. با انتشار اسامی  از همان دقایق ابتدایی موجی از انتقادها  از نام های منتشر شده را در فضای مجازی و رسانه ها برانگیخت:

ذکر چند نکته درباره رویکرد لیست اصلاح طلبان و عملکرد آن ها ضروری است:

نکته_اول:  فرد محوری جایگزین حزب محوری شد.

  ساختار «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» از حزب محوری به سمت فرد محوری تمایل پیدا کرد. همین امر شائبه دخالت افراد، احزاب و جریان های سیاسی در بستن لیست را قوی تر از گذشته در سپهر سیاسی نمایان ساخت. در شورای سیاستگذاری چهره‌های شاخصی تصمیم‌گیر هستند. اما فراموش شدن جایگاه احزاب سبب شد اعضای حقیقی  شورای عالی سیاست گذاری به صفت شخصی خود تصمیم گیر نهایی شوند.

این فرد محوری و فراموش کردن پشتوانه سیاسی احزاب سبب شد این تلقی در میان هوادران اصلاحات ایجاد شود که پدر خواندگان سیاسی مقابل بدنه اصلاح طلبی قرار گرفتند.

نکته دوم: خلف وعده  شورای عالی سیاست گذاری. 

برخلاف آنچه گفته می شود، قرار نبود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان یک ساز و کار دائمی باشد، بلکه قرار بود یک ساز و کار تصمیم گیر برای انتخابات مجلس دهم باشد و پس از آن اصلاح طلبان ساختار قدیمی شورای هماهنگی را بازسازی کنند و با قوی تر شدن این شورا گام های بعدی برداشته شود. شرایط خاصی که منجر به بسته شدن لیستی تحت عنوان "گام دوم " و حرف ها و حدیث های  پس از آن درباره حضور افرادی چون کاظم جلالی و فاطمه حسینی این انتظار را در میان بدنه به وجود آورد که رویکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اصلاح شود و ساختاری مشخص و پاسخگو جایگزین اشخاص شود. 

نکته سوم : دخالت چهره ها و جریان های متنفذ اصلاح طلب در بستن لیست . 

دخالت چهره ها و جریان های متنفذ  سبب نمایان شدن ساختار "فرد گرا" و "جریان محور" شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات مجلس دهم شد.

آنچنان که  برخی افراد و جریان ها با اعمال نفوذ خود افرادی را وارد لیست امید کنند همین امر در طول یک سال گذشته حاشیه ها و تنش هایی را در بدنه و راس اصلاحات جریان  سبب شد.

 اکنون با دخالت اعضای شاخص بنیاد امید ایرانیان، اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و ندای ایرانیان دور تازه ایی از تنش ها میان بدنه و راس آغاز شده است. 

نکته چهارم: عدم توجه به خواسته های اجتماعی بدنه اصلاحات.

 اصلاح‌‏طلبان با کمی درایت سیاسی و داشتن برنامه‌‏های مدون که بتواند مطالبات جامعه را پاسخگو باشد، می‌‏توانند دوباره زمام امور شورای شهر تهران را بر عهده بگیرند اپر بیراه نیست اگر بگوییم این مهم در لیست شورای شهر پنجم تهران محقق نشده است باید توجه داشت بدنه جامعه مطالبات اصلاح‌طلبانه دارد. برنامه‌‏های اصلاح‌‏طلبان می‌‏تواند این مطالبه مردم را تامین کند لذا اصلاح‌‏طلبان با کمی درایت سیاسی می‌‏توانند زمام امور را به دست بگیرند.  برنامه‌‏های جامعه گرا و مردم محور اصلاح‌‏طلبان می‌‏تواند مطالبات شهری مردم تهران که شهر امن و ایمن برای شهروندان است تامین کند لذا اصلاح‌‏طلبان با کمی درایت سیاسی می‌‏توانستند زمام امور شهری را به دست بگیرند هر جریان سیاسی اگر در مبارزات انتخاباتی درخشان‌‏ترین برنامه را داشته باشد اما نماینده خوبی برای ارائه آن نداشته باشد، یقینا ناکام می‌‏ماند. نگرانی بدنه اصلاحات عدم وجود نماینده های "شاخص" برای ارائه  رویکردهای این جریان است. بهانه های چون تغییر نسل و جوانگرایی قطعا نمی تواند پاسخگوی خواسته های بدنه اصلاحات باشد. باید دانست شورای شهر محل "کارآموزی" و "زد و بند سیاسی" نیست

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر