کد خبر: 8620
A

استیضاح یا خردورزی و عقلانیت

منصور کمالی - مشاور معاون راه و شهر سازی

استیضاح یا خردورزی و عقلانیت

کمتر کسی است که نداند تا چند صباحی دیگر مجلس درگیر تصویب لایحه بودجه سال ۹۶ می شود و بی شک قبل از آن هم پایه های تصویب قانون بودجه در کمیسیون های تخصصی و با حضور کارشناسان مجلس و دولت سفت کاری خواهد شد. و بدون شک می طلبد کارشناسان و مدیران وزارت راه با انگیزه تر در کمیسیونها حضور یابند. 

و اما مطلب قابل ملاحظه اینکه بررسی لایحه بودجه در مجلس  می بایست  لاینقطع بوده و طرح آن در صحن علنی با هیچ وقفه ای همراه نخواهد بود.

حال در چنین شرایطی که تمام انرژی مجلس بر بررسی ذره بینی بند بند لایحه بودجه متمرکز شده است می بایست  نمایندگانمحترم  مجلس عَلَم تقابل با دولت در دست گرفته  و  با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دنبال ایجاد التهاب در دولت و با مخدوش ساختن بررسی بودجه هزینه بر موکلانشان را صد چندان نمایند 

طرح سوال و یا استیضاح حق قانونی نمایندگان مردم است و هیچ احدی را یارای سلب این حق قانونی نیست اما مطلب قابل تامل این است که بر فرض انجام  استیضاح و برکناری وزیر در وزارت خانه عریض و طویل متبوع ایشان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بی شک رئیس دولت مجاب خواهد شد تا گزینه ای را به مدت ۳ ماه به سرپرستی وزارت راه و شهرسازی بگمارد و این امر به روشنی حکایت از آن دارد که همزمان با تحویل سال ۹۶ آئین  معرفی و رای اعتماد به وزیر بعدی در دستور کار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت در صورتی که در آن زمان تنها کمتر از دو ماه پایان به فعالیت دولت یازدهم باقی خواهد ماند که البته اگر وزیر پیشنهادی با عدم رای اعتماد مجلس مواجه شود این سریال طولانی تر خواهد شد. 

از سوی دیگر وزیری که سکان این وزارتخانه را در دست خواهد گرفت تنها یک و نیم ماه فرصت مدیریت داشته و باید اعتراف کرد که این امر غیر کارشناسی و نمادین خواهد بود 

و مهم تر اینکه البته از این نکته هم نباید غافل ماند که به دلیل کوتاه بودن زمان خدمت برای وزیر آتی و احتمال تغییر دولت و یا تغییر اعضای کابینه در دولت دوازدهم، کمتر کسی یافت خواهد شد که ردای شجاعت به تن کند و از این رفت و برگشت سریع و شاید هم مضحک استقبال کند و نهایتا ممکن است دولت ناچار به معرفی گزینه ای شود که بنا بر احتمالات تغییر دولت در ماههای آینده، گزینه ای درجه چندم را هزینه این رفتار احساسی مجلس نماید.

از آنجا که طرح سوال و یا استیضاح را نمی توان به عنوان کل اختیارات مجلس در نظر گرفت و راههای لطیف تری مانند تذکر، توصیه، نظارت دقیق تر در آینده  و حتی کارت زرد و ... است می توان از نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار داشت که با اندکی انعطاف از اتخاذ تصمیمات سیاسی و احساسی در روزهای حساس منتهی به بررسی بودجه کل کشور و یا ماههای پایانی دولت یازدهم اجتناب ورزد و با قبولی در آزمون خرد گرایی و لحاظ مصالح ملی و منافع موکلان خود، از تحمیل هزینه بر دولت ، مردم و  نظام پرهیز کند.

نمایندگان محترم مجلس  با بازپس گیری استیضاح دکتر آخوندی و خرد ورزی ،عقلانیت و  تدبیر میتواندبه  بی ثباتی در وزارت راه و شهرسازی  خاتمه و با یاد آوری اشتباه فردی  یکی از کارکنان ،خاطر دیگر خادمان و متخصصان ان وزارتخانه را مکدر ننمایند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر