کد خبر: 124485
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۷ دی ۱۳۵۵؛

روایت روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل از برف بی سابقه تهران+عکس

تیتر و عکس اول روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل امروز، ۲۷ دی ۱۳۵۵ اختصاص دارد به بارش شدید برف در تهران که زندگی را برای مردم فلج کرده بود این برف در تهران ۵ کشته داده و سرعت اتومبیلها هم به ۳ کیلومتر در ساعت رسیده بود.

روایت  روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل از برف بی سابقه تهران+عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر و عکس اول روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل امروز، ۲۷ دی ۱۳۵۵ اختصاص دارد به بارش شدید برف در تهران که زندگی را برای مردم فلج کرده بود 

این برف در تهران ۵ کشته داده و سرعت اتومبیلها هم به ۳ کیلومتر در ساعت رسیده بود.

اما خبرنگاران اطلاعات چه گزارشی برای این رویداد تهیه و جمع و جور کرده بودند؟ خلاصه ای از آنرا با هم بخوانیم:

ریزش برف از عصر دیروز بخش وسیعی از ایران را با مشکلات فلج کننده یی روبرو کرد و مخصوصا صبح امروز یخ زدگی خیابانها در تهران زندگی را فلج کرد.

قطع ارتباط بسیاری از مناطق، بروز حوادث رانندگی فراوان، شکستگی دست و پای مردم بر اثر زمین خوردنهای پی در پی، تعطیل شدن کارها، اختلال کار سرویس های عمومی و به صورت نیمه تعطیل درآمدن ادارات و مدارس از جمله مشکلاتی بود که ریزش برف در تهران و بسیاری از شهرهای ایران بوجود آورد.

در ادامه می خوانیم؛ تهران که در برابر این قبیل رویدادها همواره آسیب پدیرتر است، دیشب و امروز در میان امواج پی در پی دردسر و مشکلات دست و پا زد‌. بعدازظهر دیروز با هجوم غافلگیر کننده یک جبهه هوای سرد، قشری از یخ خیابانهای تهران را فرا گرفت و این یخبندان ناگهانی چنان رانندگان تهرانی را غافلگیر کرد که در مدتی کوتاه صدها حادثه رانندگی بوقوع پیوست.

خبرنگاران اطلاعات گزارش می دهند؛ امروز تعداد بسیاری از تاکسی ها که مسافرکشی در چنین هوایی را مقرون به صرفه نمی دانستند، وسیله نقلیه خود را به کار نگرفتند و این امر عملا به مسئله حمل و نقل عمومی مردم لطمه بسیار زد. عده معدودی از تاکسی داران هم که وسیله نقلیه خود را به کار گرفتند از رفتن به نواحی شمالی شهر سر باز می زدند و مسافران تاکسی که مسیرشان نواحی شمالی پایتخت بود با مشکل عبور و مرور مواجه شدند.

خبرنگار اطلاعات هم که برای تهیه گزارش صبح امروز به نواحی شمیرانات رفته بود مسیر پل تجریش تا میدان سپه را در بیش از ۳ ساعت طی کرد و این گرفتاری در سایر نقاط تهران دیشب و امروز به چشم میخورد.

مجهز نبودن سرویس مدارس به وسایل ایمنی از جمله زنجیر چرخ بسیار به چشم می آمد که مانع انتقال به موقع دانش آموزان به مدارس شد، همچنین ریزش برف یک ساختمان دو طبقه را نیز در تهران فرو ریخت و اعضای یک خانواده که در خواب بودند زیر خروارها خاک و آجر مدفون شدند، که دو بچه ۸ و ۵ ساله در این میان کشته شدند. سخنگوی هواپیمایی ملی نیز اعلام کرد که به علت ریزش برف در اغلب نقاط کشور، فرودگاههای اصفهان، مشهد، رشت، تبریز، سنندج و یزد بسته شده و پروازهای بعدازظهر به مقصد آنها انجام نگرفت. هواشناسی هم پیش بینی کرده قسمت اعظم ایران زیر پوشش برف در ۲۴ ساعت آینده خواهد رفت‌. 

اما آنچه در این میان جلب توجه می کند این خبر است که سرمای سیبری هوای ایران را تغییر داد و در شرح خبر آمده است که: 

از روز اول دیماه تاکنون در تهران ۱۰ بار برف ریزش کرده و در طول ۲۷ روز گذشته، ۱۷ روز بطور متناوب در پایتخت برف و باران باریده است.

photo_2022-01-17_09-19-02

یک کارشناس هواشناسی علت ریزش برف و بارانهای پی در پی اخیر را تمرکز یک مرکز فشار قوی در روی آسمان سیبری می داند و معتقد است که این فشار باعث شده که سیستمهای هوای بارانزای مدیترانه که پیوسته مسیر آنها، سوریه- ترکیه و روسیه بوده است تغییر جهت دهند و از مسیر عراق- ایران به سیبری کشیده شوند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

photo_2022-01-17_09-18-03

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر