کد خبر: 124741
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳۰دی ۱۳۵۸؛

در روزهای منتهی به اولین انتخابات ریاست جمهوری‌، روزنامه ها چه نوشته بودند؟

روزنامه انقلاب اسلامی (ارگان رسانه ای ابوالحسن بنی صدر) روزنامه کیهان، جمهوری اسلامی و اطلاعات) ۴۲ سال قبل در چنین روزی ۳۰ دی ۱۳۵۸ پنج روز مانده به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ کشور در اولین سال انقلاب پرداختند؛ در گزارش دیدبان تاریخ به مطالعه مطالب این روزنامه ها پرداختیم

در روزهای منتهی به اولین انتخابات ریاست جمهوری‌، روزنامه ها چه نوشته بودند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات نخست جراید ۴۲ سال قبل امروز، یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید، پنج روز مانده به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ کشور در اولین سال انقلاب.

روزنامه انقلاب اسلامی، ارگان رسانه ای ابوالحسن بنی صدر که یکی از گزینه های احتمالی ریاست جمهوری آینده است، در شماره ۱۷۰ خود به تاریخ امروز، تیتری را به پیام رهبر انقلاب اختصاص داده که از کسانیکه به قانون اساسی رای نداده اند صلاحیت ریاست جمهوری ایران را ندارند. که با انتشار این نامه مسعود رجوی یکی از کاندیداهای انتخاباتی که مشمول این دستور می شد از حضور در انتخابات استنکاف ورزید و کناره گیری کرد. آیت الله خسروشاهی هم در پیامی اعلام کرد: من شخصا به برادر دکتر سید ابوالحسن بنی صدر رای خواهم داد.

IMG_20220120_192742_985

روزنامه کیهان در این شماره خود نیز به کناره گیری دو تن از کاندیداها - رجوی و جلال الدین فارسی- اشاره کرده و اینکه تنها ۸ نامزد در این دوره از انتخابات باقی مانده و امکان ائتلاف بین باقیمانده ها هم وجود دارد.

photo_2022-01-20_10-37-22

روزنامه جمهوری اسلامی ارگان این حزب سیاسی هم از آنجایی که نامزد اصلی آنها از دور انتخابات اجبارا کناره گیری کرده بود، در بیانیه ای اعلام کرد که این حزب از هیچ کاندیدای دیگری حمایت نخواهد کرد.

IMG_20220120_193310_995

روزنامه دیگر چاپ‌ تهران - اطلاعات - در این شماره خود، با چاپ تصاویری از کاندیداهای باقیمانده برای رقابت در این دوره از انتخابات از تیتر تحولات تازه و اساسی در وضع نامزدهای ریاست جمهوری خبر داده و در تیتری دیگر اعلام کرده که انتخابات در چه مناطقی از کشور انجام نخواهد شد. تیترهای کنار رفتن رجوی و نداشتن کاندیدا از سوی حزب جمهوری اسلامی هم در صفحه اول این جریده چاپ عصر کشور، مشاهده می شوند.

IMG_20220120_192739_929

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر