کد خبر: 124790
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲ بهمن ۱۳۵۹؛

ماجرای ملی شدن شرکتهای داروئی چند ملیتی در ایران چه بود؟

دو روزنامه اطلاعات، کیهان ۴۱ سال قبل ۲ بهمن ۱۳۵۹ را بررسی کرده ایم؛ در متن خبر این روزنامه ها چنین‌آمده که ازین پس مقدار زیادی از مواد خام اولیه در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و توزیع دارو در سطح کشور نیز ازین پس توسط پنج شرکت دولتی انجام می گیرد. بایر فایزر، بولیمد باکتر، ارگانون، بارک دیویس، مرک لدرلی و شیمیکو از جمله شرکت هایی بودند که پس از انقلاب مصادره شدند

ماجرای ملی شدن شرکتهای داروئی چند ملیتی در ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات نخست دو روزنامه اطلاعات، کیهان ۴۱ سال قبل امروزپنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۵۹را مشاهده می کنید؛

بزودی کلیه شرکتهای داروسازی چند ملیتی، ملی میشوند و کنترل آنها در اختیار دولت قرار می گیرد. این خبری بود که در لابلای خبرهای گوناگون سیاسی در آستانه دومین سالروز پیروزی انقلاب در صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز دوم بهمن سال ۵۹ منتشر شده بود.

IMG_20220122_091007_135

در متن خبر این روزنامه ها چنین‌آمده که ازین پس مقدار زیادی از مواد خام اولیه در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و توزیع دارو در سطح کشور نیز ازین پس توسط پنج شرکت دولتی انجام می گیرد.

جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و شرکتهای دارویی در کنفرانس خبری که برگزار  کرده بودند اعلام کردند جمع تولیدات دارویی در ایران قبل از انقلاب به نسبت مصرف ۲۸ درصد بود و ۷۲ درصد بقیه از خارج وارد می شد. و از این مقدار حدود ۱۰ درصد ایران سرمایه گذاری خالص داشت و بقیه سرمایه گذاری توسط کارخانجات چند ملیتی و یا کارخانجات تحت لیسانس انجام می گرفت. 

فلذا در بعداز انقلاب جهت رهایی از وابستگی، توجه دولت معطوف به این نکات شد که در درجه اول ماده اولیه مورد لزوم جهت تولید دارو در ایران تهیه شود و نیز بر میزان تولید اشکال دارویی افزوده گردد. 

IMG_20220122_091011_893

در ادامه تعدادی از شرکتهای چند ملیتی که ملی اعلام خواهند شد به شرح ذیل اعلام گردید؛

بایر فایزر، بولیمد باکتر، ارگانون، بارک دیویس، مرک لدرلی، شیمیکو و....

مسئولان فوق اعلام کردند اکنون در بخش تولیدات مواد اولیه دارو، تولید ۱۲ نوع ماده اولیه دارو آغاز شده است و امید می رود این تعداد تا پایان سال ۱۳۶۰ به حدود ۶۰ ماده برسد.

همچنین درباره تامین داروی مورد نیاز جهت رزمندگان که در جبهه جنگ تحمیلی از سوی رژیم مزدور عراق به مبارزه مشغولند گفتند: وزارت بهداری در این زمینه متعهد است که تا نهایت امکان داروهای مورد نیاز مجروحین و مصدومین را در اختیار واحدهای درمانی جبهه و پشت جبهه قرار دهند و در این زمینه اولویت بترتیب برای جبهه، پشت جبهه، بیمارستانها و داروخانه ها خواهد بود.

IMG_20220122_091015_484

در پایان اعلام‌شد، در مورد تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی هم اکنون با کشورهای اروپای شرقی و جهان سوم در این زمینه همکاریهایی صورت می گیرد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر