کد خبر: 127221
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۴ اسفند ۱۳۵۶؛

ساخت فرودگاه بین المللی آریا مهر و شهرک رفاهی در جنوب غرب تهران

روزنامه های ۴ اسفند ۱۳۵۶ در صفحه اول خود اعتراضات تبریز و در صفحه آخر خود از آغاز عملیات ساخت بزرگترین فرودگاه بین المللی در جنوب غرب تهران خبر دادند. این فرودگاه قرار بوده در ۳ سال ساخته و در برنامه پنج ساله دوم خود ۶ و نیم میلیون مسافر را جابه جا کند

ساخت فرودگاه بین المللی آریا مهر و شهرک رفاهی در جنوب غرب تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست دو روزنامه چاپ عصرگاهی اطلاعات و کیهان روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۵۶ را مشاهده می کنید که روزنامه اطلاعات در ۴۰ صفحه و کیهان در ۴۴ صفحه منتشر شده اند. اطلاعات در تیتر یک خود از دستگیری ۶۵۰ نفر از مسببین حوادث و رویدادهای ۲۹ بهمن تبریز گزارش داده و کیهان امروز تصاویر مقتولین حوادث خونین این روز را منتشر کرده است.

تکذیب تحویل ۱۰ کشتی اسلحه از سوی ایران به سومالی و اعلام ضریب مالیاتی مشاغل از دیگر تیترهای مشترک این دو جریده هستند. 

اما در زیر لوگوی روزنامه اطلاعات خبری منتشر شده که در صفحه نخست کیهان آنرا مشاهده نمی کنیم و آن خبر آغاز ساخت فرودگاه بزرگ آریامهر است. اما هر دو نشریه در صفحه آخر خود این خبر را کار کرده اند که ما از روزنامه اطلاعات آنرا نقل می کنیم.

IMG_20220223_080938_710

ساخت فرودگاه بزرگ آریامهر:

بعدازظهر دیروز عملیات ساختمانی فرودگاه جدید بین‌المللی تهران که به نام فرودگاه آریامهر نامگذاری شده آغاز گردید.

فرودگاه آریامهر در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی تهران حد فاصل جاده تهران - ساوه و شاهراه تهران - قم قرار دارد و مساحت تقریبی آن ۱۵۳ میلیون متر مربع است.

فرودگاه بزرگ بین المللی تهران شامل ۴ باند پروازی، ۵ ترمینال مسافربری، راههای ارتباطی داخلی، سیستم حمل و نقل سریع از تهران تا فرودگاه، تاسیسات سوخت رسانی، دستگاههای ناوبری و ارتباطات و تاسیسات پشتیبانی و شهرک فرودگاه است.

این فرودگاه که جوابگوی احتیاجات سال ۲۵۶۰(۱۳۶۰ شمسی) میباشد شامل ۴ باند پروازی، تاکسی وی های مربوطه، توقفگاه هواپیماها و پنج ترمینال مسافری و راههای ارتباط داخلی و تاسیسات دیگر است. عملیات ساختمانی در مرحله اول طرح که در مدت ۳ سال اجرا خواهد شد شامل باند شماره یک جنوبی با تاکسی وی های موازی و تاکسی وی های اتصالی آن است.

قسمتی از  ترمینال مسافری، ترمینال بار و ساختمان‌ بار، برج مراقبت با وسایل و تجهیزات مورد نیاز، رستوران موقت برای مسافرین پروازهای داخلی و تاسیساتی که در پایان برنامه پنج ساله مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت در واقع تکمیل کننده طرح می باشد. 

در برنامه پنج ساله دو ترمینال مسافری پیش بینی شده که سالانه ۶/۵ میلیون مسافر از آن استفاده می نمایند. همچنین بمنظور اسکان کارکنان فرودگاه شهرکی در شمال غرب محدوده فرودگاه ساخته میشود که در مرحله اول تعداد ۸۰۰ واحد مسکونی و در مراحل بعد تا پنج هزار واحد مسکونی در آن ساخته خواهد شد‌.

IMG_20220223_080942_317

IMG_20220223_080934_515

در پایان این دیدار،  شاه به مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران دستور فرمودند برای رفاه بیشتر مسافرینی که در نیمه شب به این فرودگاه می رسند بیشترین تاسیسات رفاهی مورد نیاز فراهم آید و همچنین نحوه پیوستن خطوط این فرودگاه با متروی تهران نیز بررسی شود.

IMG_20220223_081035_247

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر