کد خبر: 129184
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۶ فروردین ۱۳۵۷؛

ماهواره ایران برای پرتاب به فضا آماده میشود

افزایش قیمت بنزین از نیمه شب امشب باعث شد تا جایگاههای سوخت با افزایش سه برابری مشتریهای خود روبرو شوند. این تیتری است که در صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۵۷ در کنار خبرهای دیگر جلب توجه می کند. اما آنچه ما برای این شماره دیدبان تاریخ امروز آماده کرده ایم اختصاص دارد به تیتر درشتی که بر پیشانی روزنامه نشسته و آن خبری است درباره پرتاپ ماهواره فضایی ایران در آینده نزدیک که این گزارش خبری کاریست از جواد میرکریمی نماینده این روزنامه در کشور آمریکا و خلاصه ای از آنرا که اختصاص به کشور ما دارد را برایتان بازخوانی کرده ایم.

ماهواره ایران برای پرتاب به فضا آماده میشود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ افزایش قیمت بنزین از نیمه شب امشب باعث شد تا جایگاههای سوخت با افزایش سه برابری مشتریهای خود روبرو شوند. این تیتری است که در صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۵۷ در کنار خبرهای دیگر جلب توجه می کند. اما آنچه ما برای این شماره دیدبان تاریخ امروز آماده کرده ایم اختصاص دارد به تیتر درشتی که بر پیشانی روزنامه نشسته و آن خبری است درباره پرتاپ ماهواره فضایی ایران در آینده نزدیک که این گزارش خبری کاریست از جواد میرکریمی نماینده این روزنامه در کشور آمریکا و خلاصه ای از آنرا که اختصاص به کشور ما دارد را برایتان بازخوانی کرده ایم.

نماینده اطلاعات گزارش داد؛ در سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا - ناسا - فعالیت چشمگیری برای به پرواز درآوردن نخستین اتوبوس هوایی جریان دارد. این‌اتوبوس که در واقع یک هواپیمای عظیم موشکی و نوظهور است که قابلیت آنرا دارد که بیش از هر هواپیمای دیگری که تاکنون ساخته شده است اوج بگیرد و خود را به حد فاصل جو زمین یعنی جائیکه تا به حال فقط پاهای موشکها و ماهواره ها به آن رسیده است برساند.  ضمنا می تواند تعداد زیادی مسافر و مقادیر قابل ملاحظه ای بار با خود حمل کند و از همین‌نظر است که به آن اتوبوس فضایی نام داده اند.

ساختن اتوبوس فضایی در اوایل سال ۱۹۸۰ یعنی دو سال دیگر به پایان می رسد و پس از انجام آزمایشهای لازم از ماه مه آن سال پروازهای خود را آغاز می کند. از هم اکنون نیز ۲۵ پرواز اتوبوس فضایی بطور کامل رزرو شده است و هر شخص یا موسسه دیگری که بخواهد از حالا به بعد در این برنامه شرکت کند زودتر از سال ۱۹۸۳ نوبت به او نمی رسد. 

IMG_20220326_153644_474

لازم به ذکر است که ایران تا این‌ تاریخ، بزرگترین و مهمترین مشتری اتوبوس فضایی است و در صدر این لیست جا دارد. همچنین نخستین ماهواره ایران با نام زهره در سال ۱۹۸۱ با این اتوبوس به فضا می رود و به مدار زمین‌پرتاب میشود. سپس دو ماهواره دیگر نیز در سال ۱۹۸۲ به آن اضافه میشوند و به این ترتیب ایران تا ۴ سال دیگر، جمعا ۳ ماهواره که از پیشرفته ترین ماهواره های ارتباطی و مخابراتی هستند در فضا خواهد داشت. 

مشتریهای مهم بعد از ایران، کشور هند است با دو ماهواره که به ترتیب در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ به فضا پرتاب خواهند شد و سپس ماهواره های سازمان فضایی کشورهای اروپایی. 

بنابر گزارشهای واصله در حال حاضر مهمترین برنامه ای که  سازمان فضایی آمریکا در پیش رو دارد قراردادن ماهواره زهره ایران در زمین و پس از آن حمل ماهواره های سازمانهای دولتی و غیردولتی آمریکا و سایر کشورهاست.

IMG_20220326_153947_861

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر